• Anonym (Mini)

Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.

Att hon vill dra ut på det är ett svar i sig, för att det ska vara rätt att planera ett fortsatt liv tillsammans ska det vara tveklöst att hon vill. Du är inte nr1, vill du leva så? Att skaffa kärnfamilj och sen se den försvinna med eventuella barn varannan vecka rekommenderar inte jag.

Bättre 6 månader än år på det sättet. Då kan man snacka plågsamt med en oro i magen att det tar slut när som helst. Eller att hon hittar en ny på sidan av som hon ju gjort flera ggr. Det tror jag inte hon kommer att sluta med, såna personer gör aldrig det enligt vad jag sett i min omgivning.

• Anonym (Mini)

Håller med signaturen Man här. Fokusera på dig själv, vad som är bäst för dig, hon har haft sina chanser att handla av omsorg om dig, verkar inte ha varit prioriterat.

Det är så sant att när man ser tillbaka i backspegeln så kan det vara svårt att förstå att man brydde sig så om någon som kanske inte var så bra egentligen. Känslor gör att man inte ser klart på människor och situationer, det är starka krafter.

Det kommer att bli bra till slut, bättre än du känt dig under lång tid med henne, det är min prognos. Man vänjer sig sakta vid dåliga beteenden, sen när personen är borta blir det en befrielse när man vant sig av med allt.

• Anonym (Mini)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-02 12:19:35 följande:
    Alla mina nära och kära stöttar, men de finns på långt avstånd,  vilket skrämmer mig lite. Ifall ensamheten kommer bli överväldigande i början. 
    Det *kan* också bli så att du känner en tyngd som lyfts från dina axlar. Det är svårt att veta innan hur man reagerar. För mig var det en blandning av sorg och lättnad den första tiden, det var oväntat. Den friheten när man känner att man har lagt en otrogen inte helt trevlig partner bakom sig genom en medveten handling, den är obeskrivbar. Jag kände att framtiden var helt öppen, att allt var möjligt. Du som inte har barn med henne kan bara lämna henne bakom dig. Glädjas åt bra minnen med och du kommer att skapa nya. Antagligen bättre minnen eftersom du är klokare nästa gång och vet vad som passar just dig.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-06 15:52:09 följande:

Värdering av huset bokad, och överens med frun om att fixa bodelning nu, så vi kan boka möte och lösa allt med banken. Så hon får ut sina pengar, och jag får ta över huset samt lånen själv. Så kan hon ordna lägenhet så fort som möjligt. 

Det är nu det enda rätta. Även om jag märker att hon bromsar lite, svårt för att det går snabbt. Samt att jag får dra lasset med att lösa allt det praktiska...

Men. Hur mycket jag än älskar henne, eller har älskat henne, så måste jag vidare nu. Om det så innebär att jag får bära även detta lass...

Snabbt och effektivt är bra så blir den jobbiga tiden kortare. Det kommer ändå att ta en tid för dig att vänja dig vid det nya livet och att bearbeta sorgen över det som gick förlorat. Även om jag tror att den blir mindre av distans till allt. Ofta kommer man på att man väntade för länge.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-09 14:44:46 följande:
    Pratat med bankkontakt osv. Så bara vi nu kan komma förbi fruns panikattack när vi skulle ansöka gemensamt om skilsmässa så ska vi göra detta ikväll, digitalt. 
    Jadu..jag tycker att hon skulle ha tagit den panikattacken när hon gjorde valet att bedra dig. För det är där det avgjordes. Men men.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-10 11:32:31 följande:
    Lite som att beslutet att vi ska gå isär gör att tyngden det lagt på mitt bröst, vad hon gjort, lättat lite. Kanske för att det innebär att den ständiga oron för att hon ska bedra mig igen släpper. Nu spelar det ju ingen roll...!

Nu kommer väl den stora tomheten, och ensamheten, när hon väl flyttat ut vara en stor utmaning tror jag..! Svårt att vara förberedd på det misstänker jag. 
    Jo men det stämmer skulle jag säga. Nu spelar det ingen roll alls vad hon gör. Dom nya människor du släpper in i ditt liv kan du liksom kvalitetsgranska så att du slipper sådan tyngd i möjligaste mån. Och märker du att du träffat på en liknande person så vet du vad som förmodligen väntar längre fram, då är det rättså lätt att släppa.

Som jag varit inne på, det är inte säkert att du kommer att känna dig ensam. Den värsta ensamheten jag varit med om är i ett dåligt förhållande. När platsen i ens hjärta inte är upptagen längre blir man öppen för andra sundare människor.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-10-18 10:43:51 följande:

Läskigt... tar över lånen och löser en del av det sista hos banken idag...
    hon har dessutom fått lånelöfte beviljat, så hon kan köpa lägenhet. Ska på ett par visningar inom kort. 

Hon är ledsen för att hennes föräldrar inte stöttar direkt, känslomässigt... känner sig dum och ifrågasatt av dom. 
    Då vet de ju ändå inget om orsakerna bakom, vilket jag inte tycker är min sak att berätta heller. 

Jag vet att föräldrarna tycker om mig mycket,  och ser allt jag gjort för henne, för vår relation genom åren. Att jag investerat I den, och varit väldigt mån om henne. Tror kanske jag varit en trygg punkt för henne. Hennes mamma har vid flera tillfällen sagt: vad skulle vi gjort utan honom,om mig, när jag hjälpt till med både det ena och det andra. 
    Jag förlorade själv min mor alldeles för tidigt, så min ingifta familj har blivit viktig för mig också. Det är en sorg att mista den kontakten också. 

Jag blir ändå lite ledsen att frun inte får riktigt det stöd hon skulle behöva. 
    Efter alla år ihop med henne är det så svårt att sluta finnas där som någon form av stöd... men jag får ändå försöka tänka på mitt bästa. 
    Hon får ändå rätt bra support av andra än föräldrarna i familjen, så alltid nåt. 

Wish me luck, med banken, lantmäteriet osv...

Låter bra, det går framåt.

Jo, det finns en sorg i vad man mister även utanför förhållandet.

Att inte längre vara ett stöd kan även det vara svårt men jag tänker att det är något man får släppa. Det kan vara lätt att vara såpass empatisk att man känner även för dom som inte visat omsorg om en själv, men du ska sätta dig själv först. Hon kommer inte att kunna plocka russinen ur kakan. Tänk på att om hon har den där "omsorgsplatsen" i ditt hjärta så hindrar det att någon annan kan ta den platsen istället.
Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.