• SmulanFnulan

Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.

Skilj dig för det där kommer aldrig sluta bra för varken dig eller henne. 

• SmulanFnulan
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-09-25 14:08:15 följande:
    Jag hör vad du säger. Men det har inte frågan. 
    Frågan var om det är rimligt hon inte finner sig i ett snabbt beslut i detta läge. Jag tror det bästa för mig är skilsmässa, tyvärr. 

Men hon vill ju separera på prov, ha mer tid att fundera osv... innan vi tar beslut. 

Självklart tänker jag att jag får ta beslutet åt oss inom närmsta dagarna, om hon fortsätter hantera det så.

Men jag vill inte i önödan behöva vänta på prövotid i så fall, utan att vi båda hjälps åt att hantera bodelning, skilsmässa mm snabbt. Jag försöker alltså ta ett gemensamt beslut. 
    Grunden till ett långt och lyckligt liv tillsammans finns inte längre och det tror jag du också har insett. Låt inte barnafrågan vara det som styr huruvida ni ska fortsätta eller inte.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-09-25 14:27:43 följande:
    Undviker du med flit att svara på frågan? 

Har du ens läst mitt svar till dig?
    Jag har läst ditt svar och mitt svar är även ett svar på din frågeställning. Inget att bygga vidare på = skitsamma hur lång tid det tar för henne att komma till ett beslut.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-09-25 14:34:50 följande:
    Där är vi ju till stor del överens. 

Men vad ska jag göra åt det faktum att hon inte vill att vi tar beslut här och nu om skilsmässa... Jag tycker inte det är rimligt. Jag tycker hon bör vara tillmötesgående i så fall, och gå med på att skiljas, utan prövotid. Göra bodelning osv, så att jag kan komma överens med henne... köpa ut hennes del av huset, som ekonomiskt är det enda gångbara i vårt fall. 
    Du måste stå upp för dig själv! Om du vill skilja dig så har hon absolut ingenting att säga till om. Ju längre du drar ut på det desto längre tid kommer det att ta innan du kan bli lycklig på riktigt.
  • SmulanFnulan
    Anonym (Sviken man) skrev 2024-09-25 14:43:29 följande:
    Nja... förutom det faktum att hon kan tvinga fram 6 månaders prövotid... Vilket skulle ställa till det väldigt. Och försätta mig i 6 plågsamma månaders limbo. 

Utan att kunna få klart bodelning samt köpa ut henne och lösa vår boendesituation var för sig
    Ni har inga barn så någon prövotid är inte aktuell.
  • SmulanFnulan

Sorry, hade visst fel. Men oaktat så går det ju fortare än om ni både ska testa att vara ifrån varandra en viss tid och sen skilja er. Hon kanske lika gärna sätter sig på tvären även då.

Svar på tråden Nära separation, efter upprepad otrohet från frun.