• Anonym (Villträna)

Fler otränade här inne?

Jag har varit relativt inaktiv de senaste 10-15 åren pga psykisk ohälsa. 

Vill nu börja försiktigt löpträna. Men det är som att det tar stopp. Jag undrar om det är så här för andra otränade också? Att det ibland känns totalt omöjligt. 

Jag har provat att gå efter olika scheman på nätet med upptrappning av löpningen, tex gång 5 min, joggning 1 min, osv. Det funkar, tills efter ett tag. När jag kommer upp i 6-8 min löpning, så tar det stopp. Jag blir så förtvivlad. Är det något fel på mig? 

Sedan blev jag förkyld och fick ont i knäna och träningen lades av förklarliga skäl på is ett tag. Två månader senare försöker jag smått löpträna igen. Det tar 1-2 minuter innan pulsen är på 160, i försiktig joggning. Andfådd och benen orkar liksom inte. Efteråt tar det någon timme innan pulsen går ned. Jag har börjat smått styrketräna också. Kanske kan det hjälpa till? Då i maskiner på gym. Mycket ben, rygg och mage.

Jag är 30 och lång och smal. Äter nyttigt. Är jag ensam om det här? Hur ska jag någonsin kunna komma igång med det här ? I tonåren kunde jag cyka flera mil. Jag saknar mitt gamla jag och är rädd att jag aldrig kommer kunna vara sådan igen. 

Fler otränade här inne som vill dela med sig av sin historia? Eller som varit otränad men som lyckats träna upp sig. Kan vi inte peppa varann här? 

• Svar på tråden Fler otränade här inne?
  • Jemp

Det kanske skulle passa dig bättre med andra typer av konditionsträning, än just löpning/jogg?

• Anonym (Villträna)
    Jemp skrev 2024-09-24 16:22:39 följande:

Det kanske skulle passa dig bättre med andra typer av konditionsträning, än just löpning/jogg?

Men det är ju så roligt. Har köpt ett eget löpband. Simning är härligt men det brukar vara smockat i bassängen och folk hoppar bomben framför näsan på en.
  • Anonym (Villträna)

Men du menar kanske till att börja med? 

• Anonym (.)

Du kanske behöver en längre period av gång innan din kropp orkar med att löpa? Säg att du värmer upp med gång i kanske 10 minuter eller något, INNAN du börjar jogga? Så att muskler och ligament och allt är uppvärmda och klarar att jogga mer.

• Anonym (es)

Jag har med precis köpt mig ett eget löpband!

Har med bara kommit till ca 5 minuter.

Min plan är att flytta undan så jag kan ställa den framför tv:en och då "glömma bort" att titta på tiden. För märker att när jag är så fokuserad på tiden så känns det jobbigt att träna. 

Tror det kan vara bra annars som någon annan skriver här, att öka till 10 minuter. Inte för vad den skrev utan för det psykiska. När du har sådan fokus på att du ska gå 5 minuter så känner du antagligen att målet är avklarat när du når 5 minuter och allt utöver känns jobbigt.

Hur många kg är ditt mål att gå ner ?

Mitt är nog ca 15 kg. 
    Har förresten ställt en fläkt framför löpbandet med så det inte känns lika varmt och obehagligt när det sticker till i kroppen som det kan göra ibland.

• SommarOchSolVårochBlommor

Låter som kassa program.

Mina råd TS:

-Har man inte tid att värma upp har man inte tid att träna.

-Börja dina pass med att gå i minst 10 min. Därefter mycket lätt jogging/gång tills varmare i ett par minuter.

-Sedan joggar du i 15 minuter. Då du är otränad men smal bör du kunna göra det om du håller i ett lågt/mycket lågt tempo. Det viktiga här är att du borde direkt sätta tiden, för att sedan öka intensiteten.

-Vid din ålder låter 2 pass jogging per vecka lagom. 

-Ett pass i veckan behåller du som långsam jogging. Det andra ökar du hastigheten.

-När du nått vad du tycker är hyfsad tid på det snabbare passet kan du börja med andra typer (intervaller etc)

-Du borde även träna styrka. Armhävningar, planka, gärna gym. Sikta på 4 set med 6 reps. Eller 5 set med 6. Det ska vara tungt med minst 2 min vila. Gör få övningar som täcker stora muskelgrupper (hellre en bra övning ordentligt än 3 halvdant). Rodd och pullups/chins är mkt bra. Armhång är också bra. 1-2 pass i veckan. Börja lätt med alla övningar (det ska alltså inte vata tungt första gången, andra gången lite tungt, tredje gången halv tungt, sen mer utmanande). Vill man inte på gym så armhävningar på knä (om man ej kan vanliga). Armgång är mycket lättare än chins (kan man ej chins kan man hoppa upp och sänka sig men var försiktig då det kan vara för tungt).

-Sluta klanka ner på dig själv. 

• Anonym (Villträna)
    Anonym (es) skrev 2024-09-24 22:52:03 följande:

Jag har med precis köpt mig ett eget löpband!

Har med bara kommit till ca 5 minuter.

Min plan är att flytta undan så jag kan ställa den framför tv:en och då "glömma bort" att titta på tiden. För märker att när jag är så fokuserad på tiden så känns det jobbigt att träna. 

Tror det kan vara bra annars som någon annan skriver här, att öka till 10 minuter. Inte för vad den skrev utan för det psykiska. När du har sådan fokus på att du ska gå 5 minuter så känner du antagligen att målet är avklarat när du når 5 minuter och allt utöver känns jobbigt.

Hur många kg är ditt mål att gå ner ?

Mitt är nog ca 15 kg. 
    Har förresten ställt en fläkt framför löpbandet med så det inte känns lika varmt och obehagligt när det sticker till i kroppen som det kan göra ibland.

Jag har inte som mål att gå ner i vikt utan att få en bra kondition igen. Bra tips om att ställa den vid en tv. Min väger ca 120 kg så jag kan dock inte flytta den så enkelt. Jag brukar ha musik. Märker också att det går trögt om jag inte har något att fokusera på.
Svar på tråden Fler otränade här inne?