Fler otränade här inne?
Jag har varit relativt inaktiv de senaste 10-15 åren pga psykisk ohälsa.
Vill nu börja försiktigt löpträna. Men det är som att det tar stopp. Jag undrar om det är så här för andra otränade också? Att det ibland känns totalt omöjligt.
Jag har provat att gå efter olika scheman på nätet med upptrappning av löpningen, tex gång 5 min, joggning 1 min, osv. Det funkar, tills efter ett tag. När jag kommer upp i 6-8 min löpning, så tar det stopp. Jag blir så förtvivlad. Är det något fel på mig?
Sedan blev jag förkyld och fick ont i knäna och träningen lades av förklarliga skäl på is ett tag. Två månader senare försöker jag smått löpträna igen. Det tar 1-2 minuter innan pulsen är på 160, i försiktig joggning. Andfådd och benen orkar liksom inte. Efteråt tar det någon timme innan pulsen går ned. Jag har börjat smått styrketräna också. Kanske kan det hjälpa till? Då i maskiner på gym. Mycket ben, rygg och mage.
Jag är 30 och lång och smal. Äter nyttigt. Är jag ensam om det här? Hur ska jag någonsin kunna komma igång med det här ? I tonåren kunde jag cyka flera mil. Jag saknar mitt gamla jag och är rädd att jag aldrig kommer kunna vara sådan igen.
Fler otränade här inne som vill dela med sig av sin historia? Eller som varit otränad men som lyckats träna upp sig. Kan vi inte peppa varann här?