Inlägg från: Anonym (Kritisk Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kritisk Förälder)

Överreagerade den andre? (Socanmäld)

Ett alternativ är ju att polisanmäla skolan så får åklagaren titta närmare på hanteringen från deras sida. Det kan aldrig skada. 

Anonym (Ring själv) skrev 2024-10-03 11:43:00 följande:
    Självklart är det av skada att långt efter att det är utrednings möjligt anmäla ett brott som inte kommer att leda till annat än administration.

Tror du polisen ska in och peta i skolan? Bättre att fokusera på att ens barn har det bra och på att samverka med skolan.
    Skolan är väl knappast ansvariga för att en pappa beter sig illa,
    Skolan har ett ansvar för vad som händer i skolan. Det finns rapporter om mobbning, trakasserier, våld, hot m.m. 
    Jag tycker det är befogat med polisanmälan, inte minst då det är barn inblandade.
    Socialtjänsten utreder inte skolan så meningslöst att anmäla dit. 
    Anonym (Ring själv) skrev 2024-10-03 13:26:37 följande:
    Skolan har ett ansvar, men får ju i princip bara administration av att TS anmäler till polisen. Jag förstår faktiskt inte varför du propagerar för att vända sig till fel insats.

Skolan verkar inte ha gjort något brottsligt, utan det är ju isåfall PAPPAN som gjort det.

Och eventuellt polisanmälan borde gjorts när händelsen inträffade, av de som upptäckte brottet.
    Det är ett statement om inte annat att polisanmäla skolan. Skolan har ett ansvar som tycks åsidosatts. Bara att det sker en anmälan sätter fokus på det, även om inte åtal väcks. 

Leder den till orosanmälan svaras det nog med en anmälan till Skolinspektionen så blir allt fullständigt och bra. 

Jag tycker man ska ta sådant här på allvar innan det leder till något värre. 
    Giftskåneman skrev 2024-10-03 16:03:57 följande:
    Jo, om en förälder gör nåt kriminellt, då ska det anmälas, då kommer soc utreda om det är fara för barnet, blir han polisanmäld kommer polisen att göra orosanmälan om de anser det är oro för barnet/barnen.
    Samtidigt är det förbjudet att anmäla för brott som inte begåtts. 
    EpicF skrev 2024-10-03 17:04:19 följande:
    Självklart. Om inget brott har gjorts så finns det inget att anmäla... 
    Det är därför man ska anmäla skolan till polisen så att åklagare kan bedöma om ett eller flera brott har begåtts av skolan. 
    Anonym (Ring själv) skrev 2024-10-03 19:57:52 följande:
    Brukar du själv lägga energi på att polisanmäla institutioner som du har gott samarbete med för att de ska granskas av åklagare?

Tycker du verkligen det är en rimlig åtgärd och ett bra råd?
    Kan inte uttala mig i det enskilda fallet, men förekommer missförhållanden är det ju bra att det anmäls och granskas. Hur ska det komma till åklagarens kännedom om det inte anmäls? Då blir det ju ingen granskning. 
Svar på tråden Överreagerade den andre? (Socanmäld)