Inlägg från: Anonym (Ring själv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ring själv)

Överreagerade den andre? (Socanmäld)

Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-09-24 15:42:57 följande:
    Tack. Ja, sonens pappa kanske borde göra det. Å andra sidan är jag rädd att han ställer till ännu mer elände för oss då. Man får en känsla av att de själva haft påhälsning av Soc och att detta är något han gör bara för att straffa sonen på något sätt. En del människor går det nog inte att prata till rätta. 

Jag får se hur Soc resonerar, önskar jag kunde ringa upp handläggaren i förväg för att slippa våndas en hel vecka :( Kanske tycker de som jag att det snarare är pappan som har problem och borde utredas. Att ett barn någon gång knuffar till någon är vissserligen inte ok, men inte skäl till en utredning utan det rimliga är att vi har ett allvarligt samtal med sonen om nolltolerans för sådant. Annars skulle ju Soc inte hinna med annat än att reda i barnbråk hela dagarna tänker jag. 
    Du kan inte höra hur soc resonerar innan ni haft mötet, men självklart kan du ringa till dem och be att få prata med handläggaren. 

Det är ju också så att det är rimligt att du dubblkollar om anmälan kommit via galen pappa, eller om polisen reagerat utifrån att ditt barn blivit jagad av arg bilburen person över skolgården.
  • Anonym (Ring själv)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-10-03 11:17:43 följande:

Ett alternativ är ju att polisanmäla skolan så får åklagaren titta närmare på hanteringen från deras sida. Det kan aldrig skada. 

Självklart är det av skada att långt efter att det är utrednings möjligt anmäla ett brott som inte kommer att leda till annat än administration.

Tror du polisen ska in och peta i skolan? Bättre att fokusera på att ens barn har det bra och på att samverka med skolan.
    Skolan är väl knappast ansvariga för att en pappa beter sig illa,
  • Anonym (Ring själv)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-10-03 12:19:48 följande:
    Skolan har ett ansvar för vad som händer i skolan. Det finns rapporter om mobbning, trakasserier, våld, hot m.m. 
    Jag tycker det är befogat med polisanmälan, inte minst då det är barn inblandade.
    Socialtjänsten utreder inte skolan så meningslöst att anmäla dit. 
    Skolan har ett ansvar, men får ju i princip bara administration av att TS anmäler till polisen. Jag förstår faktiskt inte varför du propagerar för att vända sig till fel insats.

Skolan verkar inte ha gjort något brottsligt, utan det är ju isåfall PAPPAN som gjort det.

Och eventuellt polisanmälan borde gjorts när händelsen inträffade, av de som upptäckte brottet.
  • Anonym (Ring själv)
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2024-10-03 18:08:21 följande:
    Det är därför man ska anmäla skolan till polisen så att åklagare kan bedöma om ett eller flera brott har begåtts av skolan. 
    Brukar du själv lägga energi på att polisanmäla institutioner som du har gott samarbete med för att de ska granskas av åklagare?

Tycker du verkligen det är en rimlig åtgärd och ett bra råd?
  • Anonym (Ring själv)
    Giftskåneman skrev 2024-10-04 06:56:34 följande:
    Helt sant, men bra att se om brott begåtts, hota barn som ts beskriver låter misstänkt.
    Då är det väl den man misstänker för brottet man anmäler. Inte skolan, som ju inte gjort brottet.

Dessutom är det väl rimligt att göra detta DIREKT, inte någon vecka för sent.

Låter saker misstänkt kan man TIPSA polisen... 
Svar på tråden Överreagerade den andre? (Socanmäld)