Anonym (Mia) skrev 2024-09-23 21:40:24 följande:
Om du inte har råd att vara sjuk, varför har du inte bytt arbete?
Läkaren kan nog inte göra så mkt åt ditt liv, du har ju själv inte lyckats.
Mitt råd är att du gör ordentliga förändringar. Arbeta mindre eller byt jobb. Ta hjälp av familj och släkt. Se över ekonomin.
Fortsätter du som du gör så kommer du att bli sjukskriven ändå.
Tänker du att alla är högkomstintagare? En del av min utmattning beror på att vi har ett svårt sjukt barn som vi fått vabba för i flera månader. Alla besparingar vi har haft har gått till att täcka det hålet. Utredning och beslut om VAB för allvarligt sjukt barn tar över två månader. I juni och juli har vi varit två vuxna med 0:- i inkomst i två månader och flera barn att försörja. Dessutom täcker inte vab hela inkomsten och de ökade utgifterna som kommer med att ha ett svårt sjukt barn. Parkeringsavgifter på sjukhus, specialkost, näringsdrycker, ökade bränslekostnader för att åka till sjukhus dagligen/flera gånger i veckan osv. Detta täcker inte heller försäkring. Försäkringspengar i övrigt kan man få ut först efter sex månader. På detta ska alla vanliga räkningar betalas. Nu jobbar jag, medan sambon har fortsatt vab, det innebär ett fortsatt inkomstglapp där möjligheten att lägga undan och spara är obefintlig.
Jag har inte råd att återigen så utan inkomst en månad.
EpicF skrev 2024-09-23 23:26:55 följande:
Om man blir sjuk av sitt jobb så ska man byta jobb! Finns inget annat att göra!
Jobbet är inte främsta anledningen till min utmattning. Utan en hög belastning en period. Dels på jobbet med en del personalomsättning men också att vi har ett barn som blivit svårt sjukt. Tänker att jobbet i ett längre perspektiv är bra för mig. Men läkaren menar att jag just ju är i en krisreaktion. Nu när det börjat bli bättre med barnet och jobbet lugnat sig så hamnar kroppen i ett återhämtningsläge där jag typ inte orkar något.