• Anonym (Virrig förälder)

När ska era 10åriga barn lägga i sängen?

Ja nu den här evighets frågan. När har ni läggdags för era 10 åringar? 

kl 20:30 är det dags för min son att lägga sig (borsta tänderna, byta om till pyjamas osv) för att kl 21:00 dags att ligga ner och sova. 

Han går upp kl 07:00. 

han klagar jämt på att han måste lägga sig sååå tidigt. Trots att han somnat inom 10 minuter oftast. Och han blir väckt. Så han vaknar inte av sig själv. 

då borde det väl inte vara för tidigt eller?

• Svar på tråden När ska era 10åriga barn lägga i sängen?
  • Anonym (Alvina)

Min tioåring lägger sig vid 22. Men hon har alltid haft litet sömnbehov och vaknar ofta lite före klockan ringer vid 07.  Vårt äldre barn hade samma tider som ditt i den åldern. 

• Anonym (Marina)

Min 9-åring ska va i säng 21.45, så att hon sover senast 22. Stiger upp 07, och det är aldrig några problem. Hade samma tider med hennes storasyster. Mina barn har aldrig varit några storsovare

• Blue Waffle

20 00 ska tänderna vara borstade och pyjamas på. Sedn kan hn lgga ochläsa en tmme.

• Miooo

Mina tioåringar, tvillingar, har ungefär  samma tider som din men de läser ibland till 21.30 som senast. Min ena kille somnar när han lägger huvudet på kudden. Den andra kan det ta 45 minuter för men det spelar ingen roll om han lägger sig en timme senare. Det tar lika lång tid för honom att somna ändå. 

• Anonym (Johanna)

20.00 ska 10-åringen ligga i sängen med lampan släckt.

• Anonym (Målet)

Målet är att de ska lägga sig kl 21. Oftast blir det 21.30. De går upp strax efter 6. Tvillingar, snart 11.

• Anonym (Pazx)

Somnar 21:30 upp kl 7.

• Studentpappa

21-2130 försöker vi på 9-åringen i säng. Helt omöjligt att få henne i säng innan, storasyster var enklare. 9-åringen går upp 0630. 

Ride it like you stole it
  • Aliona

Min son är snart åtta men lägger sig senare än din 19-åring. Han brukar lägga sig vid 21.30 och 22.00 släcker vi lampan. Han vaknar 07.00. Vi får väcka honom, men han är aldrig trött i skolan eller under dagen. 

• Mamman85

Vardagar så borstar 10 åringen tänderna å gör kvällsbestyren 1930 men kan ligga vaken o läsa/se film till 20:30, på helgen ca 1h extra.

Stiger upp 0630-07 på morgonen

• Anonym (Mammamu)

Min tioåring lägger sig 20.30 på vardagar och får läsa/skriva dagbok eller likvärdigt till ca 21.00. Somnar oftast direkt och vaknar 6.30.

På helgen får hon vara uppe till klockan 22.00. Hon orkar oftast inte läsa vid den tiden utan är jättetrött och somnar direkt. 

• Anonym (Pappa till tre barn)

Det viktiga är antal timmars sömn. En 10-åring ska sova 10-11 timmar.

• Anonym (klaga)
    Anonym (Virrig förälder) skrev 2024-09-23 16:35:17 följande:
    När ska era 10åriga barn lägga i sängen?

Ja nu den här evighets frågan. När har ni läggdags för era 10 åringar? 

kl 20:30 är det dags för min son att lägga sig (borsta tänderna, byta om till pyjamas osv) för att kl 21:00 dags att ligga ner och sova. 

Han går upp kl 07:00. 

han klagar jämt på att han måste lägga sig sååå tidigt. Trots att han somnat inom 10 minuter oftast. Och han blir väckt. Så han vaknar inte av sig själv. 

då borde det väl inte vara för tidigt eller?

Är det inte så att barn alltid tycker att de måste lägga sig alldeles för tidigt, men sen när de väl lägger sig så somnar de gott? Det kanske egentligen mest står för en ovilja att sluta med det man håller på med innan läggdags?

Vilken tid en 10-åring bör lägga sig beror ju dels på när de ska gå upp, så att det blir lagom många timmar. Och sen anpassa för varje individ, en del behöver mer eller mindre sömn, en del är kvällströtta/kvällspigga osv. 
  • Agda90

När våra barn var 10 fick de lägga sig kl 8. Vi går upp kl 6. 

• Anonym (Sova)

Min partner brukar börja tjata på sin 10 åring kring 22:30. Sedan ligger han och tittar på sin telefon i minst 30 min. Han ska upp kring 7:00 men är då oftast helt omöjlig att väcka. När han väl kommer upp är han grinig hela dagen. varken min partner eller barnet fattar vad det beror på. Jag är otroligt sugen att göra en soc anmälan på henne!!

• Agda90

Ett litet tips... prata, kommunicera....Med din partner alltså. 

Anonym (Sova) skrev 2024-09-25 15:58:19 följande:

Min partner brukar börja tjata på sin 10 åring kring 22:30. Sedan ligger han och tittar på sin telefon i minst 30 min. Han ska upp kring 7:00 men är då oftast helt omöjlig att väcka. När han väl kommer upp är han grinig hela dagen. varken min partner eller barnet fattar vad det beror på. Jag är otroligt sugen att göra en soc anmälan på henne!!

• Anonym (Pazx)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-09-25 02:36:27 följande:

Det viktiga är antal timmars sömn. En 10-åring ska sova 10-11 timmar.

Haha, är du på riktigt? Släcker du lampan för en mellanstadieunge kl 20 om de ska upp kl 7? Kan ju bara funka om man gör som Madeleine McCanns föräldrar.
  • Elin pelin

Min 9 åring lägger dig vid 20, läser sedan ca 15 min och somnar rätt omgående. Hon väcks vid 6.30
    12 åringen lägger sig vid 21 men somnar vid kanske 22, även hon går upp 6.30

• Agda90
    Anonym (Pazx) skrev 2024-09-26 19:26:25 följande:
    Haha, är du på riktigt? Släcker du lampan för en mellanstadieunge kl 20 om de ska upp kl 7? Kan ju bara funka om man gör som Madeleine McCanns föräldrar.
    Om du tycker att det var lustigt så kanske du ska läsa på hur kroppen fungerar. Hjärnan behöver återhämtning och kroppen återhämtar sig fysiskt när vi sover. Sömn är något som är väldigt viktigt och som man inte ska nonchalera. 

Barn i åldern 6-12 behöver 10-11 timmars sömn. Från 12 år och uppåt 8-9 timmars sömn. 

Nej, man behöver inte släcka lampan och tvinga barn att sova. Men bra rutiner på dagen gör faktiskt att barn somnar lättare på kvällen.
Svar på tråden När ska era 10åriga barn lägga i sängen?