• Anonym (SAML)

Jag skull vilja vilja henne illa

Jag älskar min sambo men hon är instabil. Just nu är jag "världens underbaraste man". "Hon har sån tur att hon har mig" och annat positivt bla bla bla. Bara för någon dag sedan var jag så dålig på det mesta och en massa annat dålig bara för att hon var låg på energi. Det händer jämt när hon blir låg då är jag så dålig. vårt förhållande är skit och hon balanserar på gränsen till att göra slut. Jag hatar detta beteende och känner att snart är det nog. Vi har pratat om det och hon säger att det hon känner då hon är nere är hennes sanning där och då. Jag vill inte henne något illa men samtidigt skulle jag vilja göra henne illa genom att trycka på någon "dålig" sida hon har bara för att hon ska förstå hur ont det gör. Jag stannar i förhållandet med förhoppningen att detta "bipolära" beteendet ska upphöra.Det skulle vara enklare för mig mentalt att lämna förhållandet. Men jag älskar henne och lite skit måste man ju ta. Men var går gränsen mellan gnäll och psykisk misshandel?

• Svar på tråden Jag skull vilja vilja henne illa
  • Anonym (slat)

Det låter som att hon ÄR bipolär, eller "manodepresiv" som det hette förr, och inte bara ett "beteende". Det är en psykisk sjukdom och det kommer inte att gå över av sig självt inom överskådlig framtid utan hon måste söka hjälp.

Du gör dig ingen tjänst av att låta det fortgå.

• Anonym (Rocket)

Det låter inte som att hon är bipolär i alla fall. Snarare medberoende och mår bättre när du behandlar henne bra och sämre när du behandlar henne dåligt. Troligen mår hon dåligt pga av att ert förhållande är dåligt. Nu får vi bara veta din version men av erfarenhet så brukar en dålig relation bero på bägge parter. Att du vill göra henne illa genom att såra henne säger en hel del om dig och då får man lite aningar om hur din flickvän har det och varför hon mår som hon gör. 

• Anonym (Rocket)
    Anonym (slat) skrev 2024-09-23 15:48:49 följande:

Det låter som att hon ÄR bipolär, eller "manodepresiv" som det hette förr, och inte bara ett "beteende". Det är en psykisk sjukdom och det kommer inte att gå över av sig självt inom överskådlig framtid utan hon måste söka hjälp.

Läs hela ts så förstår man varför flickvännen mår som hon gör eftersom ts verkar behandla henne som skit. Det föreligger nog ingen bipolaritet där utan snarare psykisk misshandel från ts sida. Han verkar vara en omogen person som borde växa up
  • Anonym (SAML)
    Anonym (Rocket) skrev 2024-09-23 15:58:10 följande:
    Läs hela ts så förstår man varför flickvännen mår som hon gör eftersom ts verkar behandla henne som skit. Det föreligger nog ingen bipolaritet där utan snarare psykisk misshandel från ts sida. Han verkar vara en omogen person som borde växa up
    Ditt svar vittnar om en otrolig brist på insikt och empati. Du kastar ur dig generaliseringar utan någon som helst förståelse för situationens komplexitet, och drar slutsatser baserat på dina egna fördomar. Att antyda att jag skulle behandla henne illa säger mer om din egen inställning än om min relation. Det är enkelt att sitta bakom en skärm och döma, men det kräver verklig mognad och intelligens att förstå att relationer inte är svartvita. Nästa gång du vill ge råd, föreslår jag att du läser på ordentligt och inte gör dig till expert på andras liv utan att veta hela bilden.
  • Anonym (Rocket)
    Anonym (SAML) skrev 2024-09-23 16:06:43 följande:
    Ditt svar vittnar om en otrolig brist på insikt och empati. Du kastar ur dig generaliseringar utan någon som helst förståelse för situationens komplexitet, och drar slutsatser baserat på dina egna fördomar. Att antyda att jag skulle behandla henne illa säger mer om din egen inställning än om min relation. Det är enkelt att sitta bakom en skärm och döma, men det kräver verklig mognad och intelligens att förstå att relationer inte är svartvita. Nästa gång du vill ge råd, föreslår jag att du läser på ordentligt och inte gör dig till expert på andras liv utan att veta hela bilden.
    Det är väl snarare du som har brist på empati som vill göra din flickvän illa medvetet och få henne att må dåligt! Din självinsikt verkar dessutom låg. 
  • Anonym (SAML)
    Anonym (Rocket) skrev 2024-09-23 16:11:34 följande:
    Det är väl snarare du som har brist på empati som vill göra din flickvän illa medvetet och få henne att må dåligt! Din självinsikt verkar dessutom låg. 
    Självinsikt är en svår balansgång, och det är tydligt att du inte har den erfarenheten som krävs för att förstå det. Att jag ventilerar frustration över ett komplext problem i en relation är inte samma sak som att vilja skada någon. Det handlar om att vara ärlig med känslor, något som kräver betydligt mer mod och mognad än att kasta ur sig ogrundade anklagelser. Du verkar vara snabb med att döma utan att förstå helheten, och det säger nog mer om din egen brist på empati och insikt än något annat.
  • Anonym (*)

Hur ofta är hon sådär nere? En gång i månaden?

För i så fall kanske ni kan lösa problemet genom att hon får hjälp mot PMDS, ifall det är det hon lider av.

• Anonym (Lingonet)
    Anonym (*) skrev 2024-09-23 17:00:30 följande:

Hur ofta är hon sådär nere? En gång i månaden?

För i så fall kanske ni kan lösa problemet genom att hon får hjälp mot PMDS, ifall det är det hon lider av.

Precis vad jag också tänkte.

Be henne föra humör-dagbok och jämför den med hennes menscykel. Många relationer har tyvärr förstörts av obehandlad PMDS. 

• Anonym (SAML)
    Anonym (Lingonet) skrev 2024-09-23 17:05:50 följande:

Precis vad jag också tänkte.

Be henne föra humör-dagbok och jämför den med hennes menscykel. Många relationer har tyvärr förstörts av obehandlad PMDS. 

Det där stämmer nog ganska bra. Det har ju varit typ en incident nu varje månad sedan april. Ska försöka att räkna på de där "dåliga" dagarna själv först
  • Anonym (Syster)

Oavsett om det är hormonellt eller inte så är det inte ok. Jag skulle aldrig orka med någon som hoppar på en på det viset. 
    Jag och min sambo har aldrig, ALDRIG sagt så till varandra. Tillsammans i 6 år nu. 

Det där hade jag inte varit kvar för. Ush. 

• Anonym (H)

Antingen svänger hennes humör sådär för att hon inte mår bra i er relation. Behandlar du henne bra? Tar lika ansvar i hemmet, ger närhet, omtanke, komplimanger, sex, kommunikation? Nu pratar jag bara från egen erfarenhet men brister det på en eller flera punkter så är jag ingen trevlig människa att ha och göra med.

Om du med handen på hjärtat tycker att du är en bra partner så bör du prata med henne och kanske uppmana henne till att söka vård. Kan ju vara PMDS som ovanstående skrev. Det är absolut ingen lek och kan kräva mycket tålamod och förståelse från partnern.

• Anonym (Nope)
    Anonym (slat) skrev 2024-09-23 15:48:49 följande:

Det gör det inte alls. Bipolaritet ter sig absolut inte sådär. Låter mer som pms beroende på frekvens eller instabil personlighetsstörning, om vi nu måste diagnostisera folk efter att endast läst en TS.
  • Anonym (SL)

Hej TS

Jag förstå din känsla meeeeen 2 fel gör ju inte ett rätt.
    Att bete dig illa mot henne kommer inte få dig att må bättre och mest troligtvis inte få henne att förstå eller förändra sig.

Alla pendlar ju lite till mans....men om det är kraftiga svängningar från högst uppe på berget till djipt nere i dalen blir det ju tufft för både för de som pendlar och för de som åker med på resan.

Har ni gått i samtal tillsammans?
    Om inte kanske det är dags för det. Jag tror det skulle vara bra att ha nåhon neutral person som kan styra samtalet så att det blir konstruktivt och öka förståelsen för den andre.

Att bara vänta på att beteendet ska upphöra låter dödsdömt. 

• Anonym (SAML)
    Anonym (SL) skrev 2024-09-24 07:32:58 följande:

Hej TS

Jag förstå din känsla meeeeen 2 fel gör ju inte ett rätt.
    Att bete dig illa mot henne kommer inte få dig att må bättre och mest troligtvis inte få henne att förstå eller förändra sig.

Alla pendlar ju lite till mans....men om det är kraftiga svängningar från högst uppe på berget till djipt nere i dalen blir det ju tufft för både för de som pendlar och för de som åker med på resan.

Har ni gått i samtal tillsammans?
    Om inte kanske det är dags för det. Jag tror det skulle vara bra att ha nåhon neutral person som kan styra samtalet så att det blir konstruktivt och öka förståelsen för den andre.

Att bara vänta på att beteendet ska upphöra låter dödsdömt. 

Ja alltså jag älskar henne otroligt mycket och skulle aldrig vilja HENNE något illa. Det är just själva beteendet jag blir så trött och förbannad på. Skulle en vän bete sig på liknande sätt så skulle jag bryta med den personen. Här är det annorlunda och näst senast hon var så här var jag hård mot henne och ställde frågan. Om du säger nu att det är slut så är det slut. Då började hon tänka lite. Jag tänker nog köra samma approach framöver.
  • Anonym (*)
    Anonym (Syster) skrev 2024-09-24 00:12:52 följande:

Oavsett om det är hormonellt eller inte så är det inte ok. Jag skulle aldrig orka med någon som hoppar på en på det viset. 
    Jag och min sambo har aldrig, ALDRIG sagt så till varandra. Tillsammans i 6 år nu. 

Det där hade jag inte varit kvar för. Ush. 

Sant. Vill hon inte lösa problemet, oavsett vad det beror på, så är det inget som TS bör acceptera.

Hon gör honom illa och det måste hon sluta med, på ett eller annat vis.
Svar på tråden Jag skull vilja vilja henne illa