Inlägg från: Anonym (?????) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?????)

Aggressiv 3 åring

Hej, någon som har erfarenhet av en "aggressiv" 3åring? Min son slåss/sparkas/skriker/bits en hel del och har väl gjort så de senaste månaderna. Jag är en väldigt lugn och snäll person och vet inte riktigt hur jag ska hantera honom? En period sa han att han skulle slå/sparka mig eller skära mig. Jag visste inte ens att 3 åringar kunde säga sådana saker. Hur vet man om ens 3åring mår dåligt? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Aggressiv 3 åring
  • Anonym (?????)
    Anonym (Pappan?) skrev 2024-09-23 15:09:19 följande:

Har barnets pappa psykiska problem? Hur är er relation? Tror detta säger väldigt mycket om barnets beteende.

Pappan har tidigare mått psykiskt dåligt. Han är fortfarande ofta försjunken i sin mobil eller dator och ligger mest på soffan och är jämt trött. Han suckar när sonen spiller något osv, så sonen försöker torka upp och visa sig duktig osv, typ "trippa på tårna". De leker emellanåt men inte så nämnvärt mycket. Pappan skickar sonen till förskolan trots att pappan ej har skola eller jobb de dagarna. I perioder får pappan mer utbrott och gapar/skriker/svordomar mycket i trafiken eller framför datorspel osv (framför sonen). Lite som en deprimerad tonåring som närmar sig 40 år, ser till att slappa allt han kan och sällan tar hänsyn till andras känslor. Rätt klumpig i orden och älskar att bestämma.
  • Anonym (?????)
    Anonym (Linn) skrev 2024-09-23 16:51:31 följande:

Bemöt det med lugn och bestämdhet. Ring och prata med BVC och om han går på förskola prata med pedagogerna där. 

Du kan prova lite olika grejer. En del barn mår bättre av mer fysisk aktivitet, andra av mer lugn och ro och mys. 

Pratar han bra? Om man är sen i talet när man går in i treårstrotset är det jättesvårt att uttrycka sin frustration. Hjälp honom med orden. Bekräfta hans känslor och säg tex att du märker att han är arg/ledsen/besviken etc. 

Kom ihåg att ge mycket positiv respons när han sköter sig. Berätta för honom ofta hur mycket du älskar honom och ge beröm när saker går bra. 

Sonen är jätteduktig på att prata men kanske inte på att sätta ord på sina känslor. Ibland skriker han bara rakt ut (omgivning har klagat på hans högljuddhet). Vi är ute mycket men han biter mig ca 5 ggr om dagen. Han är extra utmanande efter att ha varit hos pappan (vi är separerade). Sonen kastar saker/vill bitas/slåss i omgångar. Han kan bitas även när man gör något roligt eller så får man en hård örfil från ingenstans.
  • Anonym (?????)
    Anonym (Linn) skrev 2024-09-24 07:02:45 följande:

:( Så pappan gör med andra ord tvärtemot de råd jag gav? Det låter ju onekligen som att det kan spela roll här. 

Förstår pappan själv att beteendet är olämpligt? Kan ni minska pojkens tid hos pappa tills pappa mår bättre? Kanske ses alla tre tillsammans eller att släktingar till pappan är med när de ses? Eller beter sig pappan så här även med andra vuxna (som inte är du) närvarande? 

Jag tänker att om pappan mår dåligt orkar han kanske samla ihop sig kortare stunder och bete sig bra med sin son, men att hela dygn blir för jobbigt för pappan. 

Ja, pappan gapar mycket, tycker att sonen spiller/är klumpig/stökar ner hans hem. Pappan är allmänt omogen. Typ inte utvecklats mentalt sen han var 15 år... 
Svar på tråden Aggressiv 3 åring