Inlägg från: Anonym (old) |Visa alla inlägg
  • Anonym (old)

Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år

Anonym (En fråga) skrev 2024-09-23 12:41:46 följande:
    En fråga bara, varför skulle du inte kunna fortsätta att träffa älskarinnan som du gjort när du jobbat? Det är väl bara att säga till frugan att ni ska på en weekend tillsammans, eftersom hon är okej med det, menar jag.
    Hon bor i en annan stad. Staden jag regelbundet besöker i mitt jobb. När jag inte längre arbetar har jag inte längre någon anledning att resa.

Jag tycker faktiskt att jag stannat länge nog. Min fru måste själv ta tag i sitt liv och sluta lita till mig.  Hon kanske skulle börja arbeta heltid så hon kan försörja sig.
  • Anonym (old)
    Anonym (H) skrev 2024-09-23 13:48:10 följande:
    Låter som att du har försatt din fru i en typisk kvinnofälla. Nu gissar jag vilt här. Men tror att hon har tagit ut mest fp-dagar, gått ner i arbetstid för att hinna med allt i hemmet medan du varit någon annanstans, blivit utbränd och haft svårt att gå upp till heltid igen. Och nu har hon en sån dålig ekonomi och pension att hon helt enkelt inte haft råd att lämna dig. 
    Inget av vad du räknar upp stämmer. Min fru valde att vara hemma med barnen med de var små. Mycket beroende på mitt arbete som innebär en hel del resande. När yngsta började i 7:an började hon arbeta 60%. något hon fortsatt med. 

Hon har aldrig varit vare sig utbränd

Jag har överfört delar av mitt PPM till min hustru. Hon har aldrig bidragit till vare sig hushållskassan eller huslånet. utan haft sin lön för sig själv.

Jag vet inte om jag skulle kalla detta för en fälla
  • Anonym (old)
    Anonym (En fråga) skrev 2024-09-23 14:53:42 följande:
    Är älskarinnan inte anledning nog att åka till staden?
    Jag tänker mig flytta dit.
  • Anonym (old)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-09-23 14:27:23 följande:

Det borde du sagt till henne för minst 20 år sen. Inte när hon är en gammal pensionär kanske? 

Förstår inte att du inte separerade tidigare så hon hade kunnat (jobba i fler år) stå på egna ben och jobbat ihop en bättre ekonomi till ålderdomen? 

Det låter nu inte alls som att förhållandet ens varit vänskapligt. För man brukar åtminstone måna och vilja den personens bästa?

Det ter sig mer som att du känner förakt och som att hon är anledningen till att du inte fått ett liv med älskarinnan? För även om ni inte haft sex påstod du att ni haft ett vänskapligt förhållande. Det är inte så det låter och verkar. Nu låter det mer som att hon får skylla sig själv för att hon stannat hos dig.

Hon kan ha levt med förhoppning om att du ska älska henne trots allt. Väldigt få stannar om det inte finns några känslor och då särskilt om partnern har en annan på sidan om. 

Det elaka är inte att du skiljer dig för att träffa en annan. Det elaka består i att du väntat så länge att det blir svårt för din fru ekonomiskt. Skiljt dig borde du gjort när du inte kände några känslor för henne längre. En skilsmässa kräver som sagt inte godkännande av båda parter. Särskilt som du verkade missnöjd med att vara utan sex.

Det handlar om en person du levt med och som är mamma till dina barn, borde det inte finnas någon medkänsla med en fru man levt med så länge? Då menar jag inte för att stanna kvar, utan på sättet du talar om henne samt att du borde hjälpa henne på något vis ekonomiskt( mamman till dina barn).

Det är vad de flesta reagerar på, inte att du är förälskad i någon annan.

Du verkar utgå från att vi inte pratat om detta under de här åren, självklart har vi det men jag har inte legat på tillräckligt mycket.  Troligtvis har hon trott att jag aldrig skulle lämna. Men någon gång måste det ta slut.  

Jag föraktar inte min fru men jag tror att hon föraktar mig, ser mig som för snäll och mjäkig. 

Det handlar inte om kärlek från hennes sida, detta har hon själv sagt.  Om jag ska fortsätta att hjälpa henne så kommer jag tillslut att gå under.
  • Anonym (old)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2024-09-23 14:27:23 följande:

Det borde du sagt till henne för minst 20 år sen. Inte när hon är en gammal pensionär kanske? 

Förstår inte att du inte separerade tidigare så hon hade kunnat (jobba i fler år) stå på egna ben och jobbat ihop en bättre ekonomi till ålderdomen? 

Det låter nu inte alls som att förhållandet ens varit vänskapligt. För man brukar åtminstone måna och vilja den personens bästa?

Det ter sig mer som att du känner förakt och som att hon är anledningen till att du inte fått ett liv med älskarinnan? För även om ni inte haft sex påstod du att ni haft ett vänskapligt förhållande. Det är inte så det låter och verkar. Nu låter det mer som att hon får skylla sig själv för att hon stannat hos dig.

Hon kan ha levt med förhoppning om att du ska älska henne trots allt. Väldigt få stannar om det inte finns några känslor och då särskilt om partnern har en annan på sidan om. 

Det elaka är inte att du skiljer dig för att träffa en annan. Det elaka består i att du väntat så länge att det blir svårt för din fru ekonomiskt. Skiljt dig borde du gjort när du inte kände några känslor för henne längre. En skilsmässa kräver som sagt inte godkännande av båda parter. Särskilt som du verkade missnöjd med att vara utan sex.

Det handlar om en person du levt med och som är mamma till dina barn, borde det inte finnas någon medkänsla med en fru man levt med så länge? Då menar jag inte för att stanna kvar, utan på sättet du talar om henne samt att du borde hjälpa henne på något vis ekonomiskt( mamman till dina barn).

Det är vad de flesta reagerar på, inte att du är förälskad i någon annan.

som jag svarat andra inlägg så naturligtvis har vi talat om det här.  Det är absolut ingen nyhet för henne och visst har hon levt i förhoppningen att jag skulle stanna för evigt men jag har gång på gång uppmanat henne att förbereda sig på att jag inte alltid kommer att finnas där,  Så det är absolut ingen nyhet för henne..

Jag tycker nog att jag ställt upp länge nog. Hjälpt henne ekonomiskt har jag gjort i över 30 år. 

Sättet jag talar om henne på?  Ja vad ska jag säga om det, väljer nog att hålla tand för tunga här. 
  • Anonym (old)
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-23 17:15:41 följande:
    Jaha så du har varit ärlig om att du har en älskare och att du kommer dra, men vad bra. Då vet hon ju läget. Blrdeintr vara några problem att skiljas som vänner då. Om du varit öppen och ärlig om allt? Ni har varit mer som vänner då.

Fast du säger att du varit otrogen eftersom du inte tror hon älskar dig men hur ska hon kunna göra det när du varit på väg bort i över 25 år. Sådant märks
    Vi skiljs nog som vänner, kan inte tro annat. 
    Mitt problem är om älskarinnan accepterar detta och fortfarande vill ha mig.  Troligen blir det inget sammanboende i alla fall, men förhoppningsvis älskar hon mig ändå så mycket att vi kan fortsätta att träffas.
  • Anonym (old)
    Core skrev 2024-09-23 17:23:58 följande:

Ok, läste inte allt. Men fortfarande finns en melankolisk känsla över det här, ni har slösat bort en stor del av livet på något tomt

Låt det bli ett exempel för andra som läser, fastna inte i tryggheten om den är död

Ser det nog inte som bortslösade år. Vi har uppfostrat våra barn till välanpassade medborgare som klarat både studier och bildat fina familjer.  Min älskarinna har fått leva sitt liv som hon vill och jag har fått kärlek på köpet. 

Det förvånar mig storligen att många varit så negativa till vårt sätt att hantera familjelivet när kärleken tog slut.  

Tror knappast att jag och min familj är ensamma om detta. Mer ovanligt är det kanske att ha en och samma älskarinna under så lång tid som 25år.
  • Anonym (old)
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-23 17:56:58 följande:
    Du HAR alltså sagt att du har en älskare till din fru?
    Ja, det är väl självklart, Hur skulle jag kunnat dölja detta under 25 år? Det faller på sin orimlighet.
  • Anonym (old)
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-23 18:00:34 följande:

Du undviker ju frågor som ;
    Vet din fru om älskaren?
    Har ni gått i parterspi? Har ni pratat om problemet?

Varflr är du rädd för att din älskare ska lämna dig om du lämnsr din fru? Det borde väl vara tvärtom. Hon borde väl bli överlycklig.

Så många frågor.  

Jag undviker inte. Angående par terapi så har min hustru aldrig varit intresserad av detta, Tog upp det efter yngsta barnets födelse men det var blanka handen.
    Naturligtvis känner min fru till min älskarinna, Hur kan man dölja något sådant i 25 år.

Min älskarinna är en väldigt självständig kvinna och känner sig fångad och ofri om mi skulle leva ihop. Detta är något hon absolut inte vill. Hon blir inte överlycklig utan snarare väldigt fundersam när hon får höra att jag skiljer mig.

Tror jag besvarat dina frågor nu
  • Anonym (old)
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-23 17:59:03 följande:

För dig är det kanske inget slöseri. Du har ju fått både kakan och ätit den. Men för din stackars fru? Hon kunde ju ha haft en man som älskat henne. Du har lurat henne på 25 år av hennes liv. Kan man säga. Om det inte är så att hon vet om detta och accepterat det för då är det en helt annan sak. Inser du inte själv hur mycket otrohet kan skada? såra? 

Om din fru haft en annan i 25 år? Också? Hade du blivit glad? 

Hon var fri att lämna för 25 år sedan.  Ja jag hade blivit glad om hon hittade någon annan. Lika glad som om hon hade lämnat. Men nu blev det ju inte så. Det har hela tiden varit på min frus villkor. Så din omsorg om henne är något missriktad i mina ögon.  Min fru kanske har haft massor av älskare under tiden, något jag aldrig brytt mig om.
  • Anonym (old)
    Core skrev 2024-09-23 18:17:15 följande:
    Om du är öppen om din älskarinna, varför måste du ha jobbet som front för din affär? Uppenbarligen lever ni i en lögn
    Har redan berättat att min älskarinna bor i en annan stad, som jag regelbundet besöker i mitt arbete. Det är absolut ingen front utan jag planerar nu att flytta till staden så jag är närmare min älskarinna. 
  • Anonym (old)
    Anonym (En annan otrogen) skrev 2024-09-23 18:13:10 följande:

Otrohet är nog det många svenskar skulle vilja belägga med dödsstraff. Få saker verkar uppröra så mycket som det. Starkt av dig att skriva din historia och fortsätta möta kritikerstormen. Den som är otrogen blir alltid syndabock oavsett omständigheterna i den fasta relationen. Lycka till! 

Tror att det är här på Familjeliv som alla otrohets hatare samlas.Flört

Det är fantastiskt att man absolut vill utse en syndabock när kärleken tagit slut. Det är ingens fel det är bara så det blir.  Jag tror inte att det absolut är rätt att på en gång lämna äktenskapet man har trots allt ansvar för hela familjen.  

Det är också förvånande att så många tror att min fru gått hemma och lidit. Naturligtvis har hon inte gjort det, Vi har haft det väldigt trevligt i vår hem som varit öppet för släkt familj och vänner.  

Jag vet att jag inte är ovanlig och att vår situation inte är ovanlig. Det ovanliga är att jag haft en och samma älskarinna i 25år och att vi fortfarande älskar varandra.

När vi träffades var hon väldigt nöjd med att jag var gift eftersom hon trodde att jag därmed inte skulle propsa på att flytta ihop. Hon ville leva sitt liv 

Nu får vi se vad hon tänker om den här situationen.
  • Anonym (old)
    Core skrev 2024-09-23 18:32:50 följande:
    Jaha, och vad är då hindret att åka dit när du är pensionerad?

Skitsamma, du är ju bara en av de där gubbarna i min fars generation, helt oförmögna till självreflekterande och gör inga misstag. Ni sitter alltid där ensam i slutändan, för korkade att inse att det hela tiden låg hos er.

Jag är tacksam att farsan ändå hör till den skara som till slut kom till insikt, gjorde avbön och bad alla om ursäkt. Han tar åtminstone igen svunnen tid på de plan han kan

Du har en uppfattning skriven i sten, din fru skulle lämnat, du är felfri. Vad vill du ha ut av tråden?
    Du har missuppfattat flera saker men om du läser mina svar till andra så framgår det att jag kommer att flytta till staden där min älskarinna bor,  Om jag stannat ända till pensionen så skulle det bli jobbigare att flytta.

Jag förstår inte varför jag skulle göra avbön för att jag ställt upp för familjen i 25 år.  Nej någon rim och reson måste det väl ändå finnas. 

Mina barn kommer knappast att klandra mig eller rättare sagt oss. Vi kommer att skiljas som vänner. 

Ibland undrar jag om inte barn har en orealistisk syn på föräldrarnas relation. Man kan inte tvinga någon att känna kärlek. Ibland tar kärleken slut helt enkelt, men det är ingenting som hindrar att man fortsätter tillsammans som vänner.
  • Anonym (old)
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-23 18:26:29 följande:
    Hon lämnade väl inte dit för ni är gifta. Är man det har man lovat varann trohet. Missat det?
    Man kan inte lova att älska varandra för evigt.  50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa och de stora flertalet beror just på att man slutat älska varandra. 

Några orkar fortsätta ändå, andra lever i ett helvete. 

I mitt fall har vi haft det bra under de här 25 åren. Min fru och jag har mycket gemensamt under åren, vi älskar att resa och har många fantastiska minnen av detta. Självklart kommer jag att sakna delar av vårt gemensamma liv men för mig är kärleken ändå viktigast. 
  • Anonym (old)
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-23 19:07:42 följande:

Nej dina barn kanske inte klandrar dig, för de vet ju inget? Varför skulle de vi arga för att ni skiljs ? Haha . Orkar inte

Du är nog endera väldigt ung eller väldigt naiv som tror att allt i livet är polariserat.

Ont eller gott, Kärlek eller hat. Ha eller inte ha.  Livet kommer att lära dig att det allra mesta i livet hamnar någonstans mitt emellan.  Kamratskapet i ett äktenskap kan vara mycket viktigare än kärleken till varandra. Kärleken är viktigare för några än för andra. 

Hoppas du slipper leva ett antingen eller liv.
  • Anonym (old)
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-23 19:30:07 följande:

Jag tror jag vet varför jag drar igång nåt oerhört om sånt här. Min morsa var otrogen mot pappa. Och jag har hela tiden fått lyssna på detta sen jag var liten. så det drar väl igång något omedvetet hos mig. På det egna erfwrenhwteet. Men skitsamma. 

Vet din fru så okej, då lugnar jag ner mig. 

MEN varför kan du inte fortsätta då, bara för du slutar jobba? Det stämmer ju inte. Har du en bra förklaring på det där? 

Det känns liksom rätt nu att flytta medan jag fortfarande jobbar.  Att skilja sig och att flytta hör liksom ihop.
  • Anonym (old)
    Anonym (Quinny) skrev 2024-09-23 19:35:27 följande:

Vad har älskarinnan pysslat med de senaste 25 åren. Har hon haft familj och barn. Eller karriärist?  Ni må ju ha pratat om ett ev liv tillsammans eller som särbos. Någon form av intention. Risken är att du blir utan kvinna i ditt liv. Kanske lika bra det.  

Hennes arbete kräver mycket och hon är väldigt engagerad. Har tidigare skrivit att hon val bort barn just för detta, 

Under åren har hennes engagemang knappast minskat så hon har inte så mycket tid för annat än mig Flört

Jag hoppas att hon kommer att ta det här med skilsmässan bra och att hon inser att det inte kommer att förändra någonting mellan oss. 

Jag ser faktiskt fram emot att leva ensam för första gången i mitt liv,  att få styra och ställa med min tid som jag önskar. 

• Anonym (old)

Nu tror jag att jag tackar för mig. Vill ni fortsätta att diskutera så gärna för mig men försök att inte vara kategoriska. Vi är komplicerade individer och generaliseringar brukar sällan ge svaren

• Anonym (old)

Om du läser hela tråden så får du svar på frågan

Svar på tråden Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år