• namnamn

Vad tycker ni om namnet Delphine?

Vill gärna höra era åsikter om Delphine som namn på en tjej som har en fransk förälder. 

Är det för konstigt i Sverige? Eller fint? 

Bonusfråga: vad tycker ni om namnet Clémentine? 

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Delphine?
  • SmulanFnulan

Jag ser en ljus framtid för henne som underhållare på antingen Kolmården eller någon annan djurpark.

• Lenobia
    namnamn skrev 2024-09-23 11:27:31 följande:
    😆 Helt missat att han har en dotter 
    Det är lugnt, dottern finns inte med förrän Harry Potter and the cursed child. Och ja, det är canon enligt JK Rowling. 
  • Anonym (Lis)

Såg det igår för första gången, var nån i gift vid första ögonkastet som hette så väl? 

Funkar inte så bra i Sverige, blir ju verkligen delfin, även om man säger mer delfinn så är det för likt.
    Clementine blir lätt som frukten istället för franskt el amerikanskt uttal.

Nej välj nåt annat.

• Vilse22

Det är namn på ett djur, va! 
    Det gillar inte jag men det är deras dotter som ska heta så...

• Anonym (Marina)

Skulle uppfatta att det är en båt

• Anonym (H)

Hör bara djuret delfin 

• Anonym (E)

Jag tycker att Delphine är vackert, speciellt med franskt påbrå men det är alldeles för likt däggdjuret för att det ska fungera i Sverige 

• Anonym (Fanta)
    Anonym (H) skrev 2024-09-23 17:24:18 följande:

Hör bara djuret delfin 

Delphine är egentligen ett mycket fint namn. Men är det praktiskt, och hon snart får ett kortare smeknamn såsom Delphi? Och efter ett tag blir det delfinen, och det kan göra henne ledsen. Kanske bättre med ett namn som man inte behöver bokstavera i tid och otid? 
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2024-09-23 18:07:13 följande:

Jag tycker att Delphine är vackert, speciellt med franskt påbrå men det är alldeles för likt däggdjuret för att det ska fungera i Sverige 

Vad är det för fel med att ha ett djurnamn? Inget fel på namnen Björn och Lo heller..
  • Hjelm

Det är som med många andra namn. Vackra på sitt språk och i sin kultur, men passar inte någon annanstans.

• Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2024-09-23 18:11:32 följande:
    Vad är det för fel med att ha ett djurnamn? Inget fel på namnen Björn och Lo heller..
    Fel och fel, kanske lite för ovanligt för barnet att växa upp med, Björn och Lo är ju redan etablerade namn så visst, om 20 år kanske det funkar men det kanske inte är så kul att vara bland de första som heter det
  • Cathariiina

Ska barnet ha det franska efternamnet? I så fall kan det funka, för Delphine är ett fint namn i Frankrike. Med ett svenskt efternamn blir det bara konstigt. Men om ni räknar med att hon ska leva sitt liv i Sverige, så skulle jag nog rekommendera ett svenskt förnamn i vilket fall som helst. Det gör att hon blir sedd som svensk. Inte för att det är något FEL att vara fransyska, men det underlättar alltid att flyta in i det land där man lever så mycket som möjligt.

Sedan beror det väl på vad man tycker om delfiner, också. I och med att namnet är så ovanligt i Sverige, så kommer alla nya bekantskaper direkt att koppla till det havslevande däggdjuret. Det går inte att jämföra med Björn eller Ulf, för de är så etablerade att knappast någon tänker på respektive djur. När man hör namnet Varg gör man däremot det, det är ett knasigt namn tycker jag. Arn, Lo och Falk är på gränsen, Orm är hopplöst idag när alla tänker på det slingrande djuret och inte på drakar (som på vikingatiden, när namnet Orm var vanligt). 

På sista tiden har jag läst ganska otrevliga saker om delfiner, att de inte är så snälla som många uppfattar dem som. T.ex. kan ett gäng unga hanar driva bort en ung hona från flocken, och sedan vakta henne i flera dagar och turas om att våldta henne. Usch.

• Anonym (Gg)

Passar inte i Sverige , blir ju klememtin och delfin

• Anonym (Känner en)

Jag känner en Delphine. Det är bara konstigt.

• Blue Waffle

Pluggade med en tjej som hette det, tycker det är vackert. Hennes smeknamn var Della så ni bör nog räkna med att smeknamnet kommer användas oftare än ett långt namn

• namnamn

Jag älskar alla era roliga dissar av namnen 😂 ni bekräftar väl egentligen mina egna tankar om att Delphine är fint men låter lite för mycket som delfin och att Clémentine blir lite för konstigt i Sverige. Jag tycker ändå att Delphine funkar men den person som nämnde någon som tyckte så illa om det att hon bytte namn fick mig att tänka om lite. Vill inte att mitt barn ska behöva känna så! 

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Delphine?