Anonym (Första barnet) skrev 2024-09-21 22:04:15 följande:
Vilken information får ni vid hämtning på fsk? Hej,
Vi har skolat in vår 2 åriga dotter för första gången på förskolan och hon har nu gått 5 veckor (1 vecka sjuk så 4). Inskolningen gick bra och fortare än vad jag kände mig redo för kanske. När jag hämtade henne under inskolningsperioden sov hon oftast när jag kom så passade på och frågade massor om hennes dag, det var också färre barn på fsk. Men sedan vi börjat jobba och hämtar henne får vi knappt någon information. Personalen är mitt uppe i något oftast, personen som lämnar dottern har inte varit med henne under dagen och kan inte svara på något. De vet inte hur länge hon har sovit, mängden mat osv. När vi kommer säger de bara ?allt har gått bra!? och när vi frågar om mat och sömn vet de ofta inte. Känns hemskt att vi knappt vet något.
Är detta vanligt?? Hur är det hos er? Om jag fick önska vill jag självklart veta det grundläggande om mat och sömn men gärna hur hon haft det i gruppen, vad de gjort och om något kul eller spännande hon upptäckt typ.
Ni måste försöka lita på att personalen tar hand om henne och ser till hennes behov även om ni inte vet detaljerna. Det viktiga för er att veta är ju att henens dag varit bra. Att ingen reagerat på att hon ätit ovanligt dåligt, eller sovit för lite eller ovanligt länge eller nåt. No news is good news, så att säga.
Personalen kan inte förväntas logga alla barns alla måltider, sömntider, antal blöjor etc. Då skulle all deras tid gå åt till det. De kan däremot ha koll på om nåt avviker från hur barnet förväntas vara eller hur barnet brukar vara och då måste de meddela er.
Troligen faller ert bar in i samma rutiner som de andra, somnar och vaknar ungefär samtidigt som de andra, sover därmed ungefär lika länge. Äter den portionen som förväntas vid de måltider som serveras. Blöjan byts vid behov och vid de rutiner som förskolan har.
Och det är såhär föräldraskapet är, barnet har ett eget liv där ni får allt mindre insyn i de små detaljerna. Där ni måste lita på att andra människor tar bra hand om ert barn, och så småningom att barnet själv tar hand om sig. Det är svårt och läskigt att släppa den kontrollen, men nödvändigt.