• Anonym (Första barnet)

Vilken information får ni vid hämtning på fsk?

Hej,

Vi har skolat in vår 2 åriga dotter för första gången på förskolan och hon har nu gått 5 veckor (1 vecka sjuk så 4). Inskolningen gick bra och fortare än vad jag kände mig redo för kanske. När jag hämtade henne under inskolningsperioden sov hon oftast när jag kom så passade på och frågade massor om hennes dag, det var också färre barn på fsk. Men sedan vi börjat jobba och hämtar henne får vi knappt någon information. Personalen är mitt uppe i något oftast, personen som lämnar dottern har inte varit med henne under dagen och kan inte svara på något. De vet inte hur länge hon har sovit, mängden mat osv. När vi kommer säger de bara ?allt har gått bra!? och när vi frågar om mat och sömn vet de ofta inte. Känns hemskt  att vi knappt vet något. 
    Är detta vanligt?? Hur är det hos er? Om jag fick önska vill jag självklart veta det grundläggande om mat och sömn men gärna hur hon haft det i gruppen, vad de gjort och om något kul eller spännande hon upptäckt typ.
  • Svar på tråden Vilken information får ni vid hämtning på fsk?
  • Anonym (Theres)

Annars kan du alltid fråga personalen om det är något som du vill veta. Det är inte alltid som personalen har möjlighet att prata med varje förälder varje dag även om man hade velat det

• Jårdi

På mitt barns förskola får jag alltid info, med få undantag, kring mat och sömn. Ofta kan de säga något som hänt eller mitt barn gjort under dagen men inte varje dag. Så  jag tycker du är rimlig I dina förväntningar. Låter som de har för lite personal, eller att något är fel i deras struktur 

• Anonym (pippilotta)

En barngrupp består av 20-25 barn, det gör det väldigt svårt för personalen att hålla koll på om just ditt barn sett en söt snigel eller vad det kan vara idag.

När det gäller planerade aktiviteter som att gå till biblioteket eller skogen samt vilket eventuellt tema man jobbar med den aktuella veckan tror jag många förskolor (i alla fall vår) har ett veckoschema i hallen med sådan information. Där brukar också matsedeln finnas.

När det kommer till mat och sömn så brukar de tala om ifall något inte funkat under dagen, säger de att det gått bra så har nog allt flutit på som det ska. Vad exakt är det för grundläggande du vill veta?

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Första barnet) skrev 2024-09-21 22:04:15 följande:
    när vi frågar om mat och sömn vet de ofta inte.
    Anonym (Theres) skrev 2024-09-21 22:10:06 följande:

Annars kan du alltid fråga personalen om det är något som du vill veta.

Hurra!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (pippilotta) skrev 2024-09-21 22:21:41 följande:

En barngrupp består av 20-25 barn, det gör det väldigt svårt för personalen att hålla koll på om just ditt barn sett en söt snigel eller vad det kan vara idag.

När det gäller planerade aktiviteter som att gå till biblioteket eller skogen samt vilket eventuellt tema man jobbar med den aktuella veckan tror jag många förskolor (i alla fall vår) har ett veckoschema i hallen med sådan information. Där brukar också matsedeln finnas.

När det kommer till mat och sömn så brukar de tala om ifall något inte funkat under dagen, säger de att det gått bra så har nog allt flutit på som det ska. Vad exakt är det för grundläggande du vill veta?

Usch vilka stora grupper. När mina tvillingar skolades in var de tretton barn i gruppen, med tre personal. Det kändes bra. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-21 22:36:00 följande:
    När mina tvillingar skolades in var de tretton barn
    Då heter det trettonlingar eller nåt.
  • Anonym (Första barnet)

Vi frågar om hur hon har ätit och hur länge hon har sovit, och brukar även försöka hinna fråga vad de gjort på gruppsamlingen. Grundinformation om mat och sömn menar jag. Ibland får vi som svar ?hon har ätit, hon har sovit? men de vet liksom inte mängd osv. När hon var sjuk och behövde komma hem frågade jag om maten och då sa de att hon är känd för att äta lite men ingen har sagt det innan. Så vi får ibland olika svar vilket också gör det jobbigt. Vår fsk är liten, totalt 30 barn och 10 st i hennes grupp. Förstår att special info, typ att hon sett en snigel, inte kommer ges varje dag, men det har inte varit någon sån info alls. Känner mig frustrerad och förvånad generellt hur lite jag vet om hennes dag. Var inte inställd på att bli så ovetandes..men det är normalt alltså? Utöver att ni kanske får veta era barns sömn och mat så stannar det där?
    Vi får iofs info digitalt om en dag ur veckan, någon aktivitet de gör i gruppen, typ dansar och det betyder massor.

• Anonym (Första barnet)
    Jårdi skrev 2024-09-21 22:10:13 följande:

På mitt barns förskola får jag alltid info, med få undantag, kring mat och sömn. Ofta kan de säga något som hänt eller mitt barn gjort under dagen men inte varje dag. Så  jag tycker du är rimlig I dina förväntningar. Låter som de har för lite personal, eller att något är fel i deras struktur 

Som du beskriver det är som jag och min man trodde det skulle vara. Tror det är en kombination i personalstyrkan och strukturen.
  • Anonym (Man vänjer sig)

Det är en jättestor omställning att lämna sitt första barn på förskolan. Man är van att veta allt.

Jag kommer inte ihåg hur mycket info jag fick kring vårt första barn. Däremot så kommer jag ihåg hur mycket lugnare jag var när tredje barnet började förskolan. Hur jag kände att det faktiskt inte är nödvändigt att veta hur hen sov och åt. Att eftermiddagen/kvällen blev som den blev. Och att jag litade på att de skulle signalera om nåt var på tok. 

Vet inte riktigt vad jag vill säga förutom att det är en process att släppa kontrollen kring sina barn och att man vänjer sig/lär sig.

• Anonym (Annica)

När mina barn gick på förskolan meddelade personalen ifall det var något som inte var som vanligt, tex. om hen kissat ner sig, varit lös i magen, vägrat äta, inte kunnat somna, sovit extra länge, etc. Annars utgick jag från att allt hade funkat.

• Anonym (O)

På småbarnsavdelningen hade de en pärm för varje barn där de skrev hur de ätit, sovit, kissat/bajsat, om de behövde något samt om något särskilt hänt. Varje dag. Vi fick, om något, för mycket information.

• Anonym (Första barnet)
    Anonym (Annica) skrev 2024-09-23 16:38:08 följande:

När mina barn gick på förskolan meddelade personalen ifall det var något som inte var som vanligt, tex. om hen kissat ner sig, varit lös i magen, vägrat äta, inte kunnat somna, sovit extra länge, etc. Annars utgick jag från att allt hade funkat.

Ja det förväntar vi oss också. Hon är blöjfri när hon är vaken och vi har vid ett tillfälle hämtat hem kläder som varit kissa på sig kläder men inte alls fått info om det, inte heller om hon sovit lite, ätit lite osv. Genomgående verkar många inte veta så mycket om sina barns dagar, och det är sorgligt tycker jag. Dottern kan prata bra men berättar liksom inte om sin dag för oss än tyvärr.
  • Anonym (Första barnet)
    Anonym (O) skrev 2024-09-23 17:01:55 följande:

På småbarnsavdelningen hade de en pärm för varje barn där de skrev hur de ätit, sovit, kissat/bajsat, om de behövde något samt om något särskilt hänt. Varje dag. Vi fick, om något, för mycket information.

Haha vi hade älskat det! 
  • Elin pelin

När mina barn gick på förskolan var det väldigt varierande. En del gav all info, såsom hur många gurkbitar hon ätit eller vilken färg det var på hennes pärlor på pärlplattan. Av andra fick vi bara information om det var något som hänt, ex trillat, slagit till kompisen eller om något varit extra bra.

• Anonym (Man vänjer sig)
    Anonym (Första barnet) skrev 2024-09-23 22:39:11 följande:
    Ja det förväntar vi oss också. Hon är blöjfri när hon är vaken och vi har vid ett tillfälle hämtat hem kläder som varit kissa på sig kläder men inte alls fått info om det, inte heller om hon sovit lite, ätit lite osv. Genomgående verkar många inte veta så mycket om sina barns dagar, och det är sorgligt tycker jag. Dottern kan prata bra men berättar liksom inte om sin dag för oss än tyvärr.
    Kan inte säga att jag tyckte att det var sorgligt att inte veta i detalj vad mitt barn gjort varje dag på förskolan. Mina barn hade inga problem med magen eller aptiten så att veta exakt om toabesök eller matintag hade ingen betydelse. OM det inte var nåt rejält avvikande förstås. Hade de ätit dåligt så var de extra hungriga vid middagen som vi åt redan vid fem på den tiden. Om de verkade gnälliga så fick de nåt mellanmål innan maten. Om de sovit dåligt så var de extra trötta på kvällen och då försökte vi natta tidigare.

Information från utflykter, projekt mm fick vi regelbundet för hela avdelningen. Det var roligt att få information om. Jag kommer även ihåg att jag drömde om att vara en fluga på väggen för att se mina barn under en dag. Det var även roligt när nån pedagog berättade om nåt särskilt som mitt barn gjort. Men det förväntade jag mig inte att få höra varje dag utan lite då och då.
  • Anonym (vissa)
    Anonym (Första barnet) skrev 2024-09-21 22:04:15 följande:
    Vilken information får ni vid hämtning på fsk? Hej,

Vi har skolat in vår 2 åriga dotter för första gången på förskolan och hon har nu gått 5 veckor (1 vecka sjuk så 4). Inskolningen gick bra och fortare än vad jag kände mig redo för kanske. När jag hämtade henne under inskolningsperioden sov hon oftast när jag kom så passade på och frågade massor om hennes dag, det var också färre barn på fsk. Men sedan vi börjat jobba och hämtar henne får vi knappt någon information. Personalen är mitt uppe i något oftast, personen som lämnar dottern har inte varit med henne under dagen och kan inte svara på något. De vet inte hur länge hon har sovit, mängden mat osv. När vi kommer säger de bara ?allt har gått bra!? och när vi frågar om mat och sömn vet de ofta inte. Känns hemskt  att vi knappt vet något. 
    Är detta vanligt?? Hur är det hos er? Om jag fick önska vill jag självklart veta det grundläggande om mat och sömn men gärna hur hon haft det i gruppen, vad de gjort och om något kul eller spännande hon upptäckt typ.
    Ni måste försöka lita på att personalen tar hand om henne och ser till hennes behov även om ni inte vet detaljerna. Det viktiga för er att veta är ju att henens dag varit bra. Att ingen reagerat på att hon ätit ovanligt dåligt, eller sovit för lite eller ovanligt länge eller nåt. No news is good news, så att säga.

Personalen kan inte förväntas logga alla barns alla måltider, sömntider, antal blöjor etc. Då skulle all deras tid gå åt till det. De kan däremot ha koll på om nåt avviker från hur barnet förväntas vara eller hur barnet brukar vara och då måste de meddela er.

Troligen faller ert bar in i samma rutiner som de andra, somnar och vaknar ungefär samtidigt som de andra, sover därmed ungefär lika länge. Äter den portionen som förväntas vid de måltider som serveras. Blöjan byts vid behov och vid de rutiner som förskolan har. 

Och det är såhär föräldraskapet är, barnet har ett eget liv där ni får allt mindre insyn i de små detaljerna. Där ni måste lita på att andra människor tar bra hand om ert barn, och så småningom att barnet själv tar hand om sig. Det är svårt och läskigt att släppa den kontrollen, men nödvändigt. 
Svar på tråden Vilken information får ni vid hämtning på fsk?