Vad gör jag om jag blir utvisat ifrån Sverige?
Jag minns hur det lät innan SD kom in i riksdagen 2010. Det fanns debattörer som på fullt allvar hävdade att bussar fulla av invandrare skulle börja rulla ut ur Sverige så fort de kom in. Sedan kom de in i riksdagen och inget sådant hände förstås.
Därefter följde år av larmande om faran med SD och skräckscenarier om vad som skulle hända om de kom i regeringsställning.
Nu är det uppenbart att Tidöavtalet är lite av en blåsning för SD. De mest kontroversiella förslagen kommer inte att genomföras utan ska först utredas. Dessutom har regeringspartierna lagt till en skrivning om att förslagen bara kan genomföras om det ekonomiska läget tillåter. Alltså kan i princip samtliga av de kontroversiella förslagen stoppas med hänvisning till ekonomin.
Skräckscenarierna förverkligades inte eftersom SD inte agerar i ett politiskt vakuum utan är beroende av andra partier för att kunna genomföra sin politik.
Dessutom är SD rena pojkscouterna jämfört med högerpopulister i övriga Europa. NF och Alternativ för Tyskland är till exempel betydligt mer hårdföra och extrema. Sverige utmärker sig åt andra hållet.
Det står till och med i FNs flyktingkonvention att om du får asyl i ett land så måste du respektera landets lagar, sköta dig och inte begå brott, annars kan din asyl upphävas. Sverige har utvisat ytterst få brottslingar som begått grova brott trots att möjligheten alltid har funnits.
Som jag skrev ovan har villkorade medborgarskap eller möjligheten att dra tillbaka medborgarskap föreslagits flera gånger tidigare, även av sossar, men det är extremt kontroversiellt i Sverige.
Att Sverige skulle gå från att vara en självutnämnd humanistisk stormakt till ett av Europas mest högerextrema länder är helt osannolikt. Mycket av det som föreslås av SD nu tillämpas redan i övriga EU så vi står inte inför något fjärde rike som en del vill få det till utan snarare en normalisering.
Jag förstår att många invandrare i Sverige är rädda, vilket gör mig ledsen som svensk, men det är bättre att se till fakta och vad som faktiskt händer politiskt och juridiskt i Sverige.