Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Vad gör jag om jag blir utvisat ifrån Sverige?

Anonym (E) skrev 2024-09-22 12:34:30 följande:

Jag minns hur det lät innan SD kom in i riksdagen 2010. Det fanns debattörer som på fullt allvar hävdade att bussar fulla av invandrare skulle börja rulla ut ur Sverige så fort de kom in. Sedan kom de in i riksdagen och inget sådant hände förstås. 

Därefter följde år av larmande om faran med SD och skräckscenarier om vad som skulle hända om de kom i regeringsställning. 

Nu är det uppenbart att Tidöavtalet är lite av en blåsning för SD. De mest kontroversiella förslagen kommer inte att genomföras utan ska först utredas. Dessutom har regeringspartierna lagt till en skrivning om att förslagen bara kan genomföras om det ekonomiska läget tillåter. Alltså kan i princip samtliga av de kontroversiella förslagen stoppas med hänvisning till ekonomin. 

Skräckscenarierna förverkligades inte eftersom SD inte agerar i ett politiskt vakuum utan är beroende av andra partier för att kunna genomföra sin politik. 

Dessutom är SD rena pojkscouterna jämfört med högerpopulister i övriga Europa. NF och Alternativ för Tyskland är till exempel betydligt mer hårdföra och extrema. Sverige utmärker sig åt andra hållet.

Det står till och med i FNs flyktingkonvention att om du får asyl i ett land så måste du respektera landets lagar, sköta dig och inte begå brott, annars kan din asyl upphävas. Sverige har utvisat ytterst få brottslingar som begått grova brott trots att möjligheten alltid har funnits. 

Som jag skrev ovan har villkorade medborgarskap eller möjligheten att dra tillbaka medborgarskap föreslagits flera gånger tidigare, även av sossar, men det är extremt kontroversiellt i Sverige. 

Att Sverige skulle gå från att vara en självutnämnd humanistisk stormakt till ett av Europas mest högerextrema länder är helt osannolikt. Mycket av det som föreslås av SD nu tillämpas redan i övriga EU så vi står inte inför något fjärde rike som en del vill få det till utan snarare en normalisering. 

Jag förstår att många invandrare i Sverige är rädda, vilket gör mig ledsen som svensk, men det är bättre att se till fakta och vad som faktiskt händer politiskt och juridiskt i Sverige. 

Fast det finns redan. T ex for minderåriga som inte är fodda i sverige och inte har bott en viss tid i sverige kan det dras tillbaka när de blir myndiga. Det dras faktist tillbaka automatiskt, om man inte ansoker om, och kan visa, en anknytning till sverige.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-09-22 12:00:54 följande:
    #Läsförståelse. På flera punkter.

Jag har inte påstått att talibanerna är Trumps "fel". Talibaner finns oavsett om Trump är president eller inte. Däremot har man ett ansvar när man drar bort millitärt beskydd att man inte lämnar de man säger sig värna om i sticket. Om man inte tror att man kan fullfölja ska man inte starta.
    Men nu var det inte Trump som startade. Och det var väl Biden som drog ut trupperna. Om USAs ca 2500 man lämnade, och det var så fel, varfor lämnade NATO/EUs resterande 5000 man?

Trump gjorde bara vad han sa han skulle gora när han blev vald. Och man ska ta partier på allvar när de säger de ska gora något, inklusive SD. Det kanske inte alltid händer på studs, men leder till forändringar längre fram. På både gott och ont.

• Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2024-09-22 16:11:37 följande:
    Nu menar du väl uppehållstillstånd, inte medborgarskap?
    Nej, jag menar medborgarskapet.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2024-09-22 21:45:41 följande:
    Det blev ett stort misslyckande på flera plan.

Sa Trump att han skulle premiera amerikanska intressen framför afghanska? Åka så långt och mest ordna för sig själv?
    Minns inte vad han sa. Men redan under Obama var det sagt att USA är trött på dessa sk evighetskrig. Och Trump var inte den första att säga att Europa måste börja betala sin del till NATO och inte anse USA ska bekosta allt.

EU höll ett möte. De kom fram till - ett nytt möte skulle hållas månden efter:

The Council today approved conclusions on Afghanistan emphasising the EU's commitment to peace and stability in the country and to supporting the Afghan people. The conclusions also set out the EU's line of action for the near future.

www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2021/09/21/afghanistan-council-conclusions-set-out-the-eu-s-position-and-next-steps/

The wars in Bosnia and Libya demonstrated ?the inability of Europeans to do anything serious without the Americans.?To alter that would require a commitment of political will and taxpayer money that European leaders show little sign of providing. It is hard enough to get NATO?s European members to spend the 2 percent of gross domestic product on defense that they agreed, after the Russian invasion of Ukraine, to do by 2024.

www.nytimes.com/2021/08/23/world/europe/afghanistan-europe-nato-biden.html
Svar på tråden Vad gör jag om jag blir utvisat ifrån Sverige?