• EpicF

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Tow2Mater skrev 2024-09-23 20:59:10 följande:
    Ve och fasa, de yngre barnen ska ju dessutom komma få bo med en mycket äldre pappa! Så inte samma med en yngre pappa som orkar mera idag än han kommer att orka då!
    Var står det att ts är en "mycket äldre pappa"? Han kan ha varit 18-25år när äldsta dotter föddes, vilket innebär att han idag är mellan 36-43 år och det är då rakt inte gammalt.
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2024-09-23 22:21:06 följande:
    Han kommer ju vara mycket äldre när det är dags for den andra kullen barn att bora jobba.
    Normalgammal snarare.
  • EpicF
    nihka skrev 2024-09-24 01:08:25 följande:
    Ja, så kan det bli. Ingen vet hur det ser ut om 15-20 år. Och så kan det även bli hos biomamman fast då med en bonuspappa.
    Eller så blir de föräldralösa innan den dagen kommer. 
  • EpicF
    Anonym (Mis) skrev 2024-09-29 22:03:23 följande:

Det är såklart inget måste. Men hur hade ni gjort om ni levde ihop? Hade barnet då behövt betala hemma? Idag är man myndig vid 18 men väldigt få är vuxna o jag upplever att majoriteten betalar mat o husrum även för en 18åring. Då bör ni dela på det. Men självklart med krav att det sparas på lönen. Har själv en 19åring som förvisso pluggar. Här var vi överens om underhåll så länge barnet bor hemma o försörjs av oss vuxna till rimlig nivå som vi bestämt. Förmodligen till plugget är klart o första jobbet landat. Men ser eg att ungdomen bor gratis hemma o sparar till en kontantinsats. 

Inga barn ska betala hemma för mat och husrum för 18 års ålder, 19 års om de fortfarande får i skolan (då längst till 21). Gör dem det så har föräldrarna brutit i försörjningsplikten. Men man kan som 16 åring välja att flytta hemifrån och det behöver inte föräldrarna vara med att betala så länge de erbjuder mat och husrum henna. 

Om barnet mörjar jobba heltid vid 16 så kan man diskutera vad barnet borde betala. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 00:23:22 följande:
    Fortfarande inget som säger att det skulle vara samma erbjudande.

Det vet inte du. TS har inte frågat henne. Han vill inte erbjuda henne något gratisboende hemma medans hon jobbat, vare sig hemma hos sig eller stå för det hos mamman.
    För att han vet att hon kommer tacka nej. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 18:26:03 följande:
    Eller kanske för att han inte vill, det skulle ju bli trångt i boendet. Och han vill inte erbjuda det genom att hjälpa till att stå för det hos mamman heller som kanske hade passat alla bättre. Men TS väljer att inte erbjuda något gratis boende alls.
    För att ts vet att dottern kommer att tacka nej pga det innebär att denne delar med syskon. 

Nej, han har ingen som helst skyldighet att bidra till dotterns uppehälle hos sin mamma eftersom dotter är myndig, färdig med gymansier och har dessutom jobb. 

Mamman gör dottern en björntjänst genom att låta henne bo gratis. Men det är hennes val. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 20:09:31 följande:

Det vet han inte innan han frågar. Och oavsett varför så kvarstår att han vill inte erbjuda något gratis boende till henne, vare sig hemma hos sig eller i form av att bidra till det hos mamman. 

Och nej han har ingen skyldighet till det, har aldrig påstått det så jag vet inte varför du tar det med mig.

Men TS verkar inte hålla med om det med björntjänst, han har ju skrivit att han tycker man kan låta de bo gratis hemma i början när de jobbar.

Han känner sin dotter och hittills har hon inte velat bo hos dem. Så han finner set onödigt att erbjuda något som dottern ändå inte kommer tack ja till. 

Nej, varför ska ha bidra till mamman? Mamman väljer frivilligt att dottern ska bo gratis, trots att dottern är vuxen och har egen inkomst. Det är inget ts ska bidra till, om han inte vill. 

"..TS verkar inte hålla med om det med björntjänst..." Nej, det påstod jag aldrig heller. Det var något jag skrev. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 20:21:36 följande:
    Han skrev att de i så fall skulle få dela rum och därför bli tvungna att flytta om denna dotter skulle bo där så det var en slutsats jag drog att det handlade om utrymme. 

Jag har inte skrivit att han ska skänka något till mamman så jag vet inte varför du frågar mig så. Men det är de alternativ som finns OM han hade velat erbjuda dottern gratis boende. Antingen hemma hos sig själv eller i form av att bidra till gratisboendet någon annanstans.
    Varför ska han bidra till gratis boende hos mamman? 

Vill mamman låta dottern bo gratis så är det hennes egrt val. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 20:52:11 följande:
    Och jag kan inte se hur det är relevant att du tycker det. Nu vill TS göra det du kallar för björntjänst, påstår han iallafall. Så det är det jag utgår ifrån.
    Ja, att låta en vuxen arbetande bo gratis hemma kallar jag en björntjänst. Om andra väljer att göra det får stå för dem. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 20:52:11 följande:
    Och jag kan inte se hur det är relevant att du tycker det. Nu vill TS göra det du kallar för björntjänst, påstår han iallafall. Så det är det jag utgår ifrån.
    Nja, ts har bestämt sig för att bidra ekonomiskt till dotterns egna boende. Det är ingen björntjänst enligt mig. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 20:49:10 följande:
    Om TS vill erbjuda dottern gratis boende, vilket han påstår att han tycker man kan göra för barnen när de börjar jobba, så är det ett av alternativen som finns. 
    Varför ska han bidra till att dottern ska bo gratis till sin mamma? 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 21:13:30 följande:
    Jag skrev inte att han SKA det. Det är TS själv som tycker att man kan ge gratis boende till barnen när de börjar jobba. Och då är att betala för boendet någon annanstan, ett alternativ.
    Varför borde ts betala för att dottern ska bo gratis någon annanstans, i detta fallet hos mamman? 

Vad mamman gör är hennes ansvar och inget ts behöver blanda sig i. 

Ditt resonemang är väldigt märkligt. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-30 21:04:36 följande:
    Vadå nja? han har även skrivit att han tycker att man kan låta barnen bo gratis när de börjar jobba.
    Ja, och dottern kan bo hos sin pappa gratis, som hon inte vill. 

Ts har dessutom beslutat sig för att stötta dottern ekonomiskt när hon skaffar egen bostad. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-01 14:28:47 följande:
    Det spelar ingen roll. Det är TS som påstår sig tycka att man kan ge barnen gratis boende när de börjar jobba. Men han gör ingenting för att försöka hitta en lösning på det.
    Anonym (M) skrev 2024-10-01 14:24:02 följande:
    TS har själv skrivit att han tycker man kan låta barnen bo gratis när de börjar jobba. Om han menar allvar med det så borde han betala för det också. Det måste inte vara hos mamman men TS verkar inte vilja försöka lösa det på något annat sätt heller. Trots att han påstår att det är vad han tycker.

Han erbjuder att bidra ekonomiskt när dotter skaffar egen bostad. Det är att hitta en lösning på problemet. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-02 22:41:21 följande:
    Nej, jag tänker att om TS verkligen vill göra det han påstår att han tycker man kan göra - låta barnen bo gratis när de börjar jobba - så hade han kunnat lösa det på ett eller annat sätt. 
    Vilket han också väljer att göra genom att bidra ekonomiskt när dotter flyttar hemifrån. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-02 23:22:42 följande:
    Låta bo barnen bo gratis var det jag skrev om. Du verkar prata om något annat.
    Vilket också kam innebär ekonomiskt hjälp till ett eget boende. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-03 13:51:51 följande:
    Gratis innebär just gratis och ingenting annat
    Så om en förälder betalar ens boende så anser du inte att man bor gratis? 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-03 14:19:41 följande:
    Du skrev ekonomisk hjälp till eget boende men om du menar att TS vill helt betala för ett eget boende till dottern nu när hon börjar jobba ja då är vi överens, då är det gratis boende till barnet när det börjar jobba.
    Jag skrev ekonomiskt hjälp eftersom det var vad ts skrev. Hur stor den ekonomiska hjälpen blir vet bara ts. Om det är en del eller hela får ts besluta. Oavsett så erbjuder han hjälp. 
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)