• Anonym (Pappasinsats)

Fattigt att panta!

Min dotter arbetar med ett skolprojekt där hon undersöker vanor kring pantning. Det verkar som om ungdomar ibland tycker att det är "fattigt" att panta, vilket jag tycker är helt orimligt. Har ni också upplevt det?

Hennes grupp har skapat en enkät för projektet, och de skulle uppskatta om ni kunde ta er tid att svara på den.

Länk: https://forms.gle/RphAy5GGBmMy9otG7

• Svar på tråden Fattigt att panta!
  • Auditanne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-22 05:22:00 följande:
    Gör någon det ?

Tar min pant? Ja, finns en gubbe på pensionärsboendet ovanför mig som brukar leta runt i sorteringen för aluminiumburkar. 

Står dock att man inte får lägga burkar med pant däri så jag brukar ställa mina flaskor och burkar separat borta vid kompostpåsarna istället. De är också alltid borta vid ens nästkommande besök i soprummet.

• MagnusA

Upplever absolut det.

En släkting fick 1200 kr i pantflaskor och burkar, eftersom dennes kompis (ungdom) skämdes för att panta och ville inte beblanda sig med det. Ändå hade panten sparats i soppåsar i garaget...

• Anonym (Pantad)
    MagnusA skrev 2024-10-09 01:49:17 följande:

Upplever absolut det.

En släkting fick 1200 kr i pantflaskor och burkar, eftersom dennes kompis (ungdom) skämdes för att panta och ville inte beblanda sig med det. Ändå hade panten sparats i soppåsar i garaget...

Ett lastbilsflak fullt?

Vi pantade fyra 125-literssäckar i somras och fick ihop 330 kronor.
  • Anonym (Pantad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-22 05:21:02 följande:
    Ja, självklart finns de, men majoriteten pantar av miljöskäl. Många skänker panten till välgörenhet.
    Skulle dock aldrig släpa iväg med säckar fulla av flaskor och burkar, sedan stå där och peta in en och en för att till sist... ge bort pengarna!

De gånger jag ger något till välgörenhet så väljer jag själv med omsorg vart pengarna ska gå. Främst djurens rätt gäller för mig, ibland köper jag "Situation Stockholm" också för att någon stackars sjuk människa ska kunna få en liten ljusglimt.

Ger aldrig till gubbar/gummor med skramlade bössor heller. Eller tiggare för den delen.

Däremot shoppar jag ibland second hand på "Kattstödet" för att hjälpa alla herrelösa katter. 

Kanske, kanske jag skänkt panten om det gick till någon djurrättsorganisation. Men bara kanske.
    Lite "lön för mödan" vill jag allt ha.
  • Anonym (A)

Förr struntade jag alltid i att panta. När jag var lite yngre. Har god ekonomi och hade det inte bättre då. Jag har tänkt om. Alla tomma flaskor åker ner i en säck i ett skåp. Vid varje storhandling så pantar jag dem. Ibland ger jag kvittot till den som står och säljer faktum tidningen och ibland skannar jag kvittot. Det är pengar som jag eller någon annan tar till vara på samt att det är BRA för miljön. Förr tyckte jag det var jobbigt att panta och tyckte det var småpengar. I längden är det inte små pengar och tycker inte det är fattigt att panta. Hoppas ungdomar kan se värdet i att tänka på miljön och värdet i pengar.

• Anonym (A)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-20 16:57:20 följande:

Otroligt dåligt, panta gör man inte för pengar , det är för miljön. För att återvinna plast och metall.

Finns de som gör det för pengar. Där varenda krona i hushållet räknas. Kanske gör de det för miljön också.
  • Anonym (A)
    felicityporter skrev 2024-09-22 01:53:17 följande:

Panten är ju något jag redan betal för innan i butiken och när jag druckit upp min Cola-Cola eller Ramlösa eller vad det nu är och sedan återvinner burkarna/flaskorna får jag tillbaka mina egna pengar. Jag tycker inte det är konstigt att vilja ha tillbaka sina egna pengar som man redan betalat extra vid köptillfället.

Exakt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (A) skrev 2024-10-09 05:56:55 följande:
    Finns de som gör det för pengar. Där varenda krona i hushållet räknas. Kanske gör de det för miljön också.
    Ja, men även rika pantar, för miljöns skull. Det är därför vi har pant.
  • Anonym (Panta mera)

Fanns det inte någon som pantade här.  Hen är känd här på Familjeliv. Efter kritik från läsare, så gjorde hen ett sista tråd och uppgav att hen slutat panta för gott.

Numera pantar hen väl inte?

Synd att hen fick så mycket kritik egentligen. Jag brydde mig aldrig, men det var få här som gav hen kritik för att hen pantade och att det endast var för alkoholister och hemlösa.

• Anonym (A)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:58:24 följande:
    Ja, men även rika pantar, för miljöns skull. Det är därför vi har pant.
    Ja men finns många med ansträngd ekonomi som gör det inte bara för miljön utan också för pengar. Tanken med att man betalar mer än vad själva drickan kostar är en av anledningarna till att få människor att panta mera. Sen rik ok men tror många vanliga medelklass barnfamiljer gör det för miljon men också för pengarna. Tror inte majoriteten som pantar är rika och gör det mest för miljön. Men jag förstår vad du säger och vad du menar.
Svar på tråden Fattigt att panta!