Klassresa - dysfunktionell klass
Jag önskar att mina föräldrar hade vågat säga ifrån när jag gick i en sådan klass och var i samma situation, detta var i 6:an. Jag hade ont i magen av oro I ETT PAR ÅR innan för att behöva åka bort med den klassen på klassresa och sova över - och det blev mycket riktigt HEMSKT också, främst för att jag inte hade någon självklar kamrat att dela tält med. Det blev "auktion till lägstbjudande", där lärarna typ försökte TRUGA mig på någon grupp, och alla sa "vi vill inte ha henne", det var något av det hemskaste jag har varit med om. Men lärarna verkade inte tycka att detta var något konstigt eller fel. ???!!!
Saken var den att jag var rädd innan att det skulle bli just så, när klassresan började diskuterades redan i 4:an. Sedan verkade det som att resan inte skulle bli av ändå när det började närma sig, och jag vågade börja hoppas, men på ett möte med både barn och föräldrar så SKREK klassens två klassmammor a.k.a. skrikhalsar (vars barn var likadana, d.v.s de värsta mobbarna i klassen) igenom att det skulle vara klassresa. "DET HÖR TILL." Mina föräldrar visste hur rädd jag var, men ändå sa de inte ifrån, och det har jag aldrig förlåtit.
Även det innan, när man skulle samla in pengar, var ett helvete för det skulle också göras i grupper, jag hade ingen självklar grupp som jag tillhörde, fick tränga mig på några, och det kändes som att samla ris till sin egen rygg. Fullkomligt värdelöst, men det gick inte att komma ur.
Detta med skolresor är också ett otyg som borde förpassas till skolhistoriens skräphög, tillsammans med grupparbeten, föredrag inför klassen, idrottsundervisning (där barnen och tonåringarna lämnas ensamma med varandra i omklädningsrum och duschar där de måste klä av sig nakna inför varandra, jag fattar inte hur det ens är möjligt fortfarande på 2020-talet), skolbaler och andra tillfällen där de som redan är utanför, blir ännu mer utanför och får lida ännu mer än under vanliga skoldagar. Men allting går så TRÖGT i skolans värld - varje förändring tar minst 100 år ifrån att problemet först uppmärksammades.