• Anonym (Mx)

Klassresa - dysfunktionell klass

Dom flesta i tråden vill lägga ner alla evenemang? Ni är medvetna om att det finns många som får minnen för livet på dessa resor? Allt är inte bara eländes elände.

Jag tycker det låter som att vuxenvärlden behöver markera och styra upp dessa barn istället. Det är en bättre ide än att ta bort allt som av npgon kan anses vara jobbigt för stunden.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-21 15:11:16 följande:
    De som skapar roliga minnen på skolresor, har vanligen rikliga möjligheter att skapa roliga minnen annanstans också. Det är inte rimligt att de ska skapa dessa roliga minnen på andras skräckminnen. 
    Jag anser inte att lösningen är att sluta med allt som kan kränka någon.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-21 17:27:28 följande:
    Det gör inte jag heller när det gäller vuxna. Men nu talar vi om barn som är helt utlämnade till andras välvilja. 

Min tanke och förhoppning är att vuxenvärlden fortfarande har en chans att styra upp detta. Annars har man ju gett upp. Det verkar inte vara så värst kul och oavsett klassresa så ska han ju gå med klassen ett tag till.

Klassresan känns sekundär. Det grisiga beteendet i klassen borde vara prio.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-22 09:50:03 följande:
    Det är den typen av naivitet och enfald som gör att barn får fortsätta lida i den obligatoriska skolan, i generation efter generation. Man möter den tyvärr även hos lärare och skolledare. 
    Jag håller med dig! Man tycker att man inte har ansvar över andras skitungar och skippar klassresan som någon slags lösning på problemet.

Egentligen har man inte ansvar över andras skitungar, men om man vill ha en dräglig tillvaro för sitt barn dom närmaste åren så behöver man ändå reagera kring detta.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-22 10:22:20 följande:
    ...och ingen har väl sagt något annat? TS borde absolut ta sin unge därifrån, till en friskola. Eller flytta om inget annat funkar. Men under tiden kan hon ju befria barnet från de värsta sakerna som händer i eller genom skolan, som t.ex. en skolresa.

På dig låter det som om skolresor skulle vara några nödvändigheter, självklarheter?
    Nope, såklart ingen nödvändighet. Men jag tänker att det för dom flesta är en kul grej. Men i just detta fall är själva resan knappt viktig. Det verkar vara det allmänna klimatet i klassen som borde vara prio ett för alla vuxna runt denna grupp elever.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-22 11:58:01 följande:
    Alla vuxna säger du. Säg då mer konkret - vad kan jag göra, utöver att skydda mitt barn genom att försöka avlägsna honom från sina mobbare. Jag vill verkligen veta vad du tror jag har för påverkansmöjligheter här.
    Först och främst att prata med lärare, rektor, kurator, skolsköterska ex. Man vill inte outa sitt barn i första steget tänker jag. Dessa personer borde, även enligt skollagen, absolut reagera mot denna mobbing och tråkiga attityder.

Det är väl steg ett. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-22 17:44:25 följande:

Du är ju helt lysande. Att jag inte tänkt på att prata med skolan. Eller så gjorde jag det redan vid jullovet. Det pågår specialinsatser i klassen med kurator mm men ändå finns flera hemmasittare pga mobbing och snart är nog min son en av dem.

Har du fler självklarheter att bjuda på i din visdom?

Du har rätt taskig attityd. Kan det vara en del av problemet att du har svårt att kommunicera med skolan?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (ts) skrev 2024-09-22 18:54:03 följande:
    Jag har ett bra samarbete med skolan. Jag har dock noll tålamod för personer som uppenbart inte har en aning om hur det är att ha ett barn som far psykiskt illa i skolan och den maktlöshet man känner inför det. Du valsar in med fina ord om alla vuxnas ansvar men det är bara luftslott och rent ut sagt ett hån mot mig och andra föräldrar som kämpar i samma sits. Så ja, jag har taskig attityd mot DIG. Det har du förtjänat.
    Jag tänker att vidare förtydligande eller diskussion inte är konstruktivt överhuvudtaget. Hoppas att det löser sig! 
Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass