• Kvittning

Klassresa - dysfunktionell klass

cosinus skrev 2024-09-20 09:51:07 följande:

Jag hade nog helt enkelt vägrat och sagt något i stil med att sonen är osäker på om han kommer vilja åka p g a det allmänna stämningsläget i klassen. 

Sen lagt till att om det blir en resa och sonen bestämmer sig för att åka så kommer ni givetvis betala hela hans andel.

Då har du kastat upp en boll fler kan haka på ifall de känner för det.

Bra förslag. Troligen är ts inte den enda som känner samma sak.

@ts: Se till att du formulerar dig på ett så trevligt sätt som.möjligt  bara i kommunikationen så du inte misstolkas till att bli griniga morsan.
  • Kvittning
    Anonym (Säg ifrån!) skrev 2024-09-20 13:11:10 följande:
    Men LÄGG NER klasskassor, LÄGG NER insamlingar, LÄGG NER skolresor! Det blir bara elände med det, och det är också juridiskt tveksamt om man verkligen har rätt att tvinga barn och föräldrar att vara med på detta. Men det UPPLEVS ändå som ett tvång. Och kommunerna får aldrig tummen ur och förbjuder det. Kanske behövs det ett beslut på regeringsnivå för att få slut på det?

Detta är också en av många välsignelser som friskolorna fört med sig, att det har blivit så vanligt att barn byter skola nu på grund av dem, att många skolor har slutat med klasskassor därför. Det blev helt enkelt för mycket problem, när barn slutade i klassen och föräldrarna krävde tillbaka sin andel. Bättre då att lägga ner skiten helt. 
    Ja jag förstår verkligen inte varför man absolut måste hålla på att fixa sådant. 

Jag var rätt poppis i min klass och hade jättekul på vår klassresa (och jag tror faktiskt att alla hade det då jag var den enda i mitt gäng som följde med och det var mitt gäng som var det "buffliga"). Men hade absolut kunnat vara utan och det tror jag alla andra också hade kunnat vara.
  • Kvittning
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-21 17:16:19 följande:
    Jag anser inte att lösningen är att sluta med allt som kan kränka någon.
    Det finns ju olika nivåer. Att tycka att klassresor i högstadiet kanske är något som man kan sluta med innebär ju inte att man tycker att man ska sluta med allt.

Det är lättare att hoppa över ett disco, en brännbollsmatch mm än en klassresa.

Jag gick in i den här tråden utifrån mig själv. Att jag trots att jag var populär på högstadiet och hade en klassresa där jag hade kul och tror att faktiskt hela klassen hade det ändå inte tycker man ska ha det. Framförallt för att jag inser att om "mitt gäng" i högstadiet hade följt med på resan så hade nog hela resan haft en helt annan stämning och inte alls varit lika bra och jag gissar att det hör till undantagen att det är det "coola gänget" som stannar hemma.

Nu under trådens gång så har mitt barns klassföräldrar dragit igång en insamling för klassresa och jag börjar inse att han nog inte vill följa med. Han går faktiskt i en bra klass men han har diagnoser som gör att han inte kommer klara av det. Som tur är så har han så bra självinsikt och är så pass stark i sig själv att han nog kommer kunna säga nej jag vill inte när det är dags.

Men nu ställs vi ju lite inför samma dilemma som ts men att det inte kommer utifrån klassen egentligen, men kan tänka mig att det finns fler som kanske känner lika.
  • Kvittning
    Anonym (Mx) skrev 2024-09-22 11:53:23 följande:
    Nope, såklart ingen nödvändighet. Men jag tänker att det för dom flesta är en kul grej. Men i just detta fall är själva resan knappt viktig. Det verkar vara det allmänna klimatet i klassen som borde vara prio ett för alla vuxna runt denna grupp elever.
    Jag är rätt övertygad om att det för ett fåtal är en väldigt kul grej, för den stora majoriteten kanske kul men att de egentligen inte tycker det är kul nog för att väga upp arbetet för att samla in pengar och för ett fåtal ångestladdat.

Plus problematiken med barn som byter skola till/från klassen och hur man ska hantera de insamlade pengarna med hänsyn till det.

Tycker som sagt att det är extremt onödigt med klassresor och trodde faktiskt att det hade försvunnit innan jag såg den här tråden och sedan att det kom upp nu för mitt yngsta barn (i mitt äldsta barns klass kom aldrig någon sådan diskussion).
Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass