Anonym (Mx) skrev 2024-09-21 17:16:19 följande:
Jag anser inte att lösningen är att sluta med allt som kan kränka någon.
Det finns ju olika nivåer. Att tycka att klassresor i högstadiet kanske är något som man kan sluta med innebär ju inte att man tycker att man ska sluta med allt.
Det är lättare att hoppa över ett disco, en brännbollsmatch mm än en klassresa.
Jag gick in i den här tråden utifrån mig själv. Att jag trots att jag var populär på högstadiet och hade en klassresa där jag hade kul och tror att faktiskt hela klassen hade det ändå inte tycker man ska ha det. Framförallt för att jag inser att om "mitt gäng" i högstadiet hade följt med på resan så hade nog hela resan haft en helt annan stämning och inte alls varit lika bra och jag gissar att det hör till undantagen att det är det "coola gänget" som stannar hemma.
Nu under trådens gång så har mitt barns klassföräldrar dragit igång en insamling för klassresa och jag börjar inse att han nog inte vill följa med. Han går faktiskt i en bra klass men han har diagnoser som gör att han inte kommer klara av det. Som tur är så har han så bra självinsikt och är så pass stark i sig själv att han nog kommer kunna säga nej jag vill inte när det är dags.
Men nu ställs vi ju lite inför samma dilemma som ts men att det inte kommer utifrån klassen egentligen, men kan tänka mig att det finns fler som kanske känner lika.