• Anonym (ts)

    Klassresa - dysfunktionell klass

    Har ett barn som går i en riktig skitklass rent ut sagt. Det finns ett stort grabbgäng som trycker ned flera av de andra i klassen, bland annat mitt barn. Skolan gör nog vad de kan men det är ju svårt att bryta de här mönstren (vi ser över möjligheterna att byta klass också).

    Nu fick vi info från klassföräldrarna om en klassresa. Vi förväntas sälja prylar och fixa disco så barnen får ett härligt avslut på högstadiet. Jag vill bara skita i det. Jag vet att mitt barn kommer vilja följa med, inte för att det ska bli jättekul utan för att inte sticka ut. Men jag vill helst säga nej för jag vet att skitungarna kommer fortsätta bete sig som skitungar i två år till och även på resan. Varför ska jag anstränga mig för att de ska få ha kul?

    Tycker det är så sjukt naivt också att dra igång en sån här sak när alla vet (hoppas jag) att flera barn i klassen mår dåligt. Ska dålig försäljning av kakor eller ljus eller vad det nu blir bli ytterligare en orsak att få höra taskiga kommentarer?


    Vi flyttade hit till sjuan så jag känner tyvärr inte de andra föräldrarna. Skulle gärna svara på mailet om vilken dålig idé jag tycker detta är men vet inte vad jag kan tänkas få för reaktion tillbaka. Vad gör man?

  • Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass
  • Anonym (ts)

    Jag skulle gärna prata ihop mig med några andra men känner verkligen inga andra föräldrar. Min son ungås inte efter skolan med någon från klassen och frånsett ett öppet hus i början av sjuan har föräldramöten varit digitala. Så det kanske är jag som måste börja. Jag brukar inte ha svårt för att säga vad jag tycker men jag har verkligen ingen aning om hur kritik mot klassresan kommer att tas emot och vill inte förstöra ytterligare för min son. 


    Jag kommer inte tvinga honom till något. Hellre att jag vara betalar det som krävs till slut - om det blir en resa.

  • Anonym (ts)
    Anonym (S) skrev 2024-09-20 11:47:25 följande:

    Har skolan verkligen gjort allt? Du säger att du funderat på att byta klass. det låter som det finns en eller flera paralellklasser. Skolan borde iså fall ha flyttat några till parallellklassen/klasserna. 

    Vi hade en tjej i högstadiet som blev varnad om att få byta klass om hon inte skärpte sig. 


    Det är en stor grupp som missköter sig så inte så enkelt som att flytta en person. Men det är en annan fråga för en annan diskussion.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 09:41:18 följande:

    Problemet är väl i huvudsak inte själva klassresan utan att klassen är dysfunktionell och ett gäng som mobbar. Är det inte det du ska lägga fokus på att agera mot? Själva klassresan hade jag inte brytt mig så mycket om. Om barnet ville åka med hade jag ställt upp och defintivt inte gjort en grej av. Då är risken stor att man förstör ännu mer för sitt barn genom att bli den mest impopulära föräldern. 


    Varför tror du att jag inte agerar i något annat avseende? Nu var det det här som dök upp som jag ville ha input kring.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-20 12:52:29 följande:
    Kanske därför att du inte skrivit något om vad du har gjort?? Det påverkar ju också vad man tycker att du ska göra nu. Ditt barn har gått ett år i denna klass?
    Vad har du gjort då?? Berätta gärna. Ett förslag, lär känna några andra föräldrar i ditt eget barns klass. Har barnet inte en enda kompis i klassen som han umgås med? Är alla så elaka? Då är byte av klass nummer ett och då kan du ju skita i klassresan som du vill. 
    Varför ska jag berätta om det? Det har inte med frågan att göra. Känner du att du har för lite info för att ge råd kan du hitta en annan tråd att skriva i.
Svar på tråden Klassresa - dysfunktionell klass