• Anonym (Svampen)

Kronisk svamp !! Hjälp

Hej! Har nu haft kronisk svamp i ca 1 och ett halvår. Och med kronisk menar jag inte återkommande, utan att svampen bokstavligen alltid finns där :/ Den ter sig olika, ibland svider och sticker det inuti i några veckor, sedan övergår det till att svida och brännas utanför, sedan är det torrt, sedan tjocka gryniga flytningar etc. Har bokstavligen testat allt. Långtidsbehandling med fluconazol, Introkonazol, borsyravagitorier, kortimyk kräm osv. Ingenting har hjälpt och besvären fortsätter trots att de har gjort resistensbestämning och svampen visar sig vara känslig för dessa preparat :/ Går alltid med bomullstrosor och sover naken. Testade även att gå utan p piller i 8 månader, träna regelbundet, och det blev ingen skillnad. Är nybliven student i Uppsala och orkar verkligen inte hålla mig till en strikt diet, utan alkohol, socker osv. (Är fortfarande nyttig och tränar såklart). Min fråga är då?har något varit med om samma och kan det bara läka ut av sig självt med tiden? Eller måste den behandlas på något annat sett.

• Svar på tråden Kronisk svamp !! Hjälp
  • Anonym (Y)

Det bästa rådet jag någonsin fått var att börja ta mjölksyratabletter. Socker är också bra att sluta med, men äter du måttliga mängder så tycker jag att du ska prova tabletterna först. Hade också svamp jämt och ständigt tills jag började med dem. Är magen i obalans så är underlivet också det.

• Anonym (Fil)

Filmjölk fick jag lära mig var sättet att behandla svamp i fiffi. Smeta det på och i efter dusch. 

• Anonym (Fil)
    Anonym (Trst) skrev 2024-09-20 00:13:13 följande:

Testat tee trea oil?

Inte till det området då det är mycket uttorkande
  • Anonym (Trst)
    Anonym (Fil) skrev 2024-09-20 00:59:03 följande:
    Inte till det området då det är mycket uttorkande
    Inte om du använder den kräm som är till för intimområdet.
  • Anonym (Anonym)

Oregano oil kapslar som man sväljer ska hjälpa. Finns också bra videos på youtube om hur man kan få bort/förebygga svamp/candida i underlivet. Hoppas det ordnar sig! 

• Anonym (tips!)

Tipsar om gruppen "FITTLIFE" på Facebook, där finns massor med bra tips från massor med människor!

Hoppas du får ordning på det ❤️

• Anonym (Helena)

Det handlar om vad du äter som göder svampen. Läs på om de

• Anonym (Rumpestumen)

Testa att lägga om kosten.

• Ztartrax

Går du ofta runt med svettiga underkläder? Som t ex efter träning på väg hem från gymmet?

• Anonym (Förstår dig)

Hej!
    Jag förstår verkligen din känsla och frustrationen. Jag har haft samma problem sedan 20 års åldern. Jag har varit på många utredningar och behandlingar utan resultat. Behandlingarna hjälper ett tag sedan är det tillbaka. För mig tror de att slemhinnorna innan mensen blir sköra och mottagliga för svamp som därför lätt växer till ( får oftast problem precis innan mensen). Experter som träffat mig har sagt att de aldrig har träffat någon med så extrema besvär?
    Därför
     har jag Diflucan på recept som jag tar vid första känning. Inget annat hjälper, det spelar ingen roll hur noggrann jag är med kosten eller underkläderna. Jag har provat det mesta!

Jag vet inte om detta var till någon nytta men ville dela min erfarenhet och säga att du inte är ensam om problemet. 

• Anonym (Propyderm)

Hej

Jag hade enormt mycket problem med svamp tidigare, kunde få flera infektioner i månaden som triggades av precis allt. Kom till slut till en fantastis gynekolog som började fundera över hur vi skulle få bukt med det när inte ens långtidsbehandling med diflucan hjälpte. Landade i att problemen kanske delvis triggades av att huden blivit så torr och känslig, fick därför testa propyderm som har lätt antimykotisk effekt och det förändrade allt. Numera har jag haft svårt att få tag på propyderm, men har funkat bra även med propyless. 

• Anonym (,)

Vad gäller kläder så är det inte bara trosorna som spelar roll. För att det ska vara svalt och luftigt bör även byxorna vara av hög andel naturmaterial som andas ordentligt. Tyvärr är det ofta väldigt mycket syntet (t.ex. polyester) i de damkläder som finns i vanliga butiker.

Dock är det väl tveksamt om bomullsbrallor ensamt löser problemet, när det är så pass allvarligt som för dig, men det kanske kan vara ett litet steg på vägen i alla fall. 

• BDLB93

Har du återkolonoserat efter varje behandling också?
    Gör man inte det så brukar svampen komma tillbaka oavsett ville typ av behandling man har kört på.

• Anonym (e)
    BDLB93 skrev 2024-10-27 17:07:29 följande:

Har du återkolonoserat efter varje behandling också?
    Gör man inte det så brukar svampen komma tillbaka oavsett ville typ av behandling man har kört på.

???
  • Maria maria m

jag hade samma sak, saker som hjälpte mig är

-varje dag behöver du dricka eller äta något med bakteriekultur [activia, kefir] eftersom du behöver dem för att skydda dig
    - du måste sluta tvätta med vatten den första veckan och försöka oljebaserad duschtvål
    - samma gäller före och efter sex- och sexleksaker 
    -efter duschen måste du applicera vaselin eller babyolja - du måste slappna av orsaka stress 

om du provar dessa med mediciner finns det inget sätt att du kommer kämpa så länge 

• BDLB93
    Anonym (e) skrev 2024-10-27 17:29:47 följande:
    ???
    Att man fyller på med goda bakterier efter en kur. 
    Oftast slår kurerna ut alla bakterier, inklusive dom goda bakterierna som ska vara i underlivet.
    Då behöver man se till att tillföra goda bakterier annars brukar svampen komma tillbaka ganska omgående. 
  • Anonym (Gyn)

Har du pratat med en gynekolog? 

Svar på tråden Kronisk svamp !! Hjälp