Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Surrogat, äggdonation, epigenetik?

Det är ju bevisat att t ex råttbebisar får olika färg på pälsen beroende på vad mamman har ätit under graviditeten. Dvs olika gener slås på och av med hjälp av miljön i livmodern. 

Jag tror som många andra att detta även gäller människor. Miljön i livmodern är fundamental för människans utveckling. Därför tycker jag att man kan säga att ett barn som fötts med hjälp av surrogat eller äggdonation egentligen har tre biologiska föräldrar. 

Juridiskt har barnet bara två föräldrar, men det är tre personer som har påverkat hur barnet utvecklas. 

När det gäller surrogatmödrar är jag helt emot handel med människokroppar, så det är ett Nej för mig. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Undrande) skrev 2024-09-20 12:56:06 följande:
    Ja det är lite så jag funderar med, att det är tre personer som format hur det barn som föds är vid födseln. Det i sig lägger jag inget i men tycker att det är lite häftigt mest. 

Nyfiken om surrogat - om en kvinna tex är surrogat åt sin syster som är infertil, anser du ändå att det rör sig om handel?
    Det är väl inte handel om någon gör det gratis tänker jag.

Vad jag vänder mig mot är när ett par i den rika delen av världen anställer en kvinna från en fattig del av världen - någon som riskerar sin kropp och sin hälsa trots att hon förmodligen redan har många egna barn. Det är inte okej, hur man än vrider och vänder på det. Det är ett utnyttjande och en syn på människokroppen som jag inte kan skriva under på. 

Visst kan en graviditet och förlossning vara lätt, men det är ändå aldrig riskfritt. 
Svar på tråden Surrogat, äggdonation, epigenetik?