• Anonym (ts)

Kan autism/Aspergers botas?

Jag vill inte leva med denna skiten tills jag blir 80+ och dör en naturlig död. Hur ska jag stå ut med denna skit? 
    Mina mobbare hade rätt, det var ju mig det var fel på. Gråter

• Svar på tråden Kan autism/Aspergers botas?
  • Anonym
    Anonym (nej) skrev 2024-09-19 18:36:43 följande:

Där är svenska och utländska forum för autister där du kan få stöd och vägledning och hitta gemenskap. 

Vad finns det svenska forum förutom skräpet aspergerforum? =)
  • Anonym (nej)
    Anonym (nej) skrev 2024-09-19 21:31:01 följande:
    tills det skulle det stå. 
    Ursäkta.
    Ja, du ser. Bästa är att skratta åt det när det blir fel. Kan du skratta åt dig själv när det blir fel och förlåta dig själv är du lika snäll mot andra när de gör det. Jag var alltid snäll mot andra förut men inte mot mig själv. Fått lära om mig.

Jag förstår också nu vad jag gjort för "fel" i mitt kärleksliv då fallit för män som är  gillar kontroll, men jag har inte uppfattat det så och de har inte visat det så mycket tidigare, som sedan. Sedan förstår jag om min ADD triggat igång deras redan inbyggda kontrollbehov. Varit varandras motsats .

Min autism gillar ordning och reda (kontroll, fast lugn kontroll, min ADD gör det omöjligt för mig att ha superkontroll överallt alltid).

Jag har lutat mig på dom för vetat om att jag kommer ha sämre kontroll.

De som vill ha sådan kontroll tyckt nog både synd om mig, haft överseende med mig en stund, velat beskydda mig, frustration en annan (då min ADD varit motsats till deras överdrivna kontrollbehov), men också har jag varit mer lättstyrd då de inte kunnat vara med någon som skulle göra väsen av allt och sätta sig på tvären för allt. Jag har setts som mer snäll, de setts som mer "stränga" och misstänksamma.  

Alltid viktigt med val av partner men extra viktigt med kommunikation och förståelse och möta varandra halva vägen när någon har en diagnos eller diagnoser. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (abc123) skrev 2024-09-19 21:14:10 följande:

Ja, det är dig det är fel på! Vad skall du göra åt det?

Undrar vad du har för diagnos? ;) för nåt fel är det när man vill sparka på någon som redan ligger ner. 
  • Anonym (Ej superpower för mig)
    Anonym (nej) skrev 2024-09-19 21:31:01 följande:
    Han trycker inte ner men är väldigt ordentlig. Om jag stökar till det och blir trött så tänker jag att jag får ta tag i det där imorgon, så har han städat upp sedan när jag vaknar. Han klagar inte på mig utan låtsas som ingenting vilket på sätt och vis ger skuldkänslor. Men han menar väl.
  • Anonym (abc123)

Ha överseende med varandra och älska mer.

• Anonym (nej)
    Anonym (Ej superpower för mig) skrev 2024-09-19 22:12:18 följande:
    Han trycker inte ner men är väldigt ordentlig. Om jag stökar till det och blir trött så tänker jag att jag får ta tag i det där imorgon, så har han städat upp sedan när jag vaknar. Han klagar inte på mig utan låtsas som ingenting vilket på sätt och vis ger skuldkänslor. Men han menar väl.
    Känner igen det där, skuldkänslor. 

Du har inte bett om tips men hoppas det inte är ovälkommet ändå

när din hjärna är slutkörd så är den, respektera den, vila den. 

Behövs inte städas på kvällen om det är då din hjärna är mer sårbar. 

Jag städar när min hjärna fungerar som bäst. 

Jag har mitt eget sätt/metod att städa på som skiljer sig. Jag är van vid en hjärna som blir lätt distraherad (om inte i hyperfokus), avbrott så därför har jag hittat en ordning i mitt kaos. Det går ut på att jag städar det jag ser framför mig och sedan kommer jag tillbaka till det. Eftersom jag ändå är i ett städläge kommer jag tillbaka till det som jag "glömt", avbrutet då jag sett något annat som behövts städas undan. 

Ha bara det som behövs i ett hem. Inte för mkt saker. 

Ha korgar, lådor, tvättkorgar som du kan för stunden slänga ner. Ha en bestämd dag/tid när du sedan går igenom det. 

Jag blev för stressad när jag kände av pressen, dömandet från killen hur jag städade från hur han var van i vilken ordning det skulle gå. Han var på mig "Gör klart det här först". Han kunde inte förstå det. Jag sa att lämna mig ifred när jag städar så ska du se när vi kommer till slutet så kan du inte se skillnad mellan mitt sätt att städa på (med alla mina avbrott) och ditt sätt. Han ska bara lära sig låta mig vara. Han har get beröm och säger han fattar inte hur jag gör (men han ser ju hur jag gör, så hur går det ihop?). 

Finns en tråd här inne där det klagas på partners till de som har add,adhd. En av de svaren kunde varit skriven av han (är det kanske med, jag har inte frågat). Jag fick sån crinch känsla när jag läste om det. 

Jag har sagt flera gånger vi ska inte bo ihop då det inte är bra för han. Jag kan inte ändra på mig att städa på hans sätt. Han ville inte flytta isär Han har fått lära sig att ta ner på sina egna krav + vi följer tipsen jag angett ovan.

Jag tycker inte om attityden att antingen är det de som har add/adhd, autism som mirakulöst ska gå mer än sin halva väg att möta neurotypiker: Eller så ska neurotypikerna gå mer än sin halva väg för att möta oss. Blir obalans. Fastnar där. Där är lösningar på det mesta.
  • Anonym (Kitty)

Tips är att följa autistiska personer i sociala medier som instagram. Ett tips är ashraluisa på instagram. Finns många fler.

Då känner du dig mindre ensam och udda. Det blir mycket igenkänning då de brukar ta upp udda beteenden som är typiska för autistiska. Kanske själv skapa ett konto på temat? Och på så sätt få skriva av dig och få kontakt med andra i samma sits.

• Anonym (ts)
    Anonym (nej) skrev 2024-09-19 18:36:43 följande:

Mobbare har aldrig rätt om någonting. De är rädda själar. Lär dig tekniker att svara tillbaka om du skulle möta på mobbare igen. 

Om Du har fått diagnosen sätt dig in i vad den betyder. Läs på. Har de bara gett dig diagnosen och släppt dig? Hur kom de in på den? 

Det finns företag som riktar in sig på att ha personal som har autism, Aspergers. Tror inte jag får lov göra reklam för det här men googla på så hittar du det. 

Du har superpowers som autist tex detaljminne, analytisk förmåga. Du har mkt empati. 

Där är sårbarheter och brister också, jo vars, men de löser sig om du och den andre som är neurotypiker göra båda er del. Ni ska mötas. 

Där är svenska och utländska forum för autister där du kan få stöd och vägledning och hitta gemenskap. 

Tack för väldigt bra råd. 

Ja, de har gett mig diagnosen och bara släppt mig, vilket jag tycker är fel på många olika nivåer. 
  • Anonym (ts)
    mammatill6 skrev 2024-09-19 16:39:19 följande:

Nej det går inte att bota, och nej det är inte dig det är fel på. Dina mobbare var det fel på. Även om man inte kan bota så kan man genom att lära sig förstå sin funktionsnedsättning lära sig att leva med den och anpassa saker så det fungerar. 

Anonym (Medmänniska) skrev 2024-09-19 16:41:58 följande:
    Först och främst, jag är så ledsen att du känner så här, och jag önskar att jag kunde ge dig en stor kram genom skärmen. Jag vill påminna dig om att autism, inklusive Aspergers, inte är något som är "fel" med dig. Det är inte en sjukdom som behöver botas, utan en annan form av att vara människa, med sina egna styrkor och utmaningar. Din hjärna fungerar annorlunda, men det gör dig inte mindre värdefull.
    Forskningen idag fokuserar mer på att förstå och stötta personer med autism snarare än att "bota" det, just för att det handlar om olikheter i hur hjärnan processar världen omkring sig. Det som kan göra skillnad är stöd, strategier och omgivningens förståelse för att hjälpa dig leva ett rikare och mer balanserat liv. Det är viktigt att du hittar människor som accepterar och uppskattar dig för den du är.
    Dina mobbare hade fel. Världen kan vara hård ibland, men din upplevelse och ditt värde som människa definieras inte av vad de har sagt eller gjort.
    Anonym (I) skrev 2024-09-19 16:44:27 följande:

nej. Dock så lär man sig och blir bättre på att tolka sociala situationer vilket lindrar besvären. Så om du har problem när du är ung så betyder det absolut inte att du kommer ha det lika jobbigt livet ut. Man lär sig och utvecklas hela livet.

Tack för era svar. 

• Freddie K

Jag vet inte om jag redan har skrivit i den här tråden, men Asperger går inte att bota. Jag skulle inte vilja det heller. I alla fall inte för egen del. Dina mobbare gjorde fel! Oavsett hur man är om man mobbas så är det alltid mobbarnas fel! Du kanske är annorlunda, men det är inget fel på dig. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Kan autism/Aspergers botas?