Inlägg från: Anonym (Herreminje) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Herreminje)

Säga till chefen?

Med såna kollegor som du, ts, så behöver man inga andra fiender i livet.

Du är inte din kollega, hennes besvär kan vara mkt värre än dina. Det är som att säga att ingen behöver sjuka sig för migrän för att man minsann själv arbetat trots lätt spänningshuvudvärk.

• Anonym (Herreminje)

Alltså jag kan verkligen inte förstå Ts fråga ens.

Om någon mår dåligt och är sjuk eller skadad, så sjukskriver sig ju personen (eller ja ringer in en sjukdag). Det är ju logiskt. Och sen uppsöker den vård om den behöver för medicinsk hjälp.

Rimligt här är ju att kollegan fått ett uviutbrott och känner av att "nej, det här kommer inte gå, jag kan inte arbeta pga hur infektionen påverkar mig". Sjukanmäler. Ringer vc om råd och åker sen in för en tid att få hjälp. 

Om TS springer till chefen... alltså hade jag varit TS chef hade jag givit ts en uppläxning. Skvallra på att man sett någon på en vårdcentral? Helt sjukt i sig.

• Anonym (Herreminje)
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-19 22:21:33 följande:

Jag skulle köpa hem alvedon på apoteket. Detta gjorde jag på min fritid! Och ang. Sjukfrånvaro vs ta ledigt, ja, hon är frånvarande oavsett MEN vid ledighet eller planerad frånvaro hinner man troligtvis skaffa fram vikarier vilket är svårare än när det är plötslig sjukfrånvaro.

Är du på riktigt?

Oavsett om kollegan tagit dagen som semester eller sjukfrånvaro hade det ju skett lika fort. Eller tänker du att man planerar in en UVI lite sådär om 4 veckor med start på en onsdag?
  • Anonym (Herreminje)
    Anonym (Kollega) skrev 2024-09-20 08:53:52 följande:
    Du är chef, jaha. Men då borde du tycka att är man sjuk så är man hemma. Inte springer runt och gör ärenden. Hon orkade att handla mat efter VC. Vad säger du som chef om det? När jag gick i skolan var grundregeln att är du sjuk och hemma från skolan, stannar du hemma i sängen hela dagen och vilar. Kan tycka att samma gäller när man arbetar.
    Om jag hade en anställd som uppenbart snokade så otroligt mkt i andra anställdas privatliv som du gör för att sedan gå till chefen med det hade jag försökt få dig omplacerad. Du är planerande och vill kasta kollegor under bussen - ingen man vill ha i sitt team direkt.
Svar på tråden Säga till chefen?