• Anonym (Uppgiven)

Narcissistisk drogsäljande pappa fått ensam vårdnad. Hjälp?

Väldigt lång och invecklad historia men uppskattar den som orkar läsa och ge råd. Mitt ex, pappan till min 5-åring, misshandlade mig psykiskt och fysiskt under hela relationen samt utnyttjade mig för ekonomiska fördelar m.m. Tvingade/hotade mig att ljuga för diverse myndigheter så han skulle få bidrag och annat osv (han anmälde t.ex flytt till en kompis och ansökte sen om bostadsbidrag varpå han tvingade mig att säga till FK att ja, han har barnet på halvtid hos sig där - vid den incidenten hade han trängt sig in i min lägenhet och sa att han inte kommer lämna lägenheten innan jag gjort det han ville). Han försörjde sig genom att sälja knark och sportsbetta. Otaliga gånger kom hans bekanta till mitt hem i jakt på honom då han var skyldig antingen pengar eller droger, och detta skapade såklart en enormt otrygg tillvaro för mig och mina barn. En gång ledde det till att sagda bekant tände eld på en bil precis utanför min bostad, som ett hot till honom. Hans konto i banken stängdes ner pga misstänkt många swishningar (drogförsäljning) då de misstänkte just detta. En gång kom polis till mitt hem p.g.a att de hade span på honom, han var misstänkt för narkotikabrott. Han åkte dock inte fast för det, utan det gjorde jag, eftersom han inte längre var skriven på min adress. Efter den incidenten sa han typ "vilken tur att det var du som åkte fast och inte jag, hade jag åkt fast och du har psykiska hälsoproblem så skulle soc kanske tycka vi båda är olämpliga som föräldrar, nu är det ju bara du som har problem så om nåt händer kan jag ju ta hand om barnet själv".

Grannar anmälde flera gånger när det var bråk vilket var ofta (jag som oftast skrek/bad honom att lämna oss ifred när han försökt tvinga mig eller stjäla från mig eller rentav slå mig etc) men så fort polis dök upp så hade han ursäkter, oftast att barnen bråkat (har två äldre som bodde på halvtid hos mig), eller att jag var "instabil" och trott och att vi bara haft ett litet missförstånd. Jag vågade aldrig säga nåt eftersom jag inte ville att soc skulle bli inblandade. Trodde att om jag bara gjorde vad han ville skulle han ge upp till slut. Han var inte där hela tiden utan kom med några veckors/månaders mellanrum oväntat och ställde till med bråk, detta pågick sen min son var liten, så han var aldrig riktigt med i bilden på heltid. Jag var sjukskriven för dåligt psykiskt mående (inte konstigt när man lever i såna förhållanden) och detta använde han alltid mot mig typ att "om du ens försöker säga sanningen, så kommer ingen tro dig ändå för du har psykiska problem medan jag är helt ren".

Efter ett tag fick han jobb och lägenhet i en annan stad och dumpade mig och barnet. Han hade ingen direkt kontakt med barnet som gång på gång frågade varför pappa lämnar hen, mardrömmar och en extrem separationsångest. Efter något halvår utan kontakt eller möten dem emellan och 2 år efter relationens definitiva slut, flyttade jag utomlands med barnet. Gifte om mig med pojkvän som varit i barnets liv under en rätt lång tid, hade ett stabilt liv. Barnet blev av med sin separationsångest och oroligt beteende när styvpappa gav allt det hen inte fått av biopappan.

Efter ett tag börjar biopappan ringa och sms-terra. Han hade fått brev från Migrationsverket att hans uppehållstillstånd inte längre hade någon grund att förlängas, då våran relation tagit slut och han inte hade kontakt med barnet och att han enbart kan ansöka om anknytning på barnet ifall han kan bevisa att de har en relation. Han bad mig ljuga och säga att vi fortfarande har en relation och att han bara jobbar i en annan stad, att han bidrar ekonomiskt och träffar barnet varje vecka etc.

Jag sa nej, kommer inte tillåta mig bli utnyttjad något mer. Han bad och hotade om vartannat, skickade bild på pengar, påstod att han skulle betala mig om jag gjorde det och han fick sitt uppehållstillstånd förnyat. Hotade att om jag inte gjorde det skulle han förstöra mitt liv och jag skulle ångra mig.

Efter flera veckor gav jag till slut upp och gjorde det han ville, men han fick inte det beslut han ville från Mig.verket. Så istället gick han till soc och polis och anmälde mig för egenmäktighet med barn (har han vårdnaden om barnet och kan visa att han är en så fantastisk närvarande pappa har han ju en garanti att stanna i landet). Efter ett tag ångrade han sig när han såg hur allt blåste upp, och sa till mig att stanna där jag var och ignorera soc samt polis till de la ner utredningen ("det är inte som om du mördat någon, du kan bara skita i dom"). Det hände inte. Jag blev arresterad, och hamnade i häkte. Barnet togs ifrån mig och styvpappa och hamnade på barnhem i 2 månader innan någon svensk myndighet hämtade hen. Hen fick inte ta emot besök från styvpappa (de hade en väldigt nära relation) och blev helt förstörd och förvirrad. Åter i Sverige hamnade hen på utredningsboende med biopappan och han fick interimistisk ensam vårdnad.

Jag satt sammanlagt 9 månader i fängelse. När jag kom ut startades en utredning om vårdnad av familjerätten, och idag meddelade de mig att de kommer rekommendera fortsatt ensam vårdnad till biopappan och inte ens något umgänge med mig över huvud taget. Allt det jag nämnt i texten har jag skickat in bevis på, skärmdumpar på hans drogförsäljningar, utdrag på polisutredningen där det klart och tydligt framgår att det var span på honom av en anledning, konversationer där han nämner bilbranden och den kriminella bekanta, och självklart berättade jag allt från början till slut om hur han tvingat, påtvingat sig, manipulerat, misshandlat, ljugit under hela perioden.

Men de verkar inte ha brytt sig nämnvärt. Sa att barnet går i traumabehandling nu pga vad "jag" utsatt hen för genom att vi flyttade. Inte som att traumat kan bero på den enorma stress som det innebär att bli separerad från mamma som man bott med hela livet, separerad från sin styvpappa och stabila tillvaro, se mamma arresteras, hamna på barnhem utan att förstå vad som händer och sedan åter hamna i händerna på en person som håller på med diverse brottslighet och inte bryr sig nämnvärt om hen?

Jag mår dåligt över att veta att mitt barn lever med denna person och att jag inte ens har tillfälle att förklara vad som har hänt och att jag inte lämnat hen med flit. Varje gång biopappan lämnade så tröstade hen sig med att mamma är ju iallafall här, mamma går ingenstans, och det fick hen mig att repetera varenda dag i flera månader tills hen kände sig tillräckligt trygg att inte längre tvivla på att även jag skulle lämna hen.  Och nu detta... Jag vet inte vad jag ska göra mer!

Kommer ju såklart lägga upp alla underlag jag har i tingsrätten men jag förstår inte hur i hela världen de resonerar att biopappan bör fortsätta ha ensam vårdnad efter det jag visat om honom. Påståenden är en sak, men jag har visat allt med underlag och det går inte ihop för mig. Råd?

• Svar på tråden Narcissistisk drogsäljande pappa fått ensam vårdnad. Hjälp?
  • Anonym (M)

Vilken hemsk historia.

Familjerätten har väl ingen rätt att fatta beslut om vårdnad. De kan bara ge rekommendationer, men det är inget du måste följa.
    Pappan försökte ju dra tillbaka sin anmälan mot dig. Kan han tänka sig att du har barnet för umgänge, eller blir det bråk då?
    Umgänge och vårdnad är helt olika saker. Även om tingsrätten skulle besluta om enskild vårdnad så skall barnet ha rätt till umgänge med dig.
    Förhindrar han detta så gynnar det dig i en vårdnadsprocess.

• Tow2Mater

Har du anlitat en bra advokat eller liknande juridiskt ombud som har erfarenhet av familjerätt etc och som driver din talan?

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (M) skrev 2024-09-19 18:34:24 följande:

Vilken hemsk historia.

Familjerätten har väl ingen rätt att fatta beslut om vårdnad. De kan bara ge rekommendationer, men det är inget du måste följa.
    Pappan försökte ju dra tillbaka sin anmälan mot dig. Kan han tänka sig att du har barnet för umgänge, eller blir det bråk då?
    Umgänge och vårdnad är helt olika saker. Även om tingsrätten skulle besluta om enskild vårdnad så skall barnet ha rätt till umgänge med dig.
    Förhindrar han detta så gynnar det dig i en vårdnadsprocess.

Tack för svar! Nej, jag menar att de gör en rekommendation till tingsrätten, inte att de beslutar själva. Det är på tingsrättens begäran de har gjort en vårdnadsutredning. Enligt min advokat går tingsrätten i 99% av fallen på det soc sagt. Det är det som gör mig väldigt orolig och uppgiven. Soc menar på att barnet inte ska ha umgänge med mig över huvud taget, inte ens telefon/videosamtal. Jag är helt i chock, hade aldrig nånsin föreställt mig något sådant, jag har aldrig misshandlat eller på annat sätt skadat mitt barn utan hela deras bedömning grundar sig enbart på att jag tog honom utomlands, blev dömd och därmed är en "risk".

Barnet har frågat efter mig flera gånger sedan hen skiljdes från mig och senast vi talades vid i april så sa hen "mamma när kommer du med flygplanet och hämtar mig? Jag vill vara med dig i rosa huset" (hen kallar mitt o styvpappans boende rosa huset då ett av rummen har rosa väggar). Superledsamt... Biopappan tog tillbaka det han sagt om att han ville dra tillbaka anmälan och i senaste förhöret med honom i början av året, efter han haft ett bråk med min nuvarande partner, insisterade han återigen på att jag gjort allt utan hans tillåtelse och är skadlig för barnet mm. Han har sen i juni blockerat mig. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Tow2Mater skrev 2024-09-19 19:17:41 följande:

Har du anlitat en bra advokat eller liknande juridiskt ombud som har erfarenhet av familjerätt etc och som driver din talan?

Ja, jag har en bra advokat, men han säger att vi har en väldig uppförsbacke i och med att jag blev dömd för egenmäktighet. Tydligen är det ett av de allvarligaste brotten att bli dömd för och det verkar inte spela någon roll att pappan inte var inblandad i barnets liv under så lång tid eller att han är kriminell osv... 
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-09-18 20:50:08 följande:
     En gång kom polis till mitt hem p.g.a att de hade span på honom, han var misstänkt för narkotikabrott. Han åkte dock inte fast för det, utan det gjorde jag, eftersom han inte längre var skriven på min adress. 
    På vilket sätt åkte du fast för ett narkotikabrott som han var misstänkt för? 
    Fanns det narkotika i din lägenhet som bevisligen tillhörde dig? 
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-09-23 20:26:44 följande:
    Ja, jag har en bra advokat, men han säger att vi har en väldig uppförsbacke i och med att jag blev dömd för egenmäktighet. Tydligen är det ett av de allvarligaste brotten att bli dömd för och det verkar inte spela någon roll att pappan inte var inblandad i barnets liv under så lång tid eller att han är kriminell osv... 
    Hade ni gemensam vårdnad när du stack utomlands och hade du isåfall hans tillstånd att dra? Annars är det tyvärr egenmäktighet mot barn. 
    Ja, att dömas för egenmäktighet mot barn är ett allvarligt brott. 
  • Anonym (Uppgiven)

Han var i min lägenhet vid den tidpunkten och hade stashat sina saker där. Han kom och gick ofta. När polis ringde på, civilklädda, öppnade han och då rusade 4 stycken till in och började genomsöka hela lägenheten. De hittade tabletterna i en gammal medicinburk med hans namn på. Han erkände brott, enligt fupen nekade han dock några månader senare och påstod att det var mitt. Jag dömdes för innehav, nämns inte närmare varför då det var han som var misstänkt och haft span på sig och inte jag. Jag antar att det var för att han inte var skriven på min adress vid tillfället och typ att de hittade det hos mig så därför dömdes jag? Jag har funderat på detta väldigt länge men aldrig riktigt fått svar. 

EpicF skrev 2024-09-23 22:48:30 följande:
    På vilket sätt åkte du fast för ett narkotikabrott som han var misstänkt för? 
    Fanns det narkotika i din lägenhet som bevisligen tillhörde dig? 
  • Anonym (Uppgiven)
    EpicF skrev 2024-09-23 22:55:21 följande:
    Hade ni gemensam vårdnad när du stack utomlands och hade du isåfall hans tillstånd att dra? Annars är det tyvärr egenmäktighet mot barn. 
    Ja, att dömas för egenmäktighet mot barn är ett allvarligt brott. 
    Ja, vi hade gemensam vårdnad på papper men han träffade aldrig barnet och bidrog inte heller ekonomiskt eller på andra satt. Han gick med på det och skrev under passmedgivande m.m.

Efter några månader utomlands fick han brev från Migrationsverket där de ville att jag skulle redogöra för hans umgänge med barnet för att han skulle kunna få sitt uppehållstillstånd förlängt, och pressade mig att ljuga för dem.

När jag vägrade och sa att jag inte vill ljuga för honom mer och att han får lösa sina egna problem så svarade han (ordagrant från en skärmdump) "fucking ungrateful bitch you will regret how you talk to me. I will do what you never imagine, just watch this game now. I will solve this and you will cry soon". Alla de meddelandena skickade jag in till både soc som han gått och pratat med så dom dragit igång utredning, samt till tingsrätten. De verkar inte bry sig eller se något samband till att han faktiskt gett samtycke först och bara ändrat sig när han fick problem med sitt uppehållstillstånd trots säkert 50+ skärmdumpar jag uppvisat. 
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-09-25 05:55:13 följande:

Han var i min lägenhet vid den tidpunkten och hade stashat sina saker där. Han kom och gick ofta. När polis ringde på, civilklädda, öppnade han och då rusade 4 stycken till in och började genomsöka hela lägenheten. De hittade tabletterna i en gammal medicinburk med hans namn på. Han erkände brott, enligt fupen nekade han dock några månader senare och påstod att det var mitt. Jag dömdes för innehav, nämns inte närmare varför då det var han som var misstänkt och haft span på sig och inte jag. Jag antar att det var för att han inte var skriven på min adress vid tillfället och typ att de hittade det hos mig så därför dömdes jag? Jag har funderat på detta väldigt länge men aldrig riktigt fått svar. 

Varför nekade du inte? 

Förlåt, men hela historien låter minsann otrolig. 
  • EpicF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-09-25 06:02:19 följande:
    Ja, vi hade gemensam vårdnad på papper men han träffade aldrig barnet och bidrog inte heller ekonomiskt eller på andra satt. Han gick med på det och skrev under passmedgivande m.m.

Efter några månader utomlands fick han brev från Migrationsverket där de ville att jag skulle redogöra för hans umgänge med barnet för att han skulle kunna få sitt uppehållstillstånd förlängt, och pressade mig att ljuga för dem.

När jag vägrade och sa att jag inte vill ljuga för honom mer och att han får lösa sina egna problem så svarade han (ordagrant från en skärmdump) "fucking ungrateful bitch you will regret how you talk to me. I will do what you never imagine, just watch this game now. I will solve this and you will cry soon". Alla de meddelandena skickade jag in till både soc som han gått och pratat med så dom dragit igång utredning, samt till tingsrätten. De verkar inte bry sig eller se något samband till att han faktiskt gett samtycke först och bara ändrat sig när han fick problem med sitt uppehållstillstånd trots säkert 50+ skärmdumpar jag uppvisat. 
    Hindrade du barnet från att få ha umgänge med sin pappa under tiden ni bode utomlands? Fick ditt.barn möjlighet sitt träffa sitt barn? 

För egenmäktighet med barn är just när man skiljer ett barn under 15 år från någon som har vårdnaden, vilket är precis vad du har gjort. 

Chansen till att få vårdnaden är nog tyvärr liten och det är du själv som satt dig i den sitsen. 

Det handlar inte om att han givit samtycke till flytt, utan att du har har tagit barnet från sin pappa så att denne inte kan ha umgänge med sin pappa. Barnet har rätt till umgänge med pappan och som mamma ska du göra allt för att underlätta och få det till att fungera. Det var inte du gjort och därför är du dömd för egenmäktighet med barn. 

Svar på tråden Narcissistisk drogsäljande pappa fått ensam vårdnad. Hjälp?