Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Arbetsträna arbetsförmedlingen

Jag har autisom och svårigheter med kontakt med människor och myc stress, jag har aldrig arbetat utan af försökte skicka ut mig på ett arbete för 8 år sedan som var anpassat som till slut inte funkade för mig då jag har panikattacker osv 
    nu ska jag ut på arbetsträning i 3 mån börjar med 2 timmar om dagen men jag undrar om jag känner att min panikångest och svårigheter kommer tillbaka får man ett beslut eller måste man fortsätta i 3 mån för att få ett beslut över hur mycket man har klarat? 

jag känner mig själv och vet att jag inte klarar arbeta varje dag och absolut inte 8 timmar om dagen 
    kan dom förlänga arbetsträningen till 6-12 mån om dom behöver det öven om jag känner av panikattacker och känner att jag mår dåligt?

• Svar på tråden Arbetsträna arbetsförmedlingen
  • Anonym (Anonym)

Jag får endast aktivitetsstöd men har precis fått reda på att jag har rätt till aktivitetserssättning vilket jag inte visste om tidigar. 

jag tänker att jag börjar sakta med 2/h om dagen men undrar om jag Börjar känna att jag hamnar i depression igen och får mina panikattacker igen får jag ett beslut eller brukar dom vilja att man fortsätter så att dom kan komma fram till något? 

jag behöver gå på arbetsträning för att få ett beslut om hur mycket jag klarar av att arbeta för att kunna få aktivitetsersättning. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (U) skrev 2024-09-18 14:43:51 följande:

Om du tränar sakta på att arbeta så kanske du kommer klara det bättre. 

Om du blir tvingad eller inte beror helt på vad du har för ersättning.

Jag har sjukpenning i särskilda fall och för mig är det tvärt om, jag måste försöka tvinga arbetsförmedlingen att ge mig arbetsträning. De nekar pga de säger jag har för dålig arbetsförmåga, de hänvisar till daglig verksamhet 

Jag får endast aktivitetsstöd men har precis fått reda på att jag har rätt till aktivitetserssättning vilket jag inte visste om tidigar. 

jag tänker att jag börjar sakta med 2/h om dagen men undrar om jag Börjar känna att jag hamnar i depression igen och får mina panikattacker igen får jag ett beslut eller brukar dom vilja att man fortsätter så att dom kan komma fram till något? 

jag behöver gå på arbetsträning för att få ett beslut om hur mycket jag klarar av att arbeta för att kunna få aktivitetsersättning. 

• Anonym (Anonym)
    Mia448 skrev 2024-09-19 14:44:32 följande:
    Är ingen bra inställning att bara arbetsträna för att kunna få rätt till ersättning . Bättre att gå in helhjärtat på att försöka förbättra arbetsförmågan.
    Att gå på aktivitets eller sjukersättning är inte kul och inget att sträva efter.
    Altivitetsersättning är svårt att få och troligtvis kommer de kräva att du ska börja med medicin och andra behandlingar innan de godkänner dig. Vad har du gjort hittills för att må bättre?

Min handläggare på arbetsträningen vet om att jag behöver ett intyg från dom för att få aktivitetsersättning. 

jag har varit på behandlin, psyket fått alla slags mediciner  , habilitering och testat special anpassade arbeten men inget har funkat för just mig Därför ska gå på arbetsträning för att veta hur mycket jag klarar av att arbeta. Blir det 50% på beslutet  så får jag aktivitetsersättning på 50% och så tänkte jag plugga via arbetsförmedlingen då jag inte känner mig redo att hoppa in i arbetslivet. 

men till min fråga undrade bara hur och vad dom säger ifall man hamnar i svart hål och börjar må dåligt, avbryter dom eller hur har det gått för er som har arbetstränat? 

• Anonym (Anonym)
    Tilolo skrev 2024-09-19 15:21:38 följande:

Av egen erfarenhet av både diagnos och panikattacker så känner jag verkligen med dig och vet precis hur du känner. Skulle vilja föreslå att du är helt ärlig om detta till din handläggare, OM det känns helt okej med dig.
    För i så fall kan de ha med det i sina avstämningar och inte gå så hårt mot dig. 

Har du kontakt med Hab eller psykiatrin som skulle kunna hjälpa dig att också styrka detta? 💚 

För dessa panikattacker går verkligen inte att jobba bort, de är en signal på att något är fel. Lita på detta.
    Är med dig i tanken. 💙

Hur har du gjort? har du arbetststränat eller får du aktivitetsersättning? 

ja, jag har gått på mediciner i psykiatrin och habilitering men inget har hjälp. Fått så mkt hjälp men inget har funkat för mina svårigheter. 

Svar på tråden Arbetsträna arbetsförmedlingen