• Anonym (TS)

    Vilka demokratireformer vill du införa? Ändringar i grundlagen m.m?

    Jag tycker att en grej som borde ändras direkt är att lägga riksdagsvalet på ett separat datum.

  • Svar på tråden Vilka demokratireformer vill du införa? Ändringar i grundlagen m.m?
  • Anonym (TS)
    Tyra myra skrev 2024-09-18 17:28:19 följande:
    Vilka demokratireformer vill du införa? Ändringar i grundlagen m.m?Kan inte se att demokratin skulle öka med skilda valdagar. Man röstar ju ändå på det parti som mest tillgodoser en behov och åsikter. Liksom många andra röstar jag olika i kommun och riksdagsval redan så att demokratin skulle öka bara för den skull tror jag inte. Fler folkomröstningar på kommunalnivå kanske skulle kunna vara något. Men frågan är om det skulle öka demokratin nämnvärt.
    Fasta Varför har då de flesta länderna det så. Kanske rent av alla demokratiska länder?
  • Tyra myra
    Anonym (TS) skrev 2024-10-18 15:19:56 följande:
    Fasta Varför har då de flesta länderna det så. Kanske rent av alla demokratiska länder?
    Enligt Demokratiindex från 2023, sammanställt av The Economist Intelligence Unit, rankas Sverige som en av de mest demokratiska länderna världen. Sverige har en hög poäng och klassificeras som en fullvärdig demokrati. Norge toppar listan, men Sverige ligger också mycket högt  
  • Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2024-09-18 20:49:53 följande:

    Legalisera hemskolning och ge vårdnad direkt åt pappor precis som åt mammor när deras barn föds. Relaterat till demokratins mänskliga rättigheter.


    Varför ska pappor ha gemensam vårdnad direkt? Tycker du verkligen att de förtjänar det, med tanke på hur många av dem beter sig? 
  • Anonym (f)
    Anonym (P) skrev 2024-09-18 11:15:03 följande:
    Ja nu blev det tydligare. Separat från val till kommun, region.  Ok, vad är fördelarna? På vilket sätt stärks demokratin?
    Argumentet för skilda valdagar är att de lokala frågorna drunknar i den nationella debatten i dagens val.

    Med skilda valdagar kan frågor för region och kommun dominera utan att alla ska bekymra sig om vem som ska bilda regering med vem.
  • Anonym (f)

    En reform att införa vore att ta bort 4%-spärren.

    Då skulle vi slippa slippa detta med taktik-röster där små partier får uppblåsta siffror och orättfärdigt mycket makt/många mandat bara för att stora partiers väljare är oroliga för att deras regeringsunderlag skall urholkas av att ett parti hamnar under 4%

    Exempel:

    V 8%
    S 30%
    MP 5% (med stödröster)

    Skulle istället kunna vara

    V 8%
    S 33%
    MP 2% (utan stödröster)

    Lika många röster till de röd-gröna men där S får sin riktiga styrka i förhållande till MP.

    Det är en fördel om folk faktiskt kan rösta på det parti de ligger närmast och det är en fördel om det blir mindre dramatiskt om små ytterlighetspartier förblir just ... små.

  • Anonym (On point)

    Jag tycker tvärt om att det vore bra med en högre spärr.

  • Mentat

    Kungen borde vara den som ger uppdrag att bilda regering till statsministern. Kungen är statschef, därmed är det också logiskt att han är den som ger regeringsuppdraget. Det är så det är i andra konstitutionella monarkier. Det ger honom ingen direkt makt, förhållandena i riksdagen är som de är oavsett. Det enda skälet till att det är talmannen som idag har det uppdraget är ju att Palme inte stod ut med tanken på att gå till kungen för att få bilda regering, vilket på den tiden var en självklarhet att (s) gjorde.

  • Anonym (Demokrati)
    Mentat skrev 2024-10-22 21:20:48 följande:

    Kungen borde vara den som ger uppdrag att bilda regering till statsministern. Kungen är statschef, därmed är det också logiskt att han är den som ger regeringsuppdraget. Det är så det är i andra konstitutionella monarkier. Det ger honom ingen direkt makt, förhållandena i riksdagen är som de är oavsett. Det enda skälet till att det är talmannen som idag har det uppdraget är ju att Palme inte stod ut med tanken på att gå till kungen för att få bilda regering, vilket på den tiden var en självklarhet att (s) gjorde.


    Snarare vore det bättre för demokratin att avskaffa monarkin. Kan inte tänka mig något mindre demokratiskt än ämbete baserat på släktskap och giftermål. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (f) skrev 2024-10-21 11:09:35 följande:
    Argumentet för skilda valdagar är att de lokala frågorna drunknar i den nationella debatten i dagens val.

    Med skilda valdagar kan frågor för region och kommun dominera utan att alla ska bekymra sig om vem som ska bilda regering med vem.
    Exakt.
  • Anonym (TS)

    Kommunreform med mindre kommuner vore också nåt 

  • Anonym (Filf)

    -Att sk fallskärmar skulle bli olagligt.
    -Att (nästan) alla former av bidrag ska arbetas bort och ersättas med ett bättre fungerande samhälle.
    -Att skolorna -faktiskt- upphör efter 9:e årskurs och att ungdomar ska kunna sättas i arbete utan att det skulle klassas som en åtgärd.
    -Kraftigt förkortad föräldraledighet och jämnt fördelat mellan föräldrarna. Man ska inte kunna ta varje helg som det ser ut nu, utan tiden ska faktiskt läggas på föräldraledigheten
    -Utbildningsutbudet ska minskas kraftigt.

  • Anonym (f)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-23 00:33:50 följande:

    Kommunreform med mindre kommuner vore också nåt 


    Mindre kommuner (till storlek) eller färre kommuner (till antal)?
  • Anonym (f)
    Anonym (On point) skrev 2024-10-21 18:24:16 följande:

    Jag tycker tvärt om att det vore bra med en högre spärr.


    Hur hög då?

    5%? 6%? 8%? 12%?

    Gör man höjningen för liten, säg 5%, så förstärker man bara beteendet med att folk röstar på ett parti de egentligen inte vill rösta på men gör det för att ens eget block ska ha en chans.

    Gör man höjningen för stor, säg 12%, så kommer alla röster på ett parti under 12% att vara bortkastade röster och då får vi antingen en demokrati där stora delar av folkets röster inte betyder något ELLER så går vi mot ett tvåpartisystem för alla "tvingas" rösta på ett parti som åtminstone har en chans att komma över 12%.

    Tror jag.
  • Anonym (On point)
    Anonym (f) skrev 2024-10-23 10:00:49 följande:
    Hur hög då?

    5%? 6%? 8%? 12%?

    Gör man höjningen för liten, säg 5%, så förstärker man bara beteendet med att folk röstar på ett parti de egentligen inte vill rösta på men gör det för att ens eget block ska ha en chans.

    Gör man höjningen för stor, säg 12%, så kommer alla röster på ett parti under 12% att vara bortkastade röster och då får vi antingen en demokrati där stora delar av folkets röster inte betyder något ELLER så går vi mot ett tvåpartisystem för alla "tvingas" rösta på ett parti som åtminstone har en chans att komma över 12%.

    Tror jag.
    6,7 eller kanske 8% 

    Jag tror att någon stans runt 6% vore eftersträvansvärt. 
    När man tänker på hur stort inflytande partier som tex L & KD har i regeringen så i blir man fundersam över hur demokratin fungerar.  

    Det verkar som om rädslan för bortslängda röster är större än rädslan för att partier ska få orimligt stort inflytande relativt sin storlek.
Svar på tråden Vilka demokratireformer vill du införa? Ändringar i grundlagen m.m?