Vilka demokratireformer vill du införa? Ändringar i grundlagen m.m?
Jag tycker att en grej som borde ändras direkt är att lägga riksdagsvalet på ett separat datum.
Jag tycker att en grej som borde ändras direkt är att lägga riksdagsvalet på ett separat datum.
Legalisera hemskolning och ge vårdnad direkt åt pappor precis som åt mammor när deras barn föds. Relaterat till demokratins mänskliga rättigheter.
En reform att införa vore att ta bort 4%-spärren.
Då skulle vi slippa slippa detta med taktik-röster där små partier får uppblåsta siffror och orättfärdigt mycket makt/många mandat bara för att stora partiers väljare är oroliga för att deras regeringsunderlag skall urholkas av att ett parti hamnar under 4%
Exempel:
V 8%
S 30%
MP 5% (med stödröster)
Skulle istället kunna vara
V 8%
S 33%
MP 2% (utan stödröster)
Lika många röster till de röd-gröna men där S får sin riktiga styrka i förhållande till MP.
Det är en fördel om folk faktiskt kan rösta på det parti de ligger närmast och det är en fördel om det blir mindre dramatiskt om små ytterlighetspartier förblir just ... små.
Jag tycker tvärt om att det vore bra med en högre spärr.
Kungen borde vara den som ger uppdrag att bilda regering till statsministern. Kungen är statschef, därmed är det också logiskt att han är den som ger regeringsuppdraget. Det är så det är i andra konstitutionella monarkier. Det ger honom ingen direkt makt, förhållandena i riksdagen är som de är oavsett. Det enda skälet till att det är talmannen som idag har det uppdraget är ju att Palme inte stod ut med tanken på att gå till kungen för att få bilda regering, vilket på den tiden var en självklarhet att (s) gjorde.
Kungen borde vara den som ger uppdrag att bilda regering till statsministern. Kungen är statschef, därmed är det också logiskt att han är den som ger regeringsuppdraget. Det är så det är i andra konstitutionella monarkier. Det ger honom ingen direkt makt, förhållandena i riksdagen är som de är oavsett. Det enda skälet till att det är talmannen som idag har det uppdraget är ju att Palme inte stod ut med tanken på att gå till kungen för att få bilda regering, vilket på den tiden var en självklarhet att (s) gjorde.
Kommunreform med mindre kommuner vore också nåt
-Att sk fallskärmar skulle bli olagligt.
-Att (nästan) alla former av bidrag ska arbetas bort och ersättas med ett bättre fungerande samhälle.
-Att skolorna -faktiskt- upphör efter 9:e årskurs och att ungdomar ska kunna sättas i arbete utan att det skulle klassas som en åtgärd.
-Kraftigt förkortad föräldraledighet och jämnt fördelat mellan föräldrarna. Man ska inte kunna ta varje helg som det ser ut nu, utan tiden ska faktiskt läggas på föräldraledigheten
-Utbildningsutbudet ska minskas kraftigt.
Kommunreform med mindre kommuner vore också nåt
Jag tycker tvärt om att det vore bra med en högre spärr.