• Anonym (Trött mamma)

Vrålskrik och kaos i flera timmar på nätterna

Vår son på 20 månader började förskolan för tre veckor sen. Han är väldigt ledsen vid lämning men enligt pedagogerna har han det jättebra på dagarna och han är även glad vid hämtning. 

Senaste nätterna har varit total katastrof. Han somnar lugnt i sin säng runt 19 men redan efter två timmar vaknar han och är såå ledsen, arg, otröstlig, gråter, skriker högt, kastar iväg sin napp och snutte hela tiden. Det finns absolut inget som lugnar honom och det pågår i timmar! Alltså flera timmar i sträck med ständigt pågående skrik och gråt som inte går att överrösta med godnattvisor, white noise på högsta volym eller vi som försöker prata lugnt till honom. Inatt var det extremt och det här höll på från 21 till 4, med totalt ett par minuters paus mellan skriken. Förutom att vi också blir extremt trötta så blir man helt galen för att inget funkar för att få honom att komma till ro, man känner sig handfallen. Stresspåslaget är enormt och man känner nästan att man håller på att tappa det själv flera gånger. Sen tänker man på alla stackars grannar som får höra på det här kaoset i flera timmar. Jag måste bära runt honom i famnen hela tiden och går vi tillbaka till sängen får han i princip panik och går inte alls att lägga ner. Om hans pappa tar över honom i sin famn sträcker han sig efter mig och vrålar ?mamma? i panik. Inatt somnade han till slut i min famn vid 4 så att jag äntligen kunde lägga ner honom (för att sen behöva kliva upp vid halv sju).

Vad ska vi göra? Har det med förändringen att ha börjat förskolan att göra? Han har nästan alltid haft separationsångest men vi märker att den är värre nu. Men det är ju helt normalt för både åldern och inskolning på förskolan att få separationsångest. Det här känns så extremt och vi undrar nästan om det är något fel. På morgonen är han däremot på bra humör igen och beter sig som vanligt. 

• Svar på tråden Vrålskrik och kaos i flera timmar på nätterna
  • Anonym (A)

Tar ni upp honom? Bära omkring? Titta lite på tv? Äta något? Tända ljuset och leka en timma?

Kan det fungera med en nattlig promenad och att han somnar i vagnen? Somnar i bil?

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (A) skrev 2024-09-18 10:21:39 följande:

Tar ni upp honom? Bära omkring? Titta lite på tv? Äta något? Tända ljuset och leka en timma?

Kan det fungera med en nattlig promenad och att han somnar i vagnen? Somnar i bil?

Ja vi har testat allt det där. Det enda som funkar att avleda med en stund är tv:n, och då specifika barnprogram som han gillar. Men när vi slår av den efter en stund och ska försöka natta honom på nytt är han tillbaka på ruta ett igen med gråt och skrik. Han blir tokig redan när vi stänger av tv:n. Vi kan ju inte låta honom kolla på tv hela nätterna. 

Vagnen somnar han sällan i nuförtiden men vi kanske ska testa att ta en sväng med bilen. Men om han skulle somna i bilen undrar jag om vi skulle lyckas få ut ut honom och in i lägenheten igen utan att han vaknar... Kanske kan vara värt ett försök i alla fall för man blir desperat efter flera timmars sömnlöshet. 

• TvillingmammaVästgöte

Låter som en stressreaktion. Då har man ju oftast lätt att somna men vaknar mitt i natten, jättestressad. Skulle kunna vara detta, stress av att börja förskolan.
    Även om han verkar trivas kan det ju vara jättestressande för honom. Han har ju också separationssvårigheter, och är ledsen på morgonen. 

Jag skulle prata med förskolan och om möjligt låta sonen gå kortare dagar. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag rekommenderar också att ni är med en hel dag på förskolan, det ger en bra inblick i hur det är där.
    Det har jag gjort flera gånger under barnens uppväxt, och det har gett en väldigt bra bild av hur förskolan är och hur det påverkar barnet. 
    Det kan ju vara väldigt stökigt och jobbigt för pojken på förskolan. Han kämpar hela dagen för att hålla ihop, kanske, och sen kommer stressen ut på natten. 

• Anonym (Trött mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-18 11:07:14 följande:

Låter som en stressreaktion. Då har man ju oftast lätt att somna men vaknar mitt i natten, jättestressad. Skulle kunna vara detta, stress av att börja förskolan.
    Även om han verkar trivas kan det ju vara jättestressande för honom. Han har ju också separationssvårigheter, och är ledsen på morgonen. 

Jag skulle prata med förskolan och om möjligt låta sonen gå kortare dagar. 

Han går redan ganska korta dagar 08-14.30, för att vi inte ville att han skulle gå så långa dagar i början när han fortfarande håller på att vänja sig vid förskolan. Kortare än så funkar tyvärr inte med jobb osv. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-18 11:15:12 följande:

Han går redan ganska korta dagar 08-14.30, för att vi inte ville att han skulle gå så långa dagar i början när han fortfarande håller på att vänja sig vid förskolan. Kortare än så funkar tyvärr inte med jobb osv. 

Följ med en dag och se hur det är på förskolan!

Min son blev mobbad på förskolan, utesluten från lek, och reagerade med ilska och våld. Det kom inte fram förrän jag var med en dag på förskolan, du kan inte fråga personalen, de kommer nog inte lyfta fram ev problem på förskolan , det får de inte.

Efter att jag varit med i förskolan och diskuterat med dem, så fick min son sitta i eget rum någon timme om dagen och en praktikant läste saga bara för honom, det hjälpte honom. Man gjorde också andra åtgärder för att han skulle komma in i leken.

• Anonym (Trött mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-18 11:09:39 följande:

Jag rekommenderar också att ni är med en hel dag på förskolan, det ger en bra inblick i hur det är där.
    Det har jag gjort flera gånger under barnens uppväxt, och det har gett en väldigt bra bild av hur förskolan är och hur det påverkar barnet. 
    Det kan ju vara väldigt stökigt och jobbigt för pojken på förskolan. Han kämpar hela dagen för att hålla ihop, kanske, och sen kommer stressen ut på natten. 

Under inskolningsperioden var både jag och hans pappa med honom i flera heldagar så vi vet att det är bra där och att han trivs och tycker att det är spännande. Vi får även uppdateringar varje dag från förskolan och det känns extra skönt när man får en glad bild på sin son och kan konstatera att han har det fint där. Men även om han har det bra så förstår jag att det är mycket nytt som behöver processas och det kommer väl fram under natten.

Tycker så synd om honom att han är så extremt ledsen och otröstlig och knappt får sova en blund. Det är ohållbart för oss också att inte alls få sova och kämpa nätterna igenom med skrik och stress. Jag hoppas innerligt att det här går över snart och att vi hittar något bra sätt att hantera det på så länge. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-18 11:29:52 följande:

Under inskolningsperioden var både jag och hans pappa med honom i flera heldagar så vi vet att det är bra där och att han trivs och tycker att det är spännande. Vi får även uppdateringar varje dag från förskolan och det känns extra skönt när man får en glad bild på sin son och kan konstatera att han har det fint där. Men även om han har det bra så förstår jag att det är mycket nytt som behöver processas och det kommer väl fram under natten.

Tycker så synd om honom att han är så extremt ledsen och otröstlig och knappt får sova en blund. Det är ohållbart för oss också att inte alls få sova och kämpa nätterna igenom med skrik och stress. Jag hoppas innerligt att det här går över snart och att vi hittar något bra sätt att hantera det på så länge. 

Ja,då är han kanske väldigt känslig för intryck, vissa barn är det. De behöver lugn och ro och stabilitet för att må bra.
    Förhoppningsvis blir det bättre snart! Det kan vara övergående, förhoppningsvis.

Men personalen får inte berätta om det inte är något som är bra på förskolan, det är viktigt att tänka på. Blir det inte bättre tycker jag ni skall följa med igen. 

• Agda90
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-18 10:37:16 följande:

Ja vi har testat allt det där. Det enda som funkar att avleda med en stund är tv:n, och då specifika barnprogram som han gillar. Men när vi slår av den efter en stund och ska försöka natta honom på nytt är han tillbaka på ruta ett igen med gråt och skrik. Han blir tokig redan när vi stänger av tv:n. Vi kan ju inte låta honom kolla på tv hela nätterna. 

Vagnen somnar han sällan i nuförtiden men vi kanske ska testa att ta en sväng med bilen. Men om han skulle somna i bilen undrar jag om vi skulle lyckas få ut ut honom och in i lägenheten igen utan att han vaknar... Kanske kan vara värt ett försök i alla fall för man blir desperat efter flera timmars sömnlöshet. 

Även om jag är för kreativa lösningar så hade jag nog inte valt bilen. Vill ni sätta er i den sitsen att behöva köra varje natt i ur och skur? Det blir rätt många mil och det blir rätt dyrt i slut ändan. 

När våra barn hade det tufft när de var små så brukade den föräldern som nattade lägga sig i barnets säng med barnet. Det fick bli så helt enkelt att jag eller maken fick lägga sig med barnet för natten under en period. Det var det enklaste sättet för oss att få nattsömn och det var ju det viktigaste. 
    Efter ett tag kunde vi smyga ut ur rummet efter en timme istället för att sova där hela natten.
  • TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2024-09-18 11:36:36 följande:
    Även om jag är för kreativa lösningar så hade jag nog inte valt bilen. Vill ni sätta er i den sitsen att behöva köra varje natt i ur och skur? Det blir rätt många mil och det blir rätt dyrt i slut ändan. 

När våra barn hade det tufft när de var små så brukade den föräldern som nattade lägga sig i barnets säng med barnet. Det fick bli så helt enkelt att jag eller maken fick lägga sig med barnet för natten under en period. Det var det enklaste sättet för oss att få nattsömn och det var ju det viktigaste. 
    Efter ett tag kunde vi smyga ut ur rummet efter en timme istället för att sova där hela natten.
    Ja, så gjorde vi också. Det är ju extra viktigt för barnet att få närhet nu när det uppplever separation från föräldrarna i förskolan. På natten vill barnet tanka trygghet. Att man ägnar sig mycket åt barnet i lugn och ro på eftermiddagen är ju också viktigt. Varva ner med lång sagoläsning i soffan tex. Absolut inga skärmar.
  • TvillingmammaVästgöte

Ryggmassage kan jag också tipsa om. När min son hade svårt att sova masserade jag hans rygg, då blev han djupt avslappnad och även lycklig och somnade oftast. Massagen ger både avslappning och fysisk kontakt som de små barnen behöver. 

• TvillingmammaVästgöte

En Sak till, jag antar att ni redan testar att låta honom sova med er i er säng när han blir otröstlig? 

Det har vi alltid låtit våra barn göra, då och då har de behövt tanka närhet på natten, efter tex en mardröm. Ända upp i tioåårsåldern har de de och då kommit till oss på natten.

• Anonym (Trött mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-18 11:34:21 följande:

Ja,då är han kanske väldigt känslig för intryck, vissa barn är det. De behöver lugn och ro och stabilitet för att må bra.
    Förhoppningsvis blir det bättre snart! Det kan vara övergående, förhoppningsvis.

Men personalen får inte berätta om det inte är något som är bra på förskolan, det är viktigt att tänka på. Blir det inte bättre tycker jag ni skall följa med igen. 

Oj visste inte att de inte får berätta om det är något som inte är bra. Är det om andra barn är involverade eller får de inte ens säga om vår son har varit extremt ledsen? Jag tycker att de har varit ganska ärliga hittills med hur han har mått under dagen.
  • Agda90
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-18 12:38:10 följande:
    Oj visste inte att de inte får berätta om det är något som inte är bra. Är det om andra barn är involverade eller får de inte ens säga om vår son har varit extremt ledsen? Jag tycker att de har varit ganska ärliga hittills med hur han har mått under dagen.
    Det är ju klart att de får och SKA berätta om något inte fungerar eller inte är bra med ditt barn på förskolan. Det de inte får berätta namn på andra inblandade barn. Om Nisse slår Kalle så får inte personalen säga att det var Nisse utan att det var ett barn. Sen kommer ju Kalle berätta hemma att det var Nisse som slog mest troligt. 
  • Anonym (Trött mamma)
    Agda90 skrev 2024-09-18 11:36:36 följande:

Vi ligger alltld i samma säng som honom och nattar honom, vi har aldrig kunnat bara lägga ner honom och gå ut. Han älskar när vi ligger bredvid, läser saga,  sjunger lite och stryker på ryggen. Oftast somnar han ganska snabbt så att vi kan smyga ut. Men även om vi sover med honom i hans säng hela natten eller om han sover med oss så vaknar han och är lika ledsen. Nu vaknar han ju även så snabbt efter han lagt sig så vi hinner inte ens gå och lägga oss själva.
  • Anonym (Trött mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-18 11:53:50 följande:

En Sak till, jag antar att ni redan testar att låta honom sova med er i er säng när han blir otröstlig? 

Det har vi alltid låtit våra barn göra, då och då har de behövt tanka närhet på natten, efter tex en mardröm. Ända upp i tioåårsåldern har de de och då kommit till oss på natten.

Vad mysigt med massage. Det ska provas!
    Vi tar alltid honom till vår säng vid första uppvaket för att han oftast somnar om fortast då och även för att vi vill ge honom närhet. 
  • Anonym (Trött mamma)
    Agda90 skrev 2024-09-18 12:39:46 följande:
    Det är ju klart att de får och SKA berätta om något inte fungerar eller inte är bra med ditt barn på förskolan. Det de inte får berätta namn på andra inblandade barn. Om Nisse slår Kalle så får inte personalen säga att det var Nisse utan att det var ett barn. Sen kommer ju Kalle berätta hemma att det var Nisse som slog mest troligt. 
    Ja jo så förstår jag ju att det är. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-18 12:38:10 följande:
    På många förskolor säger de att det har varit bra, men det kan vara olika . Många förskolechefer vill inte att personalen är helt ärlig, precis som inom alla andra verksamheter så vill man inte berätta om alla problem.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-09-18 12:42:30 följande:
    Vi ligger alltld i samma säng som honom och nattar honom, vi har aldrig kunnat bara lägga ner honom och gå ut. Han älskar när vi ligger bredvid, läser saga,  sjunger lite och stryker på ryggen. Oftast somnar han ganska snabbt så att vi kan smyga ut. Men även om vi sover med honom i hans säng hela natten eller om han sover med oss så vaknar han och är lika ledsen. Nu vaknar han ju även så snabbt efter han lagt sig så vi hinner inte ens gå och lägga oss själva.
    Testa ryggmassage. Och låt honom sova bredvid dig . 
  • TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2024-09-18 12:39:46 följande:
    Får och ska enligt vem? De flesta på förskolan gör vad deras chef säger att de skall göra. Precis som vi övriga.
Svar på tråden Vrålskrik och kaos i flera timmar på nätterna