• Tukt

Vad hände med det trevliga forumet?

Det finns i regel flera svar på varje fråga. Men en avgörande orsak hos Familjeliv var att det blev en plattform för mer eller mindre politisk påverkan. 

• Tukt

Problemen med tummarna är väl att de är anonyma och att ingen vet hur de ska användas...

• Tukt
    Anonym (Skatan) skrev 2024-09-18 11:12:27 följande:
    Precis. Så då kan de lika bra tas bort så får var och en själv avgöra vad som är relevant eller tramsigt. Och att man istället rapporterar inlägg som inte har med saken att göra så att någon moderator kan justera eller ta bort. 

Jämfört med andra forum tycker jag att Familjeliv är väldigt rörigt och svårt att navigera. Exempelvis med tummarna. När jag har blivit medlem på andra forum finns tydliga regler för hur de olika funktionerna ska användas och bryts dessa så modereras det och användare varnas/stängs av. Här verkar alla få härja fritt.
    Tror helt enkelt företaget bakom Familjeliv struntar i användarnas behov, i alla fall så länge annonspengarna tickar in. Det är ju en strikt kommersiell produkt till skillnad från många andra forum som drivs med en tydlig inriktning.
    Att det känns otrevligt i bland är såklart tråkigt. Det stora problemet är att detta blir en del av ett försämrat demokratiskt klimat och generellt högt tonläge. För att inte tala om de politiska krafter som kan använda det som en bas för hatretorik.
  • Tukt
    Anonym (DinA) skrev 2024-09-18 18:04:36 följande:

Herregud vilken larvig tråd. Är du lika lättkränkt i verkligheten?

Ett bra exempel på problemet.
  • Tukt
    Anonym (DinA) skrev 2024-09-18 19:41:45 följande:
    Att säga sanningen? 
    Det är trots allt ett diskussionsforum. Att sitta och skrika förolämpningar rakt ut är inte att diskutera, även om en själv tycker det är sant.
  • Tukt
    Anonym (DinA) skrev 2024-09-18 21:24:34 följande:
    Ett diskussionsforum där bara dina åsikter ska gälla? Knappast. Du får väl blunda och scrolla vidare så fort du råkar läsa något som kränker dig (vilket verkar vara typ varenda inlägg).
    Det är åter igen din tolkning, och inte en diskussion. Och att spela ut "kränkt-kortet" är lite väl gammalt för att det ska fungera. Bland de som faktiskt diskuterar är det en härskar teknik som är helt utdaterad.
  • Tukt
    Anonym (Bra fråga) skrev 2024-09-18 21:44:27 följande:
    Fast det var ju inte vad han sa. Inte för att jag gillar medlemmen Tukt nåt vidare men här har han faktiskt rätt. Att diskutera är en sak. Att vara direkt ohyfsad och slänga ur sig otrevligheter är nåt annat, något som många gånger kan ses som off-topic och mot reglerna. 
    Hur kan man inte gilla mig! Cool Men tack ändå!
  • Tukt
    Anonym (DinA) skrev 2024-09-18 22:50:14 följande:
    Tolkar inget utan läser bokstavligt det du och dina korkade "bros" skriver. Länge leve åsiktsfriheten! censur och annat trams som du och dina incelkåmpisar krigar förgäves för kommer bara ses som humor på er bekostnad. Du och Tukt spelar i samma loserliga.
    Det är här man kan börja märka att det finns en politisk agenda.  Ja utöver att man då inte faktiskt vill lära sig något av en diskussion.
  • Tukt

Jag undrar ofta om det är så att de som inte kan diskutera inte förstår, om  de struntar i det eller om det oftast är en politisk agenda bakom det.
    Bara för att man skriver några rader i ett forum, så är det ju inte med automatik en diskussion.

• Tukt
    Tyra myra skrev 2024-09-19 13:41:10 följande:

Fantastiskt att till och med den här tråden visar upp FL från både sin bästa och sin sämsta sida.

Det finns till och med de som delar in skribenterna i de "goda" och därmed erkänner att det finns "onda".  

Ställde en fråga angående detta, där jag frågade vad man menar med de "goda" men fick inget svar. Berodde detta på att man inte kunde svara? eller inte ville svara?. Har ingen aning men det tyder på att det finns de som blir irriterade när man tillrättavisar eller korrigerar sakfel, Som blir irriterade när man förstör deras lekplats genom seriösa inlägg.

Problemet som jag ser det är att det finns skribenter här som använder FL som sin lekplats.

Vet inte om någon pratat om onda eller goda, annat än de som inte förstår det här med diskussion. De som inte kan eller vill diskutera, kör gärna med det. Att folk säger emot och reagerar för att de är "godhetsknarkare" eller att det inte finns "yttrandefriget" och därmed heller inte demokrati.
  • Tukt
    Tyra myra skrev 2024-09-19 15:24:52 följande:
    Det handlar nog inte om yttrandefrihet och demokrati i det här fallet.  Knappast godhet heller, utan om utbyte av tankar och åsikter i en diskuterande form. 

Man behöver inte ha olika åsikter för att ha en diskussion men ofta har man en annan avvikande åsikt eller olika fakta man refererar till.  Det finns inga goda åsikter men den finns goda diskussioner, diskussioner som ger de medverkande något.

Att vara mot något är inte demokrati i sig, men möjligheten att få utrycka sin åsikt är det.
    Det jag menar är att folk säger saker, ofta rätt otrevligt inklusive personangrepp och så. Sedan tror de att det är en diskussion. Och när folk markerar mot beteendet så kommer ofta saker som yttrandefrihet och liknande upp som ett svar.
Svar på tråden Vad hände med det trevliga forumet?