Goneril skrev 2024-09-18 14:01:46 följande:
Jag har följt tråden ett par år, främst "känsliga rummet", jag läser inte sex- eller konstiga inceltrådar utan mest allmänna, ekonomi, juridik och lite samhällsfrågor såsom "Soc-omhändertagande". Jag har märkt, när det gäller de senare, att väldigt många är arga på "Soc" eftersom de omhändertar barn för familjehemsplacering på fel grunder enligt vissa trådstartare. När man läser ingressen till dessa trådar inser man emellertid snart att omhändertagande inte sker utan orsak. Hur agerar ni inför dessa trådar, läser ni dem? Åtgärder för att skydda barn från destruktiva miljöer är angeläget och det ständiga ifrågasättandet underminerar förtroendet för de sociala myndigheterna. Sen är förstås socialsekreterarna människor också och kan begå fel, men i många trådar skildras miljöer som är skadliga för barn, men det vill förstås inte trådstartarna medge. Uppenbara faktafel; hur agerar ni? Jag ser ibland horribla påståenden rörande ekonomi och försäkringar, jag har själv ett bank-och finansförflutet, och hur många gånger har jag inte förklarat att den som går i borgen är borgensman och den som lånar ut pengar, till exempel en bank, är borgenär. Hur långt sträcker sig skyldigheten att upplysa folk? Vad tycker ni?
Visst blir man ibland fundersam över dessa trådar, i bland känns det som om de vill provocera fram reaktioner som man senare kritiserar på oklara grunder.
Jag försöker vara saklig och förklara min ståndpunkt. försöker att inte ge mig in i fruktlösa diskussioner.
Speciellt när barn är inblandade är det svårt att inte uppröras och förhoppningsvis är kanske verkligheten inte riktigt så utstuderad, man kanske har brett på lite för att få sympatier.
Faktafel och påståenden som helt klart är felaktiga brukar jag påpeka men samma där. Jag ger mig inte in i några diskussioner när jag ser att kunskapen inte finns där. Vill man ta till sig korrekta fakta så är jag nöjd med detta, om inte så envisas jag inte.
Det är jättesvårt det här med att förmedla kunskap till någon som inte vill ha den.
I de fall jag märker att TS har ett ärligt uppsåt försöker jag att hålla en öppen diskussion och struntar i okunniga inlägg.
Vet inte om jag lyckats förklara mina ståndpunkter. Hoppas det framgår något sådär hur jag tänker