Har jag fetma?
Jag är 162 och väger 106 kilo.
Jag är 162 och väger 106 kilo.
BMI 40 syns. Jag vet, jag har bmi 40+. Jag har haft bmi 50+. Enligt nya bmi har jag just nu 44,6, högsta jag har haft enligt nya bmi är 52,2. Enligt gamla bmi är siffrorna 43,4/50.8
Däremot, beroende på hur man klär sig och hur fettet sitter, kan folk ha svårt att avgöra exakt hur tjock man är, åt båda hållen så att säga. Man kan ju tycka att till exempel undersköterskor som hämtar kläder på sjukhusen och expediter i klädaffärerna ska kunna ha någolunda hum, men för mig gårfolk hela tiden bet på mina storlekar. Jag har fått både för stort och för smått.
Till exempel har jag, trots så stor övervikt, en midja:höftkvot på endast 0.81. För visso för mycket för kvinnor, men bara med 0.01. Det gör att jag ser smalare ut än jag är. Jag har också rejäl byst och hyfsat breda axlar. Kort som jag är är det skitjobbigt att hitta kläder.
Ja, du har enligt BMI fetma. Jag med har haft ett BMI som sa att jag hade fetma. Jag såg dock inte ut som många andra med den graden av fetma/BMI. Min övervikt har varit väldigt jämt utspridd över kroppen eller vad jag ska säga. Jag har också alltid tränat och sett ganska muskulös ut, inte haft så mkt mage exempelvis men ganska mkt fett om armar/ben.
Men jämför jag mitt utseende idag (BMI 25) så såg jag ju förstås otroligt mkt större och fetare ut när mitt BMI var uppe på 35. Man blir lite blind för hur man ser ut?
Ja, du har enligt BMI fetma. Jag med har haft ett BMI som sa att jag hade fetma. Jag såg dock inte ut som många andra med den graden av fetma/BMI. Min övervikt har varit väldigt jämt utspridd över kroppen eller vad jag ska säga. Jag har också alltid tränat och sett ganska muskulös ut, inte haft så mkt mage exempelvis men ganska mkt fett om armar/ben.
Men jämför jag mitt utseende idag (BMI 25) så såg jag ju förstås otroligt mkt större och fetare ut när mitt BMI var uppe på 35. Man blir lite blind för hur man ser ut?
Jag tror att TS bara har kraftig benstomme.
Man är ju byggd olika, fett sätter sig på olika ställen för olika. Ingen kunde tro jag vägde så mkt som jag gjorde, inte ens läkarna, men jag håller med om att man blir lite blind för hur man faktiskt ser ut.
Och idag säger alla att jag är så smal och klädstorleken och vågen talar om att jag inte är tjock men jag känner mig fortfarande tjock. Skevt är det och nåt jag får jobba med hela tiden.
TS, det är i alla fall så värt att ta tag i sin övervikt, sök hjälp om du känner att du vill ta tag i det. Man mår så mkt bättre i en lättare kropp. Jag mådde inte dåligt innan, men känner ändå att jag mår så mkt bättre med ett lägre BMI.
Testat på att dricka enbart vatten och äta grönsaker och frukt med lite yougute?Och att motionera 1 timme per dag?
Grav fetma. Med din längd är de flesta kvinnor överviktiga redan vid 58 kg.
Då är det verkligen hög tid att du tar tag i din hälsa!!
Se över vad du äter, ta bort skräpet (socker, bröd, pasta, chips t.ex.). Ät bra protein - fisk, kyckling, nötkött, grönsaker - ju färggladare desto bättre. Ät rätt typ av fett - smör och olivolja kommer du långt med. Ät riktig mat!
Vad gäller motion så börja med NÅGOT istället för att tro att du kan gå på ett pass på gymmet på 1 timme.
Bestäm dig att du ska en viss runda varje dag och GÖR DET! För att komma igång så börja med 15 minuter första veckan och öka det succesivt.
Jag bryr mig inte direkt om vad vågen säger eller vad ditt BMI är men att du knappt orkar röra dig - DET är alarmerande!
Ta hand om dig!!!
Ja du har sjuklig övervikt som är en hälsofara.