• Anonym (Tjooobreee)

    Osäker på hur min dotter blir behandlad på förskolan

    Hej! Min dotter är 3,5 år snart och hon har alltid överlag trivts på förskolan. dem har varit tre flickor som lekt tillsammans (suck) men hennes ?bästa? kompis föyttade upp till ?stora barnen? i tidig våras och sen hon lämnade har den andra flickan i trion varit lite vemodig till att leka med med min dotter. Efter ett tag började jag höra utav min dotter att hon inte vill leka med henne och andra saker. jag har också märkt att dem inte leker vid lämning/hämtning. den tredje flickan som flyttade var saknad av min dotter men dem sågs en del på lekplatser så att det var ändå roligt. vill tillägga att när jag frågat läraren om deras relation på förskolan då min dotter sagt det ena med det tredje så får jag till svar ?nä men dem leker jättefint och utförliga lekar osv?. sen efter sommaren och lovet så har min dotter flyttat upp till den stora avdelningen och nu är trion återförenad. Min dotter var så lycklig över tanken att träffa den tredje flickan igen och gå i samma klass men nu verkar det som om min dotter hamnat lite utanför. eller det är åtminstone så jag tolkar vad hon berättar för mig ?jag får inte komma hem till dem? ?xxxxx säger bara dumma saker?, ?jag får inte sitta med dem. jag satt med fröken?. det hon berättar för mig får det att låta som att hon hamnar utanför om och om och att ibland sägs det dumma saker. 

    men nu till tvisten. enligt lärarna så har dem inte hört nånting om att någon blir utanför, säger nåt dumt osv. dem leker jättefint och tillsammans. sen att dem sitter ifrån varandra vid lunch tex beror enligt lärarna på att dem busar för mycket Och behövs hållas lite isär just då. Att det inte finns tid för mycket fri lek då varje timma har sin rutin och då känner jag mig så splittrad och osäker? varför säger då min dotter detta? hon har ett bra minne, kan det vara som så att det har sagts ett fåtal ggr men hon glömmer inte och upprepar det som att det händer varje dag? hennes pappa säger att han aldrig har hört nåt från henne om detta? och det kommer från ingenstans, det är inte så att jag ställer pressande frågor.. eller är det sant? jag tar ju upp detta gång på gång med lärarna och har lite av en klump i magen men dem säger att dem leker jättefint och att hon är nöjd och har skoj med kompisar osv. vad ska jag tro? jag vet ju liksom inte exakt vad som försiggår där. ser ju bara en fraktion av dagen vid hämtning och sen brukar hon säga detta till mig vid läggning och jag tröstar allt vad jag kan och säger att ?jag ska prata med fröken? men dem menar på att allt är bra!? 

    tycker i övrigt skolan är bra, lärarna kommunicerar fint och inga konstigheter där. Vad hade ni gjort om ni varit mig? 
  • Svar på tråden Osäker på hur min dotter blir behandlad på förskolan
  • Räkan77

    Det är nog bättre om du guidar din dotter i hur det är att gå på förskola och vara med andra. Att ibland så måste man sitta med fröken, det kan vara bra att umgås med fler, om någon är dum så ska hon direkt gå till en vuxen mm.

    Det är inte hållbart att du gång på gång pratar med personalen om vad din dotter berättar för dig. Du får lita på personalen som säger att det funkar eftersom du har förtroende för dem.

    Om din dotter verkar nöjd vid lämning och hämtning så är det ett tydligt tecken på att jon mår bra i förskolan. Sen kan det ju vara jobbigt när ens kompis inte vill leka lika mycket som förut, men det är nåt många barn behöver gå igenom och lära sig av.

  • Lavendel85

    Vi har en grabb vars bästa kompis på förskolan flyttade till en äldre grupp när han var strax under 4. Vi var jätteoroliga och frågade varje dag om hur det gick, om han hade någon att leka med osv. När vi hämtade så brukade han se ensam ut, och när vi frågade honom så sa att han brukade vara mest själv, eller ville inte nämna vilka han lekte med.

    Men enligt förskolepersonalen så hade det blivit jättebra för honom, han hade lärt sig att börja leka med andra. Nu såhär i efterhand så tror jag bara det tog honom ganska lång tid att själv inse att han hade hittat andra att leka med. Han ville liksom inte erkänna det, för i hans huvud var det fortfarande bästa kompisen som gällde. :) Och nu 1 år senare har vi sett att han faktiskt har blommat ut lite och kan umgås med flera (han har annars alltid varit väldigt blyg, haft svårt för att ta kontakt med andra barn osv).

    Det jag vill säga är att det kan vara svårt att tolka vad ens barn säger i den här åldern. De har nog en uppfattning i sitt huvud som inte riktigt stämmer, eller som bara reflekterar en jätteliten del - allt som går bra tänker de ju inte på. :) Så jag skulle inte vara orolig om ditt barn verkar trivas och allt verkar bra vid hämtning/lämning! 

Svar på tråden Osäker på hur min dotter blir behandlad på förskolan