Anonym (Ditt val och ditt ansvar) skrev 2024-09-17 17:10:40 följande:
Jag skriver bl a:
" inom detta råder fullkomlig jämställdhet och det är lika mellan könen "
Hur kan du få dessa mina ord till att jag skulle omyndigförklara män???
Vem annan än du själv är ansvarig för dina egna livsval?
Om du eller någon annan kvinna gör sitt eget val att som pappa till sina barn välja en man som inte tar sitt ansvar, en man som inte ens grejar sin vardag,
vem menar du ska vara ansvarig för ditt/deras val av man?
Och t o m om du gör ditt val att skaffa barn med en man som behöver någon form av hemstödjande, vem menar du skulle vara ansvarig för ditt val av man?
Att få barn är en enorm omställning av livet, man får helt enkelt lov att skärpa till sig i sina eventuella svagheter, jag och min man klarade det utmärkt men hur skulle jag kunna veta innan att han skulle göra det? Och hur kunde han veta att jag skulle bli mindre slarvig?
Ingen frågade mig och jag frågade inte honom för jag förutsatte att eftersom han är mogen nog att klara ett avancerat yrke så skulle han nog ratta familjelivet också. Men om han inte hade gjort det då, hade det då varit mitt fel? Eller hans fel om jag valde att strunta i att bli mer ordningssam? Han visste tex att jag gillade att jobba sent på kvällarna och sen ta en promenad på stan, hade det varit hans fel om jag valt att fortsätta med det och lämpa över alla hämtningar på förskolan på honom, han visste ju? Han visste också att jag är extremt oorganiserad gällande hem och hushåll. Hans fel om jag fortsatt strunta i om det finns rena kläder?
Det är inte lite ansvar du lägger på kvinnor att förväntas förutse om ens partner vill anpassa sig till livets förändringar. Att prata om ett eventuellt ansvar för att kunna spå in i framtiden är väldigt, hm, unket. Man har ansvar för att se till att livet fungerar för sig själv och sina barn. Det är ingen annans ansvar.