• Anonym (Pappadrömmar)

Medförälder/spermadonation

Hej!

Vet inte om medförälder är rätt ord, men ni förstår förhoppningsvis andemeningen. Jag lever i en relation, är bonus förälder och har efter flera års försök strandat i att det blir inga barn för oss, vare sig på egen hand eller IVF.

Jag har en sån oerhörd barnlängtan, och innan från ställs så är ingen av oss främmande för adoption. 

Är det någon som har erfarenheter av det som jag tror kallas regnbågsfamilj/medförälder? Är det något som skulle kunna vara applicerbart på våran situation? 

Har tänkt länge på spermadonation, men vill gärna få vara en del av barnets liv mer än så.

• Svar på tråden Medförälder/spermadonation
  • SvenOlsson

Jag läste ditt inlägg häromdagen, men jag förstod inte er situation. Är ni ett heterosexuellt par som inte kan få barn pga kvinnlig faktor? Jag är själv spermiedonator och för mig finns det inte på kartan att blanda mig i barnens liv. Mina egna barn är vuxna och jag känner mig klar med den delen av mitt liv.

Det vore inte bra för någon att donera om du tvärtom längtar efter att bli pappa. Medförälder är ju en annan sak, om ni kommit överens om delat ansvar från början. Det kan säkert fungera alldeles utmärkt. Fast vore det inte i första hand ett alternativ att få ett eget barn genom äggdonation?

• Anonym (Pappadrömmar)

Kanske lite otydligt men ja precis, som det verkar kvinnlig faktor, och ja vi har pratat om ägg donation men det är inte ett alternativ längre. 

Svar på tråden Medförälder/spermadonation