• Anonym (Anonym)

Jag ångrar ett beslut som jag tog för väldigt många år sedan

För mer än 20 år sedan började jag chatta med en person på msn som bodde i andra sidan av landet och vi passade ihop väldigt bra och vi pratade mycket under ett och ett halvt år och vi hade planerat att träffas hos personen men jag blev utbränd av arbetet efter jag knappt hade orkat klara skolan så jag fick stanna hemma istället för att åka och träffa personen. Tyvärr blev jag tvungen att bryta kontakten med personen för jag mådde dåligt av att vi inte kunde vara ihop eftersom avståndet var för stort och hon var ett eller två år yngre och hade inte gått klart skolan och att jag var utbränd. Jag ångrar att jag inte kunde vara kompis med personen ens för jag mådde dåligt av tanken att det inte blev nåt och min utbrändhet förstörde mycket så jag fick säga farväl och ta bort kontakten. Önskar jag kunde bett ordentligt om ursäkt till personen men e mejl adressen används inte nu. Mår dåligt av detta och undrar om tips för att kunna förlåta mig själv. Jag saknar att skriva till personen som en vän.

• Svar på tråden Jag ångrar ett beslut som jag tog för väldigt många år sedan
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (poh) skrev 2024-09-16 13:23:56 följande:

Det här är garanterat inget som personen funderar på idag. Enda problemet här är spöket i ditt huvud. Att du mår så dåligt över detta många år senare tyder på att du behöver ta tag i din psykiska hälsa.

Jag misstänkte att det bara var min ångest som gör att jag mår dåligt över det. Tack.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-09-16 14:09:00 följande:

Väldigt rörig text. Svårläst. Men försök inte tänk på det. 

Jag var väldigt trött när jag skrev det så det blev lite rörigt. Tack jag skall försöka.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-09-16 14:28:54 följande:

Lev inte i det förgångna. Lev i nuet. 

romantiserar man dåtiden och känner nostalgi fastnar man i grubblerier och i tiden. 

Det är svårt att bara släppa men jag får jobba på det. Minns inte hur jag sa upp kontakten och är orolig ifall jag lovade att höra av mig när jag mådde bättre och i så fall glömt bort det. Jag var väldigt utmattad då så jag minns helt enkelt inte och så blir jag orolig att jag sårat personen mer än jag vet. Jag önskar att personen visste att det var min psykiska ohälsa som gjorde att det blev fel. Jag ville aldrig såra personen.
    Sthlm78 skrev 2024-09-16 14:57:07 följande:

Jag förstår dig
    jag går också och tänker på en gammal förälskelse

Jag tänker mest på att jag sårat personen. Tråkigt att höra att du fastnat i grubblande också.

• Anonym (Tyra)

Tycker det låter som att du har ett väldigt stort hjärta om detta nu stör dig så mycket decennier efter att det hände. Och helt ärligt är det en bagatell i jämförelse med hur illa många andra beter sig.
    Tror du att du kan hitta henne på något sätt? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-09-16 21:28:28 följande:

Tycker det låter som att du har ett väldigt stort hjärta om detta nu stör dig så mycket decennier efter att det hände. Och helt ärligt är det en bagatell i jämförelse med hur illa många andra beter sig.
    Tror du att du kan hitta henne på något sätt? 

Tack det var snällt sagt. Jag har namn och kanske skulle kunna hitta henne men jag vill inte riskera att skrämma upp henne. Samtidigt hade jag velat göra rätt för det jag gjorde fel men jag vill absolut inte göra henne illa. En kompis hade varit en sak att söka upp men när det var mer än så kan det då inte ses på ett helt fel sätt när någon letar upp en? Även ifall det bara är för att be om ursäkt?

Jag är medveten om att det jag gjorde inte är så farligt om man jämför med vad andra har gjort men för mig är det illa och jag skulle aldrig betett mig så som jag gjorde då om det inte vore för att jag mådde så dåligt.
  • Anonym (poh)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-16 23:14:38 följande:
    Tack det var snällt sagt. Jag har namn och kanske skulle kunna hitta henne men jag vill inte riskera att skrämma upp henne. Samtidigt hade jag velat göra rätt för det jag gjorde fel men jag vill absolut inte göra henne illa. En kompis hade varit en sak att söka upp men när det var mer än så kan det då inte ses på ett helt fel sätt när någon letar upp en? Även ifall det bara är för att be om ursäkt?

Jag är medveten om att det jag gjorde inte är så farligt om man jämför med vad andra har gjort men för mig är det illa och jag skulle aldrig betett mig så som jag gjorde då om det inte vore för att jag mådde så dåligt.
    Ni har inte ens träffats. Ni var inte "mer än kompisar". Att kontakta en chattkontakt så här många år senare kommer att få dig att se ut som ett riktigt psyko.
  • Räkan77

Hon kanske blev sårad då och förstod kanske inte att det var pga psykisk ohälsa somn du sa upp kontakten. Men nu är hon 20 år äldre och förstår varför det blev som det blev. Hon har definitivt förlåtit dig och högst troligt gått vidare i sitt liv.

Satsa på att skapa kontakter med människor här och nu.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (poh) skrev 2024-09-17 08:32:36 följande:
    Ni har inte ens träffats. Ni var inte "mer än kompisar". Att kontakta en chattkontakt så här många år senare kommer att få dig att se ut som ett riktigt psyko.
    Haha ja det var ju därför jag skrev som jag gjorde innan och det är därför jag inte kontaktat personen heller. Jag frågade bara vad personen som jag citerade menade. Ifall jag hade missuppfattat nåt.

Du fattar väl vad jag menade med mer än kompis? Jag menar att det är en sak att söka upp en gammal kompis men det är något helt annat att söka upp en person man hade intentionen att bli mer än så med även ifall det inte blev nåt.
    Räkan77 skrev 2024-09-17 08:40:37 följande:

Hon kanske blev sårad då och förstod kanske inte att det var pga psykisk ohälsa somn du sa upp kontakten. Men nu är hon 20 år äldre och förstår varför det blev som det blev. Hon har definitivt förlåtit dig och högst troligt gått vidare i sitt liv.

Satsa på att skapa kontakter med människor här och nu.

Tack jag hoppas hon förstår det. Inte mycket mer jag kan göra än att försöka förlåta mig själv också.
  • Anonym (Anonym)

Tack för alla svar. Jag kommer fortsätta jobba på att släppa det och försöka vara snällare mot mig själv och inte fokusera för mycket på mina misstag. Ha det så bra alla.

• Anonym (Tyra)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-09-16 23:14:38 följande:

Tycker inte det är creepy om man gör det på rätt sätt. Du måste dock göra det på ett sätt som sätter noll press på henne. Ställ inga frågor, be henne inte om något och säg inget mellan raderna. Räkna med att hon har barn och är lyckligt gift och inte vill ha något med dig att göra. Skulle du kunna klara av det? 
Svar på tråden Jag ångrar ett beslut som jag tog för väldigt många år sedan