Anonym (Lyrka) skrev 2024-10-21 11:59:43 följande:
Har följt denna och september-tråden men inte skrivit något förrän nu. Det verkar som att de flesta både tar ÄL-test och tempar. Själv använder jag bara en app där beräknad mens och ÄL står med, har regelbunden mens (kan diffa några dagar). Vet egentligen inte säkert när ägglossning sker (eller ens om). Har tänkt att jag blir för stressad med alla tester, men får kanske ge det ett försök nästa månad om det inte tar sig denna. Ska nog ta ett testa tidigt imorgon, BIM på söndag.
Men till frågan. Kan någon förklara ENKELT hur tempningen fungerar? Varför temp och ÄL-test? Räcker det inte med test? När jag läste i trådar när jag blev gravid med min första vill jag minnas att jag inte alls läste mycket om temp.
Din basala kroppstemperatur stiger när progesteronet ökar i kroppen, vilket sker EFTER ägglossning. Därför får du en förhöjd kroppstemp efter ägglossning och ungefär fram till mens, så det är ett sätt att bekräfta att ÄL har skett. Ägglossningstest är ingen garanti för ÄL. Det är bara ett tecken på att kroppen försöker ägglossa, men om allt går som det ska släpper ett ägg inom ca 12-48 h efter positivt test. Dock ingen garanti som sagt. Temp är ett säkrare tecken på att ÄL har skett. Viktigt att du mäter med en termometer med två decimaler och att du mäter innan du kliver ur sängen på morgonen, och samma tid varje dag. Tempen kan annars spela dig ett spratt om rutinen ändras, samt om du är sjuk eller har druckit alkohol kvällen innan.
Hoppas det makes sense 😊😊 och annars bara ställ fler frågor!