Inlägg från: Anonym (Iout) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Iout)

Hjälp!! Misstänker adhd/autism

Har du läst om de diagnoserna specifikt för flickor? Om inte så kan det vara bra. Det finns bra föreläsningar på YouTube. 

Bra att tänka på är att det är vanligt att dessa barn (särskilt flickorna) kan bete sig normalt i förskola och skola men visar desto mer symptom hemma. Det finns en gammal uppfattning att om barnet kan hålla ihop i förskolan/skolan så är det inte npf utan dålig uppfostran. Den missuppfattningen kan du, om du har otur, stöta på i både skolan och vården. Men stå i så fall på dig. 

• Anonym (Iout)

Tips på folk att läsa/lyssna på: Lotta Borg Skoglund, Maria Bühler, Svenny Kopp. 

• Anonym (Iout)

Svart bälte i föräldraskap är en bok med många konkreta och praktiska råd. Jag har inte läst hela, men den verkar bra. 

• Anonym (Iout)

Jo, en sak till! Jag blev väldigt nedslagen av alla vuxna kvinnor med npf som lider av psykisk ohälsa. Mina tankar om det nu är att de som är vuxna idag växte upp under en tid när kunskapen om flickor med npf var så gott som obefintlig. Det ser annorlunda ut idag och jag bedömer att våra flickor har större chans att få hjälp att förstå sig själva och hantera sin omgivning. Bara det att du som mamma redan när ditt barn är så här litet reflekterar över att hon kan behöva särskilt stöd är ju en enorm hjälp för henne jämfört med de idag medelålders kvinnor som inte alls alltid möttes av den förståelsen när de var små. Jag tror på våra tjejer och deras framtid! 

• Anonym (Iout)
    Anonym (Frågar) skrev 2024-12-05 01:21:13 följande:
    Vem har skrivit den?
    Lotta Borg Skoglund (psykiater) och Martina Nelson (psykolog). 
Svar på tråden Hjälp!! Misstänker adhd/autism