• Anonym (Desperat pappa)

Får exet reda på sossanmälan jag får, trots hon har ensam vårdnad helt

Hej  min ex flickvän har fått vårdnaden om vår son.
    jag skrev in mig på psyk häromveckan. 

pratade med soss och dom sa att eftersom barnet inte är ?mitt ansvar? eller ja under mitt beskydd eller ?står på mig? ja ni fattar. Så går inte sossanmälan till henne.utan bara till mitt andra barns mamma.
    man får det automatiskt når man skriver in sig på Psyk, jag mådde inte bra o skrev in mig. 

hon säger nu att soss ringt ändå men vägrar nämna namn. Tror hon fått reda på det på annat håll. Men har ni erfarenhet av detta? Barnet är ju helt avskrivet från mig. 

tavlsam för svar 

• Svar på tråden Får exet reda på sossanmälan jag får, trots hon har ensam vårdnad helt

Jag har delad vårdnad med mamman till mitt andra barn, ville bara tillågga. 

Hade några timmar en dag i veckan, men sen jag låg På Psyk har jag inte ens fått prata k telefon med henne

• Anonym (S)

Vänta!? Får man automatiskt dn orosanmälan om man skriver in sig på psyk? Vad sjukt!! Det borde bedömas i varje enskilt fall. Det är ju jättebra att man inser själv att man inte mår bra och vänder sig till vården. Det är ansvarsfullt att ta tag i det. Värre att må dåligt och inte söka hjälp. 

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-09-15 00:32:15 följande:

Vänta!? Får man automatiskt dn orosanmälan om man skriver in sig på psyk? Vad sjukt!! Det borde bedömas i varje enskilt fall. Det är ju jättebra att man inser själv att man inte mår bra och vänder sig till vården. Det är ansvarsfullt att ta tag i det. Värre att må dåligt och inte söka hjälp. 

Hur vet de att personen har barn undrar jag? Så att de orosanmäler till soc? Det kanske inte framgår på vårdbesöket att personen har barn

• Anonym (M)

Alla sjukdomar borde i så fall vara anledning till oro och därmed orosanmälan. Vem vet vilka slitningar inom familjerna som det kan ge upphov till. Eller försvagad föräldraförmåga
  • Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2024-09-15 15:12:06 följande:

Hur vet de att personen har barn undrar jag? Så att de orosanmäler till soc? Det kanske inte framgår på vårdbesöket att personen har barn

Det finns registrerat i befolkningsregistret. Det är väl begränsat hur mycket man kan få tillgång till som vanlig allmänhet, men vård och socialtjänst lär ju ha möjlighet att få ut sådana uppgifter.
  • Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2024-09-15 15:49:36 följande:
    Det finns registrerat i befolkningsregistret. Det är väl begränsat hur mycket man kan få tillgång till som vanlig allmänhet, men vård och socialtjänst lär ju ha möjlighet att få ut sådana uppgifter.
    Om man har barn är offentliga uppgifter även för allmänheten. Men det jag undrar är hur läkarna/vårdarna vet det, kollar de upp varenda patient de får, om personen har barn?
  • Anonym (Tänk på barnen)

Jag tycker nog det är viktigt att vårdnadshavaren vet om att den andra föräldern mår urdåligt.

Inga barn är hjälpta av umgänge med en förälder som beter sig coco loco eller inte ens kan ge dem mat för att den ligger och glor i väggen deprimerad.

• Anonym (A)

Inlagd, inte inskriven. Viktig skillnad.
  • Anonym (Kim)

När du blir inlagd så är vården enligt lag skyldig att sk göra barn på tal och meddela socialtjänsten att det finns psykiskt ohälsa i familjen. Det ska vara till stöd och hjälp inte stjälp. Hjälpa till i föräldrarollen när någon är vissen. Man behöver se till barnens bästa. Det handlar inte om något straff eller att man förlorar sina barn utan det är något som är rutin och enligt lag. Inget konstigt alls. Jättebra att du tagit tag i din hälsa. Det kommer att gå bra. Fokus på att ditt mående. Du fixar det! 

• Anonym (M)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-15 18:36:41 följande:

När du blir inlagd så är vården enligt lag skyldig att sk göra barn på tal och meddela socialtjänsten att det finns psykiskt ohälsa i familjen. Det ska vara till stöd och hjälp inte stjälp. Hjälpa till i föräldrarollen när någon är vissen. Man behöver se till barnens bästa. Det handlar inte om något straff eller att man förlorar sina barn utan det är något som är rutin och enligt lag. Inget konstigt alls. Jättebra att du tagit tag i din hälsa. Det kommer att gå bra. Fokus på att ditt mående. Du fixar det! 

Det är inte bara psykisk ohälsa som gör någon vissen. Alla sjukdomar kan försvaga föräldraförmågan och ge upphov till behov av stöd och hjälp. Så med det resonemanget borde det ske per automatik även vid somatiska sjukdomar, som kan vara nog så tungt.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (M) skrev 2024-09-15 22:50:31 följande:
    Det är inte bara psykisk ohälsa som gör någon vissen. Alla sjukdomar kan försvaga föräldraförmågan och ge upphov till behov av stöd och hjälp. Så med det resonemanget borde det ske per automatik även vid somatiska sjukdomar, som kan vara nog så tungt.
    Ja det håller jag med om. Många sjukdomar gör en tillfälligt vissen. Även en del psykiska kan vara tillfälliga. Riktigt tufft för den som har begränsat kontaktnät runt sig. Tillfälliga stödinsatser borde finnas mer tillgängligt. 
Svar på tråden Får exet reda på sossanmälan jag får, trots hon har ensam vårdnad helt