• Anonym (Bilism)

Samåka med vän - hur räknar vi ut ersättningen?

Hej,

Jag har börjat samåka med en vän till och från jobb. Tidigare körde jag själv till jobbet på 30 min, nu tar hen sig till en designerad plats där jag hämtar upp hen och på eftermiddagen kör jag hen nästan ända hem. Omvägen varje dag totalt landar på ca 7 km och 15 minuter. 

Jag/vi vet inte hur vi ska tänka kring ersättning för detta. Är det vettigt att dela på hela kostnaden för bränsle och trängselskatt? Även om dealen inte är dörr-till-dörr så att säga. Eller är det mer rättvist att hen betalar endast för omvägen (själv i så fall) och i så fall även nån sorts ersättning för tiden det tar mig extra? 

Ibland klaffar inte våra arbetstider och vid de tillfällena funderar vi på om det är rimligt att kollektivtrafikkostnaden då dras av från totalen. 

Vill hitta ett upplägg som känns rimligt för oss båda!

• Svar på tråden Samåka med vän - hur räknar vi ut ersättningen?
  • Anonym (Mia)

Vad är alternativet för din kollega, kollektivtrafiken? 

Minst 350 kr, då har jag räknat 0,7 km gånger 25 kronor gånger 20 dagar. Det borde vara en bra bit under vad hon betalar för ett busskort. 

• Anonym (Bilism)

Hens alternativ är kollektivtrafik, men det hade kanske tagit en timme, eller samåkning med partnern istället för mig, men då blir vardagspusslet lidande. #2 tänker du att det är vettigt att hen bara betalar för min omväg? Det jag kan tycka är lite orättvist med det är ju att jag inte ?tjänar? något på att pussla med samåkningen och skjuts. Det är ändå ca 20 min varje dag av min tid. 

• Anonym (SA)

It ska betala hälften av vad it sitter i din bil tillsammans med dig, samt hela ersättningen för vad din extrarunda blir! Jämför med om du åkt ensam!

• Aliona

Jag hade nog för enkelhetens skull bara begärt hälften av kostnaden för att köra till jobbet, från mitt hus till arbetsplatsen via där du hömtar upp. 

Vill man vara petig och göra det svårare för sig så får sen skjutsade betala hela omvägen och sen delar man på kostnaden för den gemensamna körsträckan. 

Ersätta för tiden tycker jag är lite over the top. Det är inte taxi det handlar om. Båda vinner ju på samåkningen, genom att kostnaden delas, och man får trevligt sällskap. Dessotom blir det oerhört svårt att sätta pris på tiden. Vilken taxa ska man använda? Genomsnittllig taxichaufför lön? Eller lönen du har på jobbet? Nej, släpp den delen. Den skjutsade kan väl bjuda på kaffe eller bullar i bilen då och då för att visa uppskattning. 

• Jemp

Antingen dela på hela kostnaden, alternativt räkna omvägen+hälften av sträckan ni åker gemensamt. Det blir ju lite onödigt krångligt dock. 

Egentligen bör ju även slitage ingå, dvs räkna på 25kr/mil, inte bara bränslekostnaden.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Bilism) skrev 2024-09-13 18:36:22 följande:

Hens alternativ är kollektivtrafik, men det hade kanske tagit en timme, eller samåkning med partnern istället för mig, men då blir vardagspusslet lidande. #2 tänker du att det är vettigt att hen bara betalar för min omväg? Det jag kan tycka är lite orättvist med det är ju att jag inte ?tjänar? något på att pussla med samåkningen och skjuts. Det är ändå ca 20 min varje dag av min tid. 

Jag skrev minst. Vad säger hon?
  • Tom Araya

Det mest rimliga enligt min mening är att hon betalar hela kostnaden för omvägen och hälften för resterande.
    Den delen som är extra för enbart hennes behov kan man fundera på om det ska vara motsvarande milersättning snarare än bara bränsleersättning, eftersom det förstnämnda omfattar även andra kostnader för bil.

De dagar ni jobbar olika tider och hon reser med vanlig kollektivtrafik behöver ingen ekonomisk reglering ske, utan ni betalar era egna resor.

Därmed inte sagt att detta sätt är det enda rätta, utan det bestämmer ni själva.

Svar på tråden Samåka med vän - hur räknar vi ut ersättningen?