• Anonym (Majsan)

Graviditetsillamående

Hej,

Jag har under en längre tid kämpat för att bli gravid. Efter flertal IVF är jag äntligen gravid i vecka 7. 

Sedan jag var liten har jag haft fobi för illamående samt kräkningar. Jag har nu börjat kräkas flera gånger om dagen samt ständigt illamående. Jag har testat primperan, lergigan, Lergigan comp och Xonvea- inget hjälper. 

Jag har börjat få tankar på att göra abort då jag inte står ut med att må som jag gör. 

Finns det någon här som varit eller är i samma situation? 

• Svar på tråden Graviditetsillamående
  • Anonym (.)

Du kommer klara dig igenom det! Fortsätt försöka hitta en lösning med din bm och läkare. Kanske någon form att samtalsstöd kan hjälpa dig ta igenom det. 

Illamåendet kommer att gå över, sorgen att vara barnlös är mycket jobbigare ❤️

• Anonym (S)

Fy så jobbigt! Kanske inte är någon tröst då det är skitjobbigt när man väl är i det. Har du tur så försvinner snart illamåendet. De graviditeter jag mätt illa har det pågått bara några veckor. Där och då kändes det som en evighet men mådde bra större delen av graviditeterna. 

Prata med någon om hur du känner, du kanske kan få någon hjälp med KBT, kanske få råd om att minska illamåendet, eller få annan medicin. 

Saker som funkar för mig när jag mådde illa var att inte vara så varm (hålla mig lite kallare), vila mycket, äta lite men ofta (hade brdö eller kex nära till hands så jag kunde tugga lite då och då), något som fungerade förvånansvärt bra var åksjukearmband. Har du testat det?

Svar på tråden Graviditetsillamående