Älskarinnan frågar - skall frun få veta att han fortsatt med mig?
Cathariiina skrev 2024-09-14 13:27:01 följande:
Fast detta "hon har rätt till". Jag är rätt säker på, att när en älskarinna går och berättar för frun, så handlar det ALDRIG om någon omtanke om frun. För hade hon känt någon omtanke om frun, så hade hon låtit bli hennes man från början. Det säger sig självt. Nä, det handlar bara om hämndlystnad mot mannen, som i slutändan inte valde henne (älskarinnan). Och kanske svartsjuka och hat mot frun också, för att hon "vann".
Detta är också en sådan där sak som mänskligheten måste lära sig någon gång: att mannen väljer så gott som aldrig älskarinnan. Och gör han det någon gång, så brukar det inte hålla länge ändå. För relationen var förstörd redan innan den började, p.g.a. allt smussel, lögner, falskhet o.s.v.. Det är ingen bra grund för en relation. Men även när det gäller detta, verkar det som att varje ny generation måste göra om de äldres misstag...
Sedan vill jag lägga till, att jag kan förstå om man inte kan låta bli en man eller kvinna för att man blir tokkär. Det är inte jättekonstigt - ingen av oss skulle finnas här idag, om inte dessa drifter var så starka. Men då får man i alla fall lov att vara lite ödmjuk sedan, och inte ställa till det mer än nödvändigt. Och särskilt inte om det finns barn inblandade.