• mumin96

Kär i en annan

Hej!

jag behöver lite råd kring relationer. Jag är kär i en annan person än min partner. Men jag är rädd för att göra slut med min partner och såra dennes känslor. är även lite rädd för att jag ska bli ensam om jag gör slut.

Vi har en fin relation, men jag känner mer vänskaplig/familjär känsla med min partner. Är inte så attraherad. Det ställer till det vid sex, då jag kanske inte egentligen har jättestor lust. 

är mycket mer attraherad av den där andra personen. 

vad skulle era råd vara om ni var i min situation?

• Svar på tråden Kär i en annan
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Schackspelare)

Tufft läge... Vad vet du om den andra, tror du att du har en chans med den?

• Anonym (Könsberoende)

Mitt råd är könsberoende. Är du man? Försök helt enkelt ha sex med din partner oftare trots att du är kär i en annan (obs UTAN att tänka på den du är kär i under sexet, utan var mentalt närvarande). Chansen är att du är avvänjd vid sex med din fru och behöver lära om din hjärna att associera henne med din sexualitet igen, så kommer kärleken till henne tillbaks och försvinner för den andre. Lite Pavlovianskt sådär.

Är du kvinna vet jag ej. Det rådet ovan vågar jag inte ge då. 

• Född1984

Jag tycker gör slut. 
    välsigt liten risk att du blir ensam.  Att inte göra slut för att du är rädd för att såra någon är ju helt galet. du kommer bli lyckligare och din nuvarande kommer bli lyckligare. 

såklart kommer det vara tufft. Och jobbigt. Men om su längtar efter något annat så måste du. 

• Anonym (Hej)

Om du känt så här en längre tid och det inte har förändrats, så är det osannolikt att du plötsligt får tillbaka attraktionen och känslorna till din partner.

Oavsett hur dina chanser ser ut med den andra personen så åstadkommer du inget annat än att du slösar bort din egen och din partners tid i ditt velande. I min åsikt borde du ta tjuren vid hornen och bryta.

Tänk inte att du lämnar för en annan, för du vet inte vad som kommer hända där. Lämna för att du inte är med rätt person och låt framtiden utspela sig utan förväntningar. 

• Anonym (U)

Beror på hur gammal du är och hur länge ni varit tillsammans. Har ni barn? Hus? Ja då kanske man inte ska kasta bort en relation förhastat.
    Är ni unga eller inte varit tillsammans så länge så tycker jag att du ska göra slut.

• mumin96

Vi har varit tillsammans länge, men har inga barn. Fortfarande ganska unga.

men jag har haft känslor för den här andra personen ett tag nu. ibland har jag känt att personen hade lite känslor för mig också. jag har känt av det genom ögonkontakt som varit lite mer djup. Men kanske bara är en känsla jag fått för mig. Behöver ju inte vara så.

tack för kloka råd och tankar!

• Anonym (Hej)

Hur går dina tankar TS? 
    Har du fått några fler tecken på ömsesidigt intresse från den andra personen? Vad pratar ni om? Vad är det med honom/henne som har gjort dig förälskad?

Du kanske behöver göra ett test av ngt slag för att försöka få mer information om hur hen känner.

• Anonym (Bedragen man)
    mumin96 skrev 2024-09-13 17:07:21 följande:

Vi har varit tillsammans länge, men har inga barn. Fortfarande ganska unga.

men jag har haft känslor för den här andra personen ett tag nu. ibland har jag känt att personen hade lite känslor för mig också. jag har känt av det genom ögonkontakt som varit lite mer djup. Men kanske bara är en känsla jag fått för mig. Behöver ju inte vara så.

tack för kloka råd och tankar!

Hej TS

Är det första gången du fått känslor för en annan? Är du och din partner gifta? Bor ni i hus?
  • Anonym (Tänk om)

Du bör tänka om.
    Istället för att du inte vill göra slut för att han blir ledsen, ska du tänka att du gör slut så han får möjlighet att träffa en ny som älskar honom på riktigt.

Då borde det bli lättare. Du gör det för hans skull naturligtvis.

• mumin96
    Anonym (Hej) skrev 2024-09-24 23:41:27 följande:

Hur går dina tankar TS? 
    Har du fått några fler tecken på ömsesidigt intresse från den andra personen? Vad pratar ni om? Vad är det med honom/henne som har gjort dig förälskad?

Du kanske behöver göra ett test av ngt slag för att försöka få mer information om hur hen känner.

Jag tror inte den här personen är intresserad just nu, utan det var förut, dessutom har denne redan partner. Jag skulle inte säga att vi pratar så mycket. Jag är nog lite osäker kring dejtande. Personen är både vacker o har en fin personlighet, värderingar 

Men har väl tänkt att huruvida relationen med min partner tar slut eller inte, ska bero på om vi trivs tillsammans. Om det går att lösa dom problem vi har, så kanske jag börjar känna mer positivt i relationen.

Svar på tråden Kär i en annan