Anonym (Admin) skrev 2024-09-12 18:44:57 följande:
Jag har studerat SYV på distans i Umeå 😊 Nu var det ganska många år sedan så kan hända att det är en del som är annorlunda, men på det stora hela är det nog ändå ganska likt, grunderna iaf.
Det är roliga, intressanta studier om man gillar psykologi, beteendevetenskap och sånt. Man läser om olika metoder och teorier för kommunikation och vägledning, hålla i samtal, ställa frågor på rätt sätt osv. Den typen är studier var enklast tyckte jag för då handlar det mkt om att resonera och prata om de olika teorierna och metoderna, man får också öva mkt på att hålla samtal med sina studiekompisar och givetvis när man är ute på praktik, vilket man är flera veckor och det är ju jättekul om man hamnar på ett bra ställe med bra handledare 😊
Sen läser man statsvetenskap och om olika lagar och lite ekonomi. Inte särskilt svårt. Rätt grundläggande kunskaper men det beror ju på vem man är, men jag tror absolut du fixar det. Man skriver en hel del uppsatser, har många muntliga seminarier då man ska diskutera det man läst och så några tentor.
Jag vill minnas att vi var samlade på plats i Umeå ungefär var sjätte vecka, en vecka som mest. Oftast när man börjar/avslutar en kurs. Det var roligt att träffa alla, umgås, plugga ihop, gå ut o käka tillsammans osv. Vi blev ett tight gäng 😊
Det känns ofta övermäktigt precis när man startar upp en kurs eller två, men det ordnar upp sig när man kommer igång 😅 De allra flesta av oss jobbade vid sidan av studierna och alla hann och mäktade med allt ändå så jag tror inte det är någon fara. Man lär sig också hela tiden hur man behöver plugga, hur uppsatser ska skrivas osv. Man får mkt hjälp och man behöver och tydlig information så det fixar du.
Tack snälla för ditt svar , precis vad jag behövde läsa 🤗 var det svårt att få jobb sen ? Hur är lönen ? Hoppas de är ok att jag frågar 🤗