Inlägg från: Anonym (Mamman93) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman93)

Plugga till studie och yrkesvägledare

Hej ! Visste inte under vilken kategori jag skulle lägga inlägget så hoppas de här inte blir allt för tokigt . 

går i planerna att studera till studie och yrkesvägledare hösten 2025 . 
    finns det någon här som jobbar med det ? Kan man bara jobba på skola ? hur är lönen ?  

hur är utbildningen ? Jag är rädd att jag inte ska klara av att läsa på universitetet , vet liksom inte hur man skriver en uppsats . 

någon som läst distans i umeå ? Hur ofta ska man finnas på plats ? 

hoppas någon kan svara :)

• Svar på tråden Plugga till studie och yrkesvägledare
  • Anonym (Mamman93)
    Tow2Mater skrev 2024-09-12 18:17:19 följande:

Kanske du borde borja med att läsa in gymnasiet? Där ingår t ex att lära sig skriva uppsatser.

Gick du en gymnasielinje utan uppsatser kanske det finns en kompletterande utbildning liknande tekniskt basår. Fråga en studievägledare vid närmsta gymnasium eller hogskola.

Jag har gått gymnasiet med godkänd betyg , vet inte om det kanske mer är känslan att alla andra är bättre än mig och lite dålig självkänsla 😅
  • Anonym (Mamman93)
    Anonym (Admin) skrev 2024-09-12 18:44:57 följande:

Jag har studerat SYV på distans i Umeå 😊 Nu var det ganska många år sedan så kan hända att det är en del som är annorlunda, men på det stora hela är det nog ändå ganska likt, grunderna iaf. 

Det är roliga, intressanta studier om man gillar psykologi, beteendevetenskap och sånt. Man läser om olika metoder och teorier för kommunikation och vägledning, hålla i samtal, ställa frågor på rätt sätt osv. Den typen är studier var enklast tyckte jag för då handlar det mkt om att resonera och prata om de olika teorierna och metoderna, man får också öva mkt på att hålla samtal med sina studiekompisar och givetvis när man är ute på praktik, vilket man är flera veckor och det är ju jättekul om man hamnar på ett bra ställe med bra handledare 😊  

Sen läser man statsvetenskap och om olika lagar och lite ekonomi. Inte särskilt svårt. Rätt grundläggande kunskaper men det beror ju på vem man är, men jag tror absolut du fixar det. Man skriver en hel del uppsatser, har många muntliga seminarier då man ska diskutera det man läst och så några tentor. 

Jag vill minnas att vi var samlade på plats i Umeå ungefär var sjätte vecka, en vecka som mest. Oftast när man börjar/avslutar en kurs. Det var roligt att träffa alla, umgås, plugga ihop, gå ut o käka tillsammans osv. Vi blev ett tight gäng 😊 

Det känns ofta övermäktigt precis när man startar upp en kurs eller två, men det ordnar upp sig när man kommer igång 😅 De allra flesta av oss jobbade vid sidan av studierna och alla hann och mäktade med allt ändå så jag tror inte det är någon fara. Man lär sig också hela tiden hur man behöver plugga, hur uppsatser ska skrivas osv. Man får mkt hjälp och man behöver och tydlig information så det fixar du.

Tack snälla för ditt svar , precis vad jag behövde läsa 🤗 var det svårt att få jobb sen ? Hur är lönen ? Hoppas de är ok att jag frågar 🤗
  • Anonym (Mamman93)
    Anonym (Admin) skrev 2024-09-12 18:55:34 följande:

När jag studerade var det dock många som hoppade av efter första veckan, dom fick panik när dom insåg att vi skulle videofilmas, titta och utvärdera oss själva när vi höll i samtal och så, men det måste man ju gå igenom för att utvecklas, men många fick panik av det. Vet inte hur det ser ut idag men så var det då iaf 😊 I början kändes det knasigt och nervöst men alla känner ju samma sak och alla är ju snälla och vill bara hjälpa varandra att lära sig konsten att vägleda och hålla i samtal, man vande sig snabbt 😄

Många av mina gamla kursare jobbar i skola men vissa på arbetsförmedlingen, eller andra liknande företag som jobbar med vägledning, coacha individer ut i arbetslivet. Känner nån som jobbar på CSN med studiestöd, några administrativt på universitetet och andra (även jag) på andra myndigheter med administrativa jobb.

Jag upplevde jobbet lite ensamt då jag var på mindre skolor, men jobbar man på större skolor eller så har man SYV-kollegor att prata jobb med och då skulle det för mig kanske ha känts mindre ensam. Beror ju på hur man vill jobba också 😊 Känner många som trivs jättebra som SYV, andra jobbar med annat. 

Lycka till 😊

Tack för ditt svar ! 🤗 ja jag tänker väl lite så jag med , man är ju där för att lära sig så nervositet kommer på köpet så att säga 😃
Svar på tråden Plugga till studie och yrkesvägledare