Inlägg från: Anonym (Moral och etik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moral och etik)

Tillfället som gör tjuven, eller?

Ja ni har hört den, det är tillfället som gör tjuven.

Ex. något är fel på bensinmacken och det går att tanka obegränsat utan att behöva betala. Förr kunde man ganska ofta läsa om det.
    Vanligt hederliga människor passade på trots att de såklart visste att man inte får göra så.

Säg att du blir erbjuden att köpa varor för halva marknadspriset?
    Ex kläder.
    Någon erbjuder dig som klädintresserad  att köpa kläder till halva priset eller mer.

Vi säger att Peak-jackan som ligger på 4499 kronor nu hamnar på 2000 kronor, som exempel.

Skorna från Haglöfs på 1495 kronor kostar istället 600 kronor.

Jackan från Moncler för 13 papp går att köpa för 5000 kr.

Osv.

Du vet att varorna är stulna och sannolikheten att du blir indragen i något tråkigt är noll.

Skulle du fundera på att nappa?

• Svar på tråden Tillfället som gör tjuven, eller?
    Anonym (I) skrev 2024-09-11 01:22:58 följande:

Nej. Men det är för att jag är för ängslig. Inte för att jag har moral

Du tänker att "tänk om det händer något som jag blir indragen i"
    Auditanne skrev 2024-09-11 01:25:06 följande:

Knappast. Skulle till en början aldrig beblanda mig med skräpfolk som säljer stulna varor. Lite värdighet har jag allt i behåll. 

Så bra. 

Anonym (Bosse) skrev 2024-09-11 08:11:20 följande:

Att köpa stöldgods är väl inte vad som menas med uttrycket ?tillfället gör tjuven?. Det är ju ett medvetet val. 

Inte riktigt så jag menar. Den vanligt hederlige "Anders" får erbjudande om att köpa stulna varor.

Anders har inte haft en tanke på att köpa ngt stulet, men ett "tillfälle" trillar över honom.

"Jörgen" har kommit åt ett parti stöldgods och frågar Anders " Du som gillar kläder, är du intresserad av att köpa riktigt schyssta plagg för halva priset eller till och med lite billigare än så?"

Precis som med tankningen. Ingen förväntar sig att pumpen spårat ur, men hux flux gör den det näör du är där och du kan tanka gratis.
    Anonym (P) skrev 2024-09-11 21:21:56 följande:

Jag har faktiskt tagit en springnota en gång, sen personalen på restaurangen i Madrid totalnonchalerat oss i gott och väl en halvtimme när vi ville betala. Vi tittade på dem när vi till slut reste oss och gick, men de rörde inte en min. 

Men det är också det ?grövsta? jag gjort medvetet. 

Inget stort brott. Ni väntade länge och inget hände.
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-12 11:15:37 följande:
    Är det för övrigt bara jag som aldrig riktigt förstått det uttrycket?
    Det dyker upp ett plötsligt tillfälle att begå ett brott.
    Inget man planerat. Det är skillnaden.
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-15 21:15:42 följande:
    Jo jo så fattar jag men jag tycker det är ett knasigt uttryck jag har svårt att fatta. Alltid haft svårt att relatera till det. Alla fattar väl att det är Tjuven som ser och gör tillfället.
    grejen är den att väldigt annars hederliga människor kan begå brott just därför att det ålötsligt uppstår ett tillfälle man inte kan motstå

Fler åsikter!

Ex du röker och ett paket Marlboro kostar ca 80 kronor.
    Du blkir erbjuden att köpa limpor (10 st) för 400 kr.

Något skumt bakom, men lockande eller hur?

Anonym (Nej!!!) skrev 2024-09-19 22:46:31 följande:
    Bensinen eventuellt. Men absolut inte de stulna kläderna, även det rabatterade priset är löjligt högt. Jag förstår mig inte på skrytmärken som femdubblar priset på plagg. Skulle skämmas om jag hade en jacka för 13 000 spänn, är ju helt absurt golddigger-beteende att klä sig så, noll sparsamhet. Helt osexig var jackan med. 

Jag kan hitta en sexigare+snyggare jacka för 299 att köpa utan att stödja kriminella.  
    Förstår. Kläder är bara ett exempel.
    Kam vara något helt annat som ngn är intresserad av.

Bildelar eller vad som helst.
    Hade jag varit klädintresserad hade jag nog tyckt att halva ordinarie pris är attraktivt.
Svar på tråden Tillfället som gör tjuven, eller?