Tillfället som gör tjuven, eller?
Att köpa stöldgods är väl inte vad som menas med uttrycket ?tillfället gör tjuven?. Det är ju ett medvetet val.
Att köpa stöldgods är väl inte vad som menas med uttrycket ?tillfället gör tjuven?. Det är ju ett medvetet val.
Fast.. Då är man ju inte en hederlig ärlig människa alldeles uppenbarligen.. Det säger ju sig självt.
Men visst ja jag förstår uttrycket och ja det kan hända men, jag tror ändå det är ganska ovanlig.
Det beror på vad man pratar om.
Skulle aldrig köpa något som jag hade den minsta misstanke om att det är stöldgods. Att göda alla kriminella idioter är inte min grej.
Att tjuva från staten gör mindre ont. Skulle jag kunna smita från lite inkomstskatt skulle jag göra det. Nu har jag som vanlig anställd inte så mycket möjligheter till det men med tanke på hur mycket skatt jag betalar skulle jag faktiskt inte dra mig för det. Däremot inte pga politiker skor sig. Vår offentlighetsprincip och insyn gör att svenska förvaltning är en av de minst korrumperade i världen. Att enstaka politiker försöker sko sig rättfärdigar i min värld inte en hållning att alla fuskar och då kan jag göra det också.