Inte dagis förens 2 år
Tror det är väldigt individuellt. Har hittils vart med och skolat in 3 barn. Barnen har vart olika och det har gått olika bra.
Barn nummer 1 skolades in när hon var 1,5 år. Hon var väldigt redo för det. Fann en vän nästan direkt som hon var bästis med hela förskoletiden. Det gick bra att lämna henne de flesta gånger. Jag kände att hon hade behov av att träffa andra barn då hon var social.
Barn nummer 2 är två år nu. Hon började på 20 timmar/veckan när hon var 1 år. Väldigt social liten tjej och det gick bra att skola in och hon trivs jättebra och fungerar bra med andra barn. Jag känner att hon har haft det behovet att vara social, behov av att utvecklas och leka med andra och ha miljöombyte.
Barn nummer 3 är 1 år och har precis skolats in. Han känns inte alls redo. Han är väldigt mammig och pappig. Har inte behov av att vara social och behöver inte de utmaningar förskolan ger. Jag vill ge detta en chans men om han inte kommer kännas inskolad och redo så får vi hålla han hemma ett år till. Han har sin storasyster som en trygghet men ändå blir han ledsen. Storasyster går ifrån honom ibland och då blir han ledsen.
Det är du som känner ditt barn och vet vad som är bäst för barnet och resten av familjen. Gör det som är bäst för er och skit i andra. Vi måste lita på vår egen förmåga att göra det bästa. Det bästa är olika då alla i familjen och alla familjer är olika.