Inlägg från: Anonym (Ebba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ebba)

Inte dagis förens 2 år

Det finns inget som förskolan kan ge ditt barn, som du inte kan ge som en vanlig vettig vuxen människa.
    Förskolan är ingen magisk plats.
    Om ditt barn börjar vid två år så finns det gott om tid att bygga försvar mot smittor och samspela med andra. 
    Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid varför någon säger som den gör.

• Anonym (Ebba)
    Loppster skrev 2024-09-10 23:17:00 följande:

Att det är svårare att skola in brukar man säga men vår dotter har gått en månad på förskola nu och hon var superlätt att skola in. hon var äldsta barnet som skolades in och även lättast av alla 7 som skolades in ( pedagogernas egna ord) hon fyller 2 år i december. 

tror det handlar om att äldre barn förstår att dem blir lämnade på ett annat sätt än dem små. Men njut av att du kan vara hemma så länge med ditt barn. Jag och dottern hade en fantastisk tid hemma och jag ångrar inte en dag att hon fick stanna hemma så länge. Dem är bara små en gång. Jobba kan man göra sen.

Det upplevde jag också. Min äldsta skolades in vid 18 mån. Hen är född på vintern så det kändes rimligt att skola in i augusti året därpå.
    Sällan ledsen och "acklimatiserade sig snabbt".
    Yngsta hade vi hemma till nästan 2,5 och det gick inte alls bra. Som du skrev så var hen väldigt medveten om exakt vad som skulle ske när vi började klä på oss, vad "gå till förskolan" innebar och att vi så småningom skulle säga hej då och gå där ifrån. 
    Det är möjligt att hen hade behövt skolas in som yngre innan hen blev så medveten, omöjligt att säga i efterhand.  Eller så hade det blivit samma utfall ändå, vem vet. 

VI som föräldrar ångrar ju inte att vi hade barnet hemma så pass länge, vi ville det. Vi hade de möjligheterna och det går liksom inte att ångra. Men alla barn är olika och det är jättesvårt att veta vad som hade varit rätt tidpunkt (om det finns en sån) för varje barn. Genom att fixa och trixa med arbetsgivare och scheman så fick vi ihop det så att hen inte behövde vara där mer än absolut nödvändigt vilket ändå blev bra i slutändan. 
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Olika) skrev 2024-09-11 21:55:16 följande:

Jag hade väl ekonomisk möjlighet att vänta till förskoleklass egentligen men jag valde trots detta att skola in mitt barn vid 13 månaders ålder. 

Jag har mitt barn på förskolan 20 timmar i veckan nu vid 5 år. De första åren blev det 16 timmar i veckan.

På förmiddagarna jobbar jag, föreläser och ägnar mig åt saker jag finner utvecklande och utmanande. Sedan klockan 13 så kan jag ägna all min tid på min dotter. Vi har som ett schema för varje dag. Typ att vi varje onsdag åker till simhallen, varje torsdag blir det en utflykt till skogen, på tisdagar kommer vår pianolärare hem till oss också vid 14:00 tiden. 

Jag ser mig som en närvarande förälder och helt ärligt, hade jag inte fått arbete hade jag typ gått under själsligt som människa. 

Jag får jobba förmiddag och sedan när min dotter sover så jag kan ändå jobba heltid och ha korta dagar. 

Jag föredrar det upplägget än som många gör stannar hemma två år och sedan sätter barnen på förskolan 9-10 timmar per dag? då anser jag att det är bättre att gå ner i arbetstid, om man inte kan lägga upp jobbet som jag och ge barnet korta dagar istället och kanske 4 dagar i veckan istället. 

Finns väl ingen motsättning där. Börja senare behöver inte betyda långa dagar?
    "Som många gör" - jag känner få som gör så.
    Snarare börja tidigt = följa normen och gå hela dagar. De som skjutit på starten förbi två år är såna som redan har en annan tanke och som inte maxar barnens vistelsetid.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Olika) skrev 2024-09-11 23:40:39 följande:
    Det ser ju väldigt olika ut. En del har inte råd att köra fullt ut liksom. 
    Nej precis, "en del".
    Men du uttryckte dig inte så....
  • Anonym (Ebba)
    Cartjan1 skrev 2024-09-12 09:09:54 följande:

Jag tänker att folk tänker och tycker så mycket hela tiden och ibland kan man bli bra trött på det....

...och med det sagt ska nu jag tycka lite här och vara precis lika tröttsam. Iaf, saker är i min uppfattning inte alltid varandras motpol där bara för att något är bra så måste det innebära att det andra är dåligt. Jag har inte stött på någon form av evidens för att förskolan har ett gynnande sammanhang för barn under två år -däremot har jag läst forskning om positiva effekter för senare åldrar vilket också är orsaken att vi har allmän förskola från tre år. Men om man lever ett någorlunda normalt liv med ett hyfsat socialt nätverk så behöver inte yngre barn förskolan. Betyder det att förskolan inte kan vara kul för yngre eller på något sätt är skadligt, nej det tror jag inte och jag har hört från många som skolat in yngre barn att de har älskat sin förskola och barnen trivs super. Så uppenbarligen funkar det ju bra ändå för barnen - vilket är tursamt då inte alla har möjlighet att vara hemma så länge med sina små. 
    Att barnen vistas i en miljö de uppskattar är dock inte detsamma som att de har behov av den. Men inte heller innebär det att den är skadlig eller att man gör något dåligt som förälder bara för att man behöver den och då är det ju tursamt att små barn oftast brukar gilla förskolan. 

Helt inne på ditt spår där!
Svar på tråden Inte dagis förens 2 år