Anonym (S) skrev 2024-09-10 23:24:18 följande:
Tänk såhär. Du har erfarenheter. Av erfarenheter så lär man sig vad som var rätt och vad som var fel. Du behövde göra dessa val för att inse att du kunnat göra annorlunda. Utan de erfarenheter du har så hade du inte vart den du är idag.
Sen om vi fokuserar för mycket på det som vart så blir det svårare att gå vidare.
Jag har sagt till min man så många gånger. "Tänk om man viste det man vet idag då hade man gjort andra val." Vi lever småbarnsliv och vill köpa hus. Önskade att vi hade gjort det. Vi har skulder som betalas av. Jag har ältat detta för länge insåg jag i förrgår. Då kom jag på att jag har fokus på fel grej. Istället för att fokusera på vad jag hade kunnat göra bättre så måste jag fokusera på framtiden. Jag sa till min man "vi kan inte förändra det som vart men vi har alla möjligheter att ändra på det som ligger framför oss istället för att vi ska tänka på vad vi kunnat göra bättre så ska vi fundera på vad vi kan förändra."
Vi har pratat så mycket om framtiden sista dagarna vi har ringt till kronofogden och inkassobolag för att göra upp planer, vi har fördelat om vår ekonomi till en budget som kommer ge oss mer, vi kommer sälja saker, kommer leva snålare, vi har pratat med arbetsgivare för att få till mer obekväm arbetstid som ger mer pengar, vi åker moped istället för bil till jobb, dessutom ska jag ta vara på min hobby (är kreativ och skapar). Så jag ska testa sälja lite av sådant jag själv gjort, vi ska stå på loppis, har gjort en deal med en som pojkvännen är skyldig pengar. Vi arbetar av skulden istället för att betala.
Vi har märkt att sedan vi tänker om har vi blivit gladare, vi har fått positivare syn på framtiden. För det är bara vi som kan förändra.
Tänk så att det som vart är historia och tack vare dina erfarenheter så kan du satsa på det du verkligen vill inför framtiden. Du vet vad du vill och hur du vill att andra ska se på dig. Förändra det du vill och tänk på alla möjligheter du har. Fantastiskt!!
Vad menar du med "Utan de erfarenheter du har så hade du inte vart den du är idag"?
Hur vet du hur jag är?
Jag hade nog varit mycket nöjdare om jag hade gjort annorlunda.