• Anonym (U)

Hur orka bo ihop med någon som har ADHD/ADD?

Tar också emot alla tips. Min partner har inte blivit diagnoserad men jag ser tydliga tecken på att han har ADD. Otroligt oorganiserad och stökig. Hans lägenhet är det vidrigaste jag sett och nu ska vi flytta ihop. Har påtalat att jag vägrar att plocka efter honom. Funderar om jag ska göra ett städachema åt oss för att strukturera upp städningen. Då får han lättare en överblick över vad som ska göras och när. Det kan bli väldigt rörigt i mitt huvud också och då brukar jag uppskatta att ha allting nedskrivet och gärna schemalagt. 
    Kanske kan din flickvän ha en specifik tid på dagen där hon går igenom lägenheten och plockar undan efter sig tills hon får in det i rutin?

• Anonym (U)
    Goneril skrev 2024-09-10 18:08:13 följande:
    Hans lägenhet är det vidrigaste du sett? Ska du verkligen flytta ihop med honom? Då blir ju detta din vardag, att leva i en sanitär olägenhet. Man har ju också vissa krav på sig som hyresgäst, man ska vårda sin lägenhet. Tänk om det börjar brinna i sophögarna? Tänk, all den tid som går förlorad på grund av oordningen, tänk vad ni ska hålla på och leta istället för att göra trevliga saker, gå på konserter, läsa böcker, promenera, laga mat tillsammans!. Hur ska ni kunna ha socialt umgänge och bjuda folk? Hoppa av, eller behåll din egen bostad och hyr ut den. 
    Jodu jag har tänkt på allt det. Han har lovat att det inte ska bli så när vi bor ihop, och jag måste ju lita på det och ge honom en chans. Att bo ihop är inget bindande kontrakt. Jag kan ju flytta ut när som helst. Kommer givetvis hyra ut min lägenhet i andrahand medans.
  • Anonym (U)
    Anonym (Slarvig) skrev 2024-09-10 20:01:59 följande:

Bara en liten vänlig fundering om ADHD. Jag tillhör de äldre, och har lite svårt för att förstå alla dessa diagnoser. Kan de göra mer skada än nytta?

Är vi inte bara olika personligheter? På jobbet är jag pedant, men här hemma är det kaos. Jag blir lätt stressad och orolig. Men har jag ADHD? Nej, jag är bara en orolig själ som är slarvig. Jag vill inte ha någon diagnos, då kanske jag lever efter denna, och det vill jag inte. 

Så jag vill absolut inte förolämpa någon. Men en del är ordningssamma, och andra är slarviga och inte bryr sig? Förr i tiden fanns inte alla dessa diagnoser, jag upplevdes som nervös och slarvig. 

Kan hålla med dig. Alla som inte ligger inom normen för vårt moderna, överstrukturerade samhälle måste diagnoseras. Men nu måste vi ju anpassa oss efter normerna för att må bra. Vare sig man vill kalla det för diagnos eller personlighetstyp så kan det ju va bra att få det på papper så att man kan få verktyg för att få vardagen att fungera.
Svar på tråden Hur orka bo ihop med någon som har ADHD/ADD?