Inlägg från: Anonym (ADHD-tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ADHD-tjej)

Hur orka bo ihop med någon som har ADHD/ADD?

Hemma hos oss är det jag som håller ordning, och jag är den som är mest noggrann där. Dvs. det finns anledning att betvivla att det skulle ha med diagnosen att göra. Jag känner förstås också många med ADHD och det är ganska olika. 

Vi kan säga så här: Folk med ADHD har svårt att få ALLT gjort som ska göras. Det finns de som mig som tycker att det är så pass viktigt med ordning och framför allt med att det är rent, att de prioriterar det ganska högt. 

Slutsatsen är egentligen: Folk med ADHD har svårt att hinna med allt (och det behöver inte bara vara praktiska saker, även mental load är viktig där). Och många prioriterar medvetet, andra kanske inte tänker så mycket på det. Att det är kaos i lägenheten kan antigen bero på att hon inte prioriterar ordning högt, eller så kan bidragande faktorer vara att hon inte "ser" det eller att det är en slags dålig vana - att ta fram för många grejer i onödan och inte plocka tillbaka. 

• Anonym (ADHD-tjej)

Möjliga lösningar: 

Börja träna på en rutin i taget. Kolla vad det är hon tar fram! Finns det nåt bra tidpunkt eller situation där hon skulle kunna lägga det tillbaka (innan det blir för mycket)? Hon bör själv bestämma detta. 

Själv började jag diska under matlagningen så att jag slipper diska allt efter maten. Såna idéer menar jag. En viss situation där man har död tid och då kan man göra sånt. Varje dag. Eller varje gång man är i situationen. 

Jag skulle inte bestämma en tid, utan en situation, efter eller innan man äter, eller direkt när man kommer hem, eller något sånt. 

• Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-09-10 14:50:31 följande:
    Ja jag behöver städa undan efter henne. Mestadels på grund av mig själv. Hon säger att hon ska ta tag i saker när hon får feeling för det. Att få feeling kan ta lång tid och man får bo i typ ett soprum fram till att feelingen dyker upp. Med ett stökigt hem kommer också en deprimerad partner som har kaos både i huvudet och i hemmet.
    Vet du vad jag gjorde med mitt ex, när jag var trött på hans grejer som låg överallt (och han har inte ADHD)? Jag sammlade ihop allt i en låda, det tar inte lång tid. Och la lådan in i hans garderob. Klart. Tog inte ens 5 minuter. 

En sak som jag gjorde med sonen som har svår ADHD - jag drog allt ner på golvet. Sen var det bara: Plocka bort allt som ligger på golvet, jag ska städa där om 10 minuter! 

Det där med att vänta på feeling är orealistiskt. Så kan hon inte hålla på! 
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (U) skrev 2024-09-10 16:20:12 följande:

Tar också emot alla tips. Min partner har inte blivit diagnoserad men jag ser tydliga tecken på att han har ADD. Otroligt oorganiserad och stökig. Hans lägenhet är det vidrigaste jag sett och nu ska vi flytta ihop. Har påtalat att jag vägrar att plocka efter honom. Funderar om jag ska göra ett städachema åt oss för att strukturera upp städningen. Då får han lättare en överblick över vad som ska göras och när. Det kan bli väldigt rörigt i mitt huvud också och då brukar jag uppskatta att ha allting nedskrivet och gärna schemalagt. 
    Kanske kan din flickvän ha en specifik tid på dagen där hon går igenom lägenheten och plockar undan efter sig tills hon får in det i rutin?

Framför allt så bör du INTE flytta ihop med honom! Man flyttar inte ihop när det redan finns så stora problem. Du vet inte om du kan få honom att ändra sig. 
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (Adhd här) skrev 2024-09-12 10:59:54 följande:
    Exakt så funkar det för mig i alla fall. Oförmågan att göra saker när man inte har tillgång till dopamin kan jämföras med att man har problem med potensen och inte kan tänka fram en erektion hur mycket man än VILL. 
    Nej du, det tror jag inte på. Har själv ADHD och har vuxna barn med ADHD. Och andra släkringar. Alla människor kan prioritera. Det är en sak att energin, sammanlagt kan ta slut, tidigare än hos folk i allmänhet. Men jag kan inte tänka av nån annan med ADHD inte skulle kunna prioritera städning om det nu ställer till med så mycket problem. 
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Tow2Mater skrev 2024-09-12 16:25:23 följande:
    Men lider man till denna grad och inte alls kan ta hand om sig själv, har man ju både god man och bor på ett stödboende. En sambo kan ju inte antas stå ut med detta, alls.
    Precis! Det är ju det som är poängen. Antigen klarar man en vanlig vardag, eller så har man ett så pass stort handikapp att man behöver en hel del stöd. Och då är det inte partnerns ansvar. 
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Anonym (Adhd här) skrev 2024-09-12 16:50:40 följande:
    Måste väl finnas en hel del som ligger in between så att säga? Klarar en vardag hjälpligt, men det går ut över relationer. 

Det ingår ju i diagnosen att man faktiskt har stora problem inom flera områden i livet,  annars hade man ju inte fått den. 
    Jo, du har rätt, det varierar ganska mycket. Jag har också mina problem. Med jobbet och med vän-relationer. Partnerrelationer var nog det som fungerat bäst för mig. 
Svar på tråden Hur orka bo ihop med någon som har ADHD/ADD?